در صدمین سالگرد تاسیس سازمان ملی استاندارد انجام شد؛

اعطای نشان استاندارد به بنزین تولیدی پالایشگاه شازند

مشاور عالی رییس سازمان ملی استاندارد گفت: اعطای پروانه استاندارد بنزین به پالایشگاه شازند نشانگر توجه دولت به سلامت جامعه است.
تصویر اعطای نشان استاندارد به بنزین تولیدی پالایشگاه شازند

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید آقابابایی دهم آبانماه ۱۴۰۲ در آیین اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد بنزین به پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند اظهار کرد: استاندارد سازمانی مسدود کننده و سلبی نیست بلکه نگاهی تسهیل گرایانه دارد. در این سازمان تحول عظیمی در حال تحقق است و حرکت برمبنای مباحث علمی و استانداردهای جهانی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور تحت تحریم است و نباید به دست خودمان این تحریم ها را تسری دهیم، گفت: آزمایشگاه این پالایشگاه چشم مجموعه است. البته از کنار آزمایشگاه های همکار نیز که با میلیاردها تومان هزینه فعال شده اند نباید به سادگی گذشت چراکه کار پژوهشی و پیشگیرانه و کنترلی انجام می دهند.

آقابابایی تصریح کرد: اعطای این پروانه به پالایشگاه نشان می دهد که دولت به سلامت جامعه توجه دارد، از طرفی باید تولیدات سمت و سوی علمی داشته باشند و این امر قطعا کیفیتی که مدنظر مقام معظم رهبری است را محقق می کند.

وی اضافه کرد: استاندارد یکی از مبانی توسعه است و باید به توسعه کمک کند. هر تولید کننده، کارخانه دار و سرمایه گذار مشکلاتی داشته باشد، می تواند از طریق مجموعه استاندارد استان آنرا رفع کند چراکه مدل نگاه این مجموعه تحولی است و باید حتی رفتار و عملکردها نیز شاکله ای استاندارد به خود بگیرد.

آقابابایی گفت: نشان استاندارد به هیچ عنوان تزئینی نیست بلکه طبق کار پیچیده ای دریافت شده است. این نشان استاندارد، سرمایه گذاری خوبی برای پالایشگاه خواهد بود و حتما ارتقای کیفیت سلامت اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

در این نشست سعید میرنظامی مدیرکل استاندارد استان مرکزی نیز اظهار کرد: اعطای این پروانه به پالایشگاه شازند در واقع مصداق یک رویداد ملی است.

وی با اشاره به اینکه در طول ۴۵ سال تحریم، پالایشگاه شازند مسیر پیشرفت را به خوبی پشت سر گذاشت، افزود: از مهمترین شعارهای دولت سیزدهم، توجه به مسائل زیست محیطی است. قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید، در ماده ۱۸ این قانون پیش بینی شده است که وزارت نفت مکلف است که ظرف سه سال در ارتباط با توزیع فرآورده های نفتی استاندارد اقدام کند و پس از سه سال نباید توزیع فرآورده ای که استاندارد آن اثبات نشده است انجام شود.

میرنظامی تصریح کرد: پالایشگاه شازند باید استاندارد بنزین تولیدی خود را به اثبات می رساند، که در این راستا همکاری پالایشگاه با سازمان ملی استاندارد شکل گرفت، البته نظارت ها قبلا هم انجام می گرفت اما به دلیل اینکه اشکالی در بنزین تولیدی وجود نداشت بدون پروانه به کار تولید مشغول بود، ولی به دلیل ضرورت قانونی، اخذ این پروانه در دستور کار قرار گرفت و چندین مرتبه نمونه برداری از تولیدات آنجام گرفت و تیم کنترل کیفیت استاندارد معرفی شدند و در نهایت شرایط استاندارد اثبات شد و در صدمین سالگرد تاسیس سازمان ملی استاندارد، این نشان به این مجموعه اعطا شد.

وی افزود: براساس قانون تقویت و توسعه استاندارد هر دستگاهی باید بابت صدور هر مجوزی پاسخگو باشد. پیرو این قانون، یک سری از دستگاه های اجرایی رتبه بندی شده اند و امروز از ۱۱ دستگاه اجرایی تجلیل می شود.

مجید رجبی مدیرعامل پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند نیز گفت: این شرکت نگینی در کشور و استان مرکزی است که از سال ۱۳۷۲ با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز آغاز به کار کرد و امروز این ظرفیت به ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین در روز رسیده است و روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل پاک تولید می کند.

وی افزود: این پالایشگاه ۱۸۰۰ تن LPG و ۴۵۰ تن پروپیلن تولید می کند، همچنین اقلامی چون بنزین پاک، گازوئیل یورو ۴، نفت سفید، سوخت جت و نفت کوره در شرکت تولید می شود. سوخت کشتیرانی در کشور نیز تنها و فقط در پالایشگاه شازند تولید می شود و فرآورده سالم تحویل کشور می شود.

رجبی با تاکید بر اینکه این شرکت تولیدکننده است و تولید باید حتما مورد حمایت قرار گیرد، گفت: این شرکت دارای ۲۷۰۰ نفر پرسنل است که در سه شیفت فعالیت دارند و حتی یک ساعت هم امکان توقف کار نیست چراکه باید فرآورده های ویژه کشور تولید و تحویل شود.

مدیرعامل پالایشگاه شازند گفت: پالایشگاه یک صنعت ملی است، ممکن است نواقصی داشته باشد، اما قطعا نیازمند حمایت از سوی مجموعه استان هستیم. شرکت های خارجی در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ همراه پالایشگاه بودند، اما با وضع تحریم ها این شرکت را تنها گذاشتند و کارشناسان بومی و ایرانی در همین شرایط پالایشگاه را پیش بردند و حتی فاز دوم پالایشگاه بهره برداری شد. امروز بیش از ۹۰ درصد قطعات مورد نیاز در داخل کشور تامین می شود، همچنین طی دو سال اخیر دو کاتالیست توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی تولید شده است.

وی تصریح کرد: بنزین تولیدی پالایشگاه قطعا استاندارد جهانی را دارد، اما باید حتما گواهینامه استاندارد برای فرآورده بنزین اخذ می شد که فرآیند آن با کمک اداره کل استاندارد استان طی شد و امروز آماده دریافت این گواهینامه هستیم. البته در طول ۱۲ سال اخیر بنزین تولیدی پالایشگاه شازند یورو ۴ بوده است و امروز رسما گواهینامه را دریافت می کنیم.

رجبی گفت: برای مسائل زیست محیطی، با دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی اراک و دانشگاه تهران پروژه تعریف شده است و رفع مشکلات زیست محیطی را جزو الزامات کاری خود می دانیم، همچنین پروژه تولید "کُک سوزنی" اگر به مرحله ساخت و بهره برداری برسد کار بزرگی در کشور انجام می شود و امیدواریم که به زودی مجوز زیست محیطی آن صادر شود.

در این مراسم بین دانشگاه علوم پزشکی اراک و پالایشگاه شازند تفاهم نامه ای جهت احداث یک پایگاه اورژانس به نام پایگاه شهدای صنعت نفت در ورودی پالایشگاه منعقد شد.

منبع: ایسنا

546521