با مصرف نکردن این ماده غذایی از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری کنید

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در سراسر جهان است که بر سلامت عمومی تاثیر می‌گذارد؛ این درحالی است که این پوسیدگی‌ها تا حد زیادی از طریق مداخلات ساده و مقرون به صرفه در سطح جمعیت و فردی قابل پیشگیری است.
تصویر با مصرف نکردن این ماده غذایی از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، همه افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند، اما کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند. تقریبا نیمی از جمعیت جهان به پوسیدگی دندان مبتلا هستند و همین موضوع، آن را به شایع‌ترین بیماری در بین تمام بیماری‌ها تبدیل کرده است. سطوح بالایی از پوسیدگی دندان در کشورهای با درآمد متوسط ​​رخ می‌دهد؛ جایی که مصرف قند نیز در میان افراد بالا است.

قندهای آزاد (گلوکز، فروکتوز و ساکاروز اضافه شده به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها) یکی از عوامل اصلی در ایجاد پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های موجود در دهان، قندها را متابولیزه کرده و اسید تولید می‌کنند که باعث انحلال بافت‌های سخت دندان (مینای دندان و عاج) می‌شود.

در بسیاری از کشورها، نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، از جمله نوشیدنی‌های شیرین شده با پایه میوه، شیر و آبمیوه‌های صددرصد طبیعی، منبع اصلی قندهای آزاد هستند؛ همچنین شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکویت‌ها، غلات شیرین، دسرهای شیرین، ساکاروز، عسل، شربت و ... می‌توانند بر سلامت دندان اثر بگذارند.

محدود کردن مصرف قندهای آزاد به کمتر از ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی و در حالت ایده‌آل حتی کمتر از پنج درصد، خطر پوسیدگی دندان را در طول زندگی به حداقل می‌رساند.

منبع: ایسنا

546490