گلایه بانوان ورزشکار شهرستان تیران و کرون از کمبودها و بی‌مهری‌ها

سپیده امینی یکی از ورزشکاران خانم تیران و کرون در نشستی با مسئولان شهرستان تیران و کرون خواستار حمایت آنان از ورزش این قشر شد و گفت: تعطیلی تنها سالن ورزشی بانوان شهر برای برپایی نمایشگاه در اوج فعالیت‌های تابستان، تصمیمی مغایر با حرکت پر شتاب ورزش است.
تصویر گلایه بانوان ورزشکار شهرستان تیران و کرون از کمبودها و بی‌مهری‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، ورزش به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در ارتقای سلامت روح و جسم و همچنین ایجاد نشاط اجتماعی حائز اهمیت بوده و همواره بر آن تأکید شده که در شرایط زندگی امروز ماشینی جامعه ما سرمایه‌گذاری در این عرصه اهمیت خاصی دارد تا از پیامدهای منفی اجتماعی و بحران سلامت دور شویم.

آسیب‌ها و مشکلات ناشی از بی‌تحرکی آسیب جدی به جامعه وارد می‌کند و سرمایه انسانی را در معرض بیماری‌های غیر واگیردار از جمله چاقی، فشار خون و مشکلات حرکتی قرار می‌دهد.

علاوه بر بیماری‌های جسمی، ناآرامی‌های ذهنی، اختلال اعصاب و روان و نگرانی‌های اجتماعی در پی بی‌توجهی به ورزش تجربه شده و همین موضوع امروز در کشورمان آسیب‌هایی را به وجود آورده است.

مسیر پیشرفت جامعه از طریق ورزش و فرصت سازی آن برای انتقال بسیاری از فرهنگ‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است و همچنین اشتغال ورزش نیز کمتر مورد توجه قرار گرفته که همین مقوله می‌تواند سالانه فرصت‌های اقتصادی از طریق ارائه خدمات ایجاد کند.

ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان

بانوان نه تنها به‌عنوان قشر مهم جمعیتی جامعه، بلکه علاوه بر این موضوع، نقش و مأموریت آنان به‌عنوان مادران و همسران بسیار مهم است که سلامت جسمی و روحی این افراد باید همواره مورد توجه باشد.

دختران و زنان باید به این نیاز خود توجه کرده و در برنامه‌ریزی هفتگی خود به این موضوع بپردازند و مسئولان امر نیز بر اساس اهمیت جمعیت بانوان و همچنین نقش اساسی در خانواده، باید ورزش این گروه را توسعه دهند.

آمارها در حوزه ورزش بانوان کشور چندان رضایت‌بخش نبوده و حاکی از کم‌توجهی در نظام برنامه‌ریزی کشور به این نیاز و همچنین کم‌توجهی زنان به تربیت‌بدنی را نشان می‌دهد.

بررسی‌های میدانی در سطح استان اصفهان و بخش‌های دیگر آن از جمله شهرستان تیران و کرون نیز وضعیت نامطلوبی را ترسیم می‌کند.

این چنین وضعی باید آسیب‌شناسی و درمان سریع برای آن صورت گیرد تا اینکه نه تنها ورزش را توسعه بدهیم، بلکه به جامعه نیز در کاهش آسیب‌ها و مشکلات کمک کرده باشیم.

بانوان ورزشکار چشم‌انتظار حمایت مسئولان

مربیان، داوران و ورزشکاران دختر و زن شهرستان تیران و کرون گاهی از کمبودها و بی‌مهری‌ها گلایه می‌کنند، آنان از کم‌توجهی‌ها انتقاد و برخی سیاست‌ها در حوزه بانوان مثل کمبود امکان و یا نبود چشم‌انداز مشخص را چالشی جدی می‌دانند.

توسعه زیرساخت‌ها برای ورزش بانوان می‌تواند زمینه مشارکت و فعالیت بیشتر هیئت‌های ورزشی و حضور زنان در ورزش را تقویت کند.

سپیده امینی یکی از ورزشکاران خانم تیران و کرون در نشستی با مسئولان شهرستان تیران و کرون خواستار حمایت آنان از ورزش این قشر شد و گفت: تعطیلی تنها سالن ورزشی بانوان شهر برای برپایی نمایشگاه در اوج فعالیت‌های تابستان، تصمیمی مغایر با حرکت پر شتاب ورزش است.

این ورزشکار تشویق و ترغیب دختران برای ورزش را یک فرصت سازی برای تقویت تکاپو و تلاش و ترغیب دیگران برای حضور در ورزش عنوان کرد.

دیگر ورزشکاران خانم این منطقه توجه ویژه صاحبان صنایع برای مأموریت اجتماعی برای تقویت ورزش بانوان را خواستار شدند و این تعامل بین دستگاه‌های اداری برای ورزش را یک ضرورت می‌دانند.

۱۰هیئت ورزشی فعال در حوزه بانوان تیران و کرون

کارشناس مسئول ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان تیران و کرون نیز با بیان این ۱۰ هیئت ورزشی از میان ۳۳ هیئت فعال در حوزه بانوان خدمات ارائه می‌دهند به ایسنا، گفت: عدم فعالیت بانوان در دیگر رشته‌های ورزشی ناشی از نبود امکانات، عدم مطابق جنسیتی و یا عدم استقبال این قشر از آن دسته رشته است.

