به گزارش سایت خبری پرسون، استان کرمان با نزدیک به 30 هزار کیلومتر راه بیشترین راههای کشور را به خود اختصاص داده است و تردد خودروهای سنگین، حمل مواد معدنی و محصولات کشاورزی به ویژه در جنوب استان کرمان باعث شده که راههای این منطقه با مشکلات زیادی از جمله فرسودگی و ناایمنی راهها مواجه باشد.
به گفته مسئولان سرعت اجرای پروژههای راهسازی در جنوب استان کرمان بسیار پایین است و دلیل اصلی آن تعداد بسیار زیاد پروژهها، کمی اعتبارات و تورم و افزایش قیمت اجرای پروژهها است و در این شرایط مردم جنوب استان کرمان مجبور هستند در محورهایی تردد کنند که از ایمنی لازم برخوردار نیستند.
در کنار همه این مشکلات کیفیت پایین خودروها، نبود دوربینهای ثبت تخلفات و البته سهلانگاری و عدم توجه به قوانین و مقررات از سوی رانندگان باعث شده که شاهد تصادفات خونبار زیادی در محورهای جنوب استان کرمان باشیم.
3000 کیلومتر از راههای جنوب استان کرمان نیازمند احداث باند دوم است
مجتبی محمودی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان با بیان اینکه سال قبل در بحث ایمنسازی راهها رتبه نخست کشور را کسب کردیم، اظهار داشت: قریب 40 میلیارد تومان هزینه نصب علائم، خطکشی، روکش جاده و غیره در محورهای جنوب استان شده و سه برابر میانگین سالهای گذشته، روکش آسفالت انجام شده است.
وی با بیان اینکه عمده تصادفات ما در جنوب استان کرمان در برخوردهای رخبهرخ است، گفت: یکی از مواردی که به کاهش تصادفات به ویژه در برخوردهای رخبهرخ کمک زیادی میکند، احداث باند دوم است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه در بررسی دلایل وقوع تصادفات درمییابیم که این یک مسئله چند بعدی است و عوامل زیادی در آن دخیل است، افزود: در جنوب استان کرمان حدود 3 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی داریم که باید باند دوم برای آن احداث شود که طبیعتاً هزینههای زیادی دارد و با توجه به اعتباراتی که در کشور توزیع میشود احداث این میزان راه به سادگی امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه سال قبل قریب پنج برابر سالهای قبلتر در حوزه علائم جادهای در جنوب استان کرمان کار کردیم و نصب علائم، خطکشی راهها و نصب گاردریل و نیوجرسی داشتیم، ادامه داد: در این حوزه مشکلات زیادی در محورهای جنوب استان کرمان نداریم.
محمودی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنسازی راههای جنوب استان، گفت: در دو مرحله شناسایی نقاط پرحادثه راههای جنوب استان کرمان انجام شده که در مرحله اول 84 نقطه شناسایی شد که برخی از این نقاط نیاز به اصلاح اساسی و برخی نیاز به آشکارسازی داشت که رفع این نقاط انجام شده است.
وی با بیان اینکه در مرحله دوم و براساس شاخصهای کشوری پنج نقطه حادثهخیز در جنوب استان کرمان شناسایی شده که مشکلات این نقاط طی دو سال آینده مرتفع میشود، افزود: در حال حاضر راههای جنوب استان کرمان از نظر حادثهخیز بودن در وضعیت مناسبی قرار دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه اعتباری برای ایمنسازی راههای روستایی در استان کرمان نداشتیم، گفت: یکی از مصوبات خوب کمیسیون ایمنی راههای استان تعریف ردیف اعتباری ایمنسازی راههای روستایی بود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته اعتبارات ما در این حوزه افزوده شده و کارهای خوبی در حوزه راههای روستایی جنوب استان کرمان انجام شده است، افزود: امیدوار هستیم با تداوم این روند شاهد کاهش روند تصادفات در راههای روستایی جنوب استان باشیم.
بیش از 350 نفر در تصادفات جادهای جنوب استان کرمان جانباختند
سرهنگ امیر معینالدینی، رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان نیز با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از 350 نفر را در تصادفات جادهای و محورهای مواصلاتی ما در جنوب استان کرمان جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: در مدت مشابه سال قبل این آمار 294 نفر بوده است که در این بازه زمانی رشد 40 نفری فوتیهای تصادفات در این منطقه را داشتیم.
