معاون محیط زیست کشور:

کاهش 64 درصدی مصرف مازوت در نیروگاه شازند نسبت به سال گذشته

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در نیروگاه شازند نسبت به سال گذشته، ۶۴ درصد مازوت کمتر مصرف شده است.
تصویر کاهش 64 درصدی مصرف مازوت در نیروگاه شازند نسبت به سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، ایرج حشمتی، ۹ بهمن در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک بررسی درخصوص روند آلودگی هوا در کلانشهرها داشته باشیم و ریشه یابی انجام شود همه تمرکز بر روی قانون هوای پاک سال ۹۶ گذاشته می شود و از قانون توسعه حمل و نقل عمومی سال ۸۶، قانون سرانه مصرف سوخت سال ۹۰ و قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی غفلت می شود.

حشمتی با بیان اینکه بخشی از تکالیف مربوط به خود را انجام داده‌ایم، گفت: در سال جاری ۴۳ هزار پایش در تمام کلانشهرها انجام داده‌ایم. حرف سازمان‌های مردم نهاد در رابطه با آلودگی هوا درست است ولی از طرفی باید بدانند که ما این سکان را چگونه دریافت کردیم و باید به اندازه میزان عقب افتادگی موجود، برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت نفت برای کیفی سازی سوخت تا سال ۱۴۰۷ وقت می‌خواهد، افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر در دو سال آینده قرار است تولید شود. محیط زیست دستور داده تمام مجوزهای تولید انرژی تجدیدپذیر در اسرع وقت صادر شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: من در جلسه‌ای پیشنهاد دادم اختیار مصرف گاز استان را به استاندار بدهید که عده‌ای مخالفت کردند. در استان مرکزی نقش صنایع در آلودگی هوا ۵۷ درصد و نقش منابع آلاینده متحرک ۴۳ درصد است. نیروگاه متهم ردیف اول است ولی نباید از نقش منابع متحرک‌ غافل شویم.

وی با اشاره به فرسودگی بیش از ۹۰ درصد کامیون‌ها گفت: کلا دو ایستگاه شاخص SO۲ در اراک وجود دارد که بایستی حداقل به ۵ ایستگاه برسد تا عدد درستی به ما ارائه دهد.

حشمتی تصریح کرد: چگونه می‌شود در سازمان محیط زیستی که ۰.۱۴ بودجه کشور را می‌گیرد این همه کار کرد. با ۹ میلیارد تومان تملک دارایی اداره کل محیط زیست استان نمی‌شود این همه کار را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست مجوز مازوت سوزی نداده است، گفت: این یک تصمیم فرادستگاهی است که گرفته شده و ما در تلاشیم که موضوعات چارچوب مند باشد. ما تمام تلاش خود را جهت کم کردن مازوت سوزی به کار بستیم و خوشبختانه همین که نسبت به سال گذشته در شازند ۶۴ درصد مازوت کمتر مصرف شده یک اتفاق مثبت است.

حشمتی با تاکید بر ضرورت به روز کردن سیاهه انتشار و افزایش مسئولیت اجتماعی صنایع گفت: در تلاش باشید در سفر دوم ریاست جمهوری به استان اعتبارات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا بگیرید.

وی با بیان اینکه مطالعات طرح جامع محیط زیست باید انجام شود، تصریح کرد: اراک دومین شهر بعد از اصفهان است که در کارگروه آلودگی هوای آن شرکت کردم.

حشمتی با بیان اینکه بازدید از نیروگاه شازند و بررسی استفاده از سوخت دوم این نیروگاه از جمله برنامه‌های امروز است، گفت: با برنامه‌هایی که داریم با همکاری دیسپاچینگ وزارت نفت تلاش داریم که تا پایان سال سرانه مصرف مازوت کمتر شود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف گاز توسط نیروگاه‌ها بر عهده سازمان نیست ولی مطالبات خود را به صورت مکتوب و در جلسات ارائه می‌دهیم.

علی اکبر اسدی، سرپرست معاونت عمرانی استانداری مرکزی نیز اظهار کرد: دغدغه اصلی ما در استان بحث محیط زیست است و انتظاراتی نیز از مسئولین در سطح ملی داریم و انتظار داریم دغدغه‌ها رویکردی راهگشایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اصل موضوع این است که صدای مردم استان به گوش مسئولین تهرانی برسد. مسئولیت عدم اطلاع و اشرافیت بعضی از مسئولین تهرانی به استان‌ها بر عهده محیط زیست است.

اسدی با اشاره به اینکه ظرف سه سال قرار است وزارت نفت به سمت تولید مازوت کم سولفور حرکت کند، گفت: خواهش ما این است که سازمان محیط زیست یک برنامه زمان بندی شده قابل رصد از وزارت نفت بخواهد تا سالیانه ۱۰ درصد مازوت نسبت به سال قبل کمتر مصرف شود.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم تولید برق را در زمان ناترازی کم کنیم تا در چند شهر مثل اراک که مشکل دارند مازوت سوزی نشود همانطور که دستور دادیم تولید برق واحد ۳ نیروگاه کم شود.

اسدی با بیان اینکه ما ظرفیت داریم معادل ۲۶۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کنیم گفت: در تابستان بحث ریزگرد را به صورت جدی داریم و باید از حالا برنامه ریزی کنیم و امیدواریم در خصوص احداث ایستگاه‌های پایش به استان کمک‌های بیشتری شود.

منبع: ایسنا

598329