بتول فروزان با بیان اینکه بیش از ۳۴ هزار نفر از جمعیت ۷۲ هزار نفری این شهرستان را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: تعداد ورزشکاران زن سازمان یافته این منطقه بیش از ۱۴۰۰ نفر است.

وی ادامه داد: ۲۰ داور، ۵۵ مربی و چهار مدرس خانم در حوزه ورزش این شهرستان فعالیت دارند که امسال ۱۸ تیم نوجوان، یک تیم نونهالان، سه تیم آزاد از دختران به مسابقات استانی اعزام شده‌اند.

کارشناس مسئول ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان تیران و کرون اضافه کرد: یک دختر نوجوان نیز به اردوی ملی در رشته فوتبال اعزام شده است.

به گفته وی، استعداد و ظرفیت خوبی در حوزه ورزش بانوان تیران و کرون وجود دارد که با شناسایی و کمک به رشد آنان امکان قهرمان‌پروری وجود دارد.

فروزان سرمایه‌گذاری برای ورزش همگانی بانوان را نیز مهم خواند و گفت: فرهنگ‌سازی برای تحرک و ورزش در بین خانم‌ها امکان فعالیت بدنی و کاهش بی‌تحرکی در بین اعضای خانواده را نیز افزایش می‌دهد.

وجود مربیان با انگیزه در بین بانوان

کارشناس ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون به دیگر نقاط مثبت ورزش این قشر اشاره کرد و گفت: وجود مربیان با انگیزه و فعال بومی این شهرستان یکی از نقاط مثبت تلقی می‌شود، اما این افراد نیازمند حمایت هستند.

وی ایجاد اتحاد، همبستگی و دوستی در بین آنان را برای رونق ورزش بانوان مهم خواند و گفت: رشته تربیت‌ بدنی در دانشگاه‌های این منطقه وجود دارد و تعداد زیادی از دختران جوان در حال تحصیل و یا فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی هستند، اما کمتر زمینه برای مشارکت و سهم آفرینی آنان فراهم شده است.

فروزان با تأکید بر لزوم ایجاد بستر برای حضور و تعامل این قشر با اداره ورزش و جوانان، خاطرنشان کرد: بی‌مهری و بی‌توجهی‌ها آسیب ساز خواهد بود که البته هیئت‌های ورزشی نیز باید انگیزه مربیان و همچنین جامعه دختران را برای ورزش فراهم کنند.

ورزش بانوان در تیران و کرون نیازمند توجه و حمایت

همچنین رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان تیران و کرون با تشریح سیمای ورزش این شهرستان، گفت: سرانه محیط ورزشی روباز و بسته در تیران و کرون برای هر نفر به ترتیب ۳۵ صدم و ۱۱ صدم است که تا حد متوسط یعنی بیش از یک مترمربع فاصله زیادی دارد.

جواد بهارلویی با بیان اینکه بانوان و آقایان به صورت مشترک از امکانات موجود و در زمان‌بندی جداگانه استفاده می‌کنند، افزود: توسعه زیرساخت‌ها برای بانوان به همکاری دیگر نهادها مثل شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، آموزش و پرورش، هلال و احمر، کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه استعدادیابی و تمرکز بر استعداد پروری، تعادل بسیار عالی بین برنامه‌های ارائه شده و استفاده‌کنندگان از فرصت‌های قابل توجه ورزش بانوان این شهرستان است، تصریح کرد: انگیزه‌بخشی به مربیان و نایب‌رئیس هیئت‌های ورزشی بانوان می‌تواند چرخه فعالیت در این بخش را تقویت کند.

به اعتقاد رئیس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون، زنان و دختران با استقبال خود از برنامه‌های ورزشی و ارائه پیشنهادها، ذوق و انگیزه برای مربیان ایجاد و از طرفی با حضور خود منجر به مطالبه خواسته‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها شوند.

وی ادامه داد: اولویت‌بخشی به ورزش بانوان و توزیع اعتبارات خاص در این حوزه برای فعالیت‌های عمرانی و تجهیزاتی و همچنین اجرای طرح‌های ورزشی خاص بانوان می‌تواند تکاپوی این قشر را فعال سازد.

راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی بانوان

بهارلویی افزود: یکی از دغدغه‌های مهم و مطالبات جامعه زنان این شهرستان راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزشی برای این قشر است که پیش‌بینی و ارائه بستر با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ضروری است.

خانه‌های ورزش روستایی تا حدی تبدیل به مکان‌هایی برای ایستگاه ورزش صبحگاهی شده‌اند، اما در شهرها این مقوله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیریت شهری در تیران آمادگی خود را برای ایجاد بستر برای ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در باغ بانوان اعلام کرده و البته ورزش‌های حرفه‌ای در مقاطع مختلف زمانی از این بستر برای اجرای فعالیت‌های خود استفاده کرده‌اند.

منبع: ایسنا

546056