وی با بیان اینکه نمیتوان عامل تمامی این تصادفات را مشکلات راهها و یا عوامل انسانی بدانیم، گفت: چهار عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی را میتوان از عوامل تأثیرگذار بر تصادفات دانست.
محورهای جنوب استان کرمان از توانمندی کمتری برای تردد خودروها برخوردار هستند
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه به دلیل تفاوتهای اجرایی که در سالهای گذشته در راههای مناطق محروم جنوب استان کرمان بوده، این محورها از توانمندی کمتری برای تردد خودروها برخوردار هستند، افزود: مشکلات راههای جنوب استان کرمان را میتوان در شیب شیروانی راهها، شانه راه، عرض راه، جنس راه و غیره برشمرد.
وی با اشاره به اینکه 38 درصد تصادفات ما در جنوب استان کرمان به دلیل واژگونی است، بیان کرد: تعاریف نسبت به راههای جنوب استان کرمان باید تغییر کند برای مثال تعریف برخی از جادههای این منطقه فرعی و روستایی است که با توجه به میزان تردد و شرایط این جادهها باید تغییر کند و برخی از این محورها به راه اصلی تبدیل شدند؛ بازنگری جدیدی باید نسبت به برخی از راهها در جنوب استان کرمان داشته باشیم.
معینالدینی با اشاره به کمبود دوربینهای ثبت تخلف در جنوب استان کرمان گفت: لزوم هوشمندسازی پلیس یک مسئله غیر قابل انکار است و با توجه به توان و تعداد نیروهای ما، امکان رصد و برخورد با تخلفات ترافیکی در 24 ساعت وجود ندارد.
3 شهرستان جنوب استان کرمان فاقد دوربین ثبت تخلفات است
رئیس پلیس راه جنوب استان کرمان با بیان اینکه سه شهرستان ما در جنوب استان کرمان فاقد دوربین ثبت تخلفات است، ادامه داد: هوشمندسازی پلیس در جنوب استان کرمان تاثیر زیادی در کاهش تصادفات و تخلفات ترافیکی دارد.
وی با بیان اینکه در مدت هفت ماهه سال قبل 170 فقره تصادف منجر به فوت در محورهای جنوب استان کرمان داشتیم و امسال این تعداد 6 فقره کمتر شده است، افزود: مسئله مهمی که در تصادفات جنوب استان کرمان وجود دارد این است که ما تصادفات را مهار کردیم اما تعداد متوفیان ما قریب 40 نفر افزایش داشته است.
معینالدینی با اشاره به افزایش تعداد فوتی در هر فقره تصادف، بیان کرد: متاسفانه کیفیت پایین خودروهای ساخته شده داخل، تاثیر مستقیم خود در تعداد فوتیهای تصادفات جادهای نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در پیشگیری از وقوع تصادفات اولویت همیشه در رعایت مقررات است، تصریح کرد: در حوادث رانندگی شاهد هستیم که همیشه یک حرکت و یا نادیده گرفتن قانون از سوی رانندگان باعث وقوع تصادفات شده است.
وجود تعداد بسیار زیاد پروژههای نیمه تمام راهسازی در جنوب استان کرمان
ابراهیم امیری، سرپرست راه و شهرسازی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به نقش دو شاخص بستر راه و کیفیت ساخت محورها در موضوع تصادفات، اظهار داشت: در پروژههای نیمه تمام ما در جنوب استان کرمان بسیار زیاد است و اصلیترین مسئله ما در این حوزه ساماندهی پروژههای نیمه تمام است.
وی با بیان اینکه هر پروژه براساس میزان تصادفات و ترافیک آن در اولویت اجرای پروژههای راه و شهرسازی و راهداری است، گفت: در سنوات قبل میزان بودجهریزی کشور براساس شاخصههایی بود که این امکان را فراهم میکرد که دستگاهها بتوانند پروژههایی زیادی را همزمان با هم آغاز کنند.
سرپرست راه و شهرسازی جنوب استان کرمان با اشاره به اینکه تعداد زیاد پروژههای باز در جنوب استان کرمان اصلیترین مسئله ما در حوزه راه و شهرسازی است، افزود: در شرایط فعلی تخصیص اعتبارات و پرداختیهای دولت به نحوی است که این اعتبارات باید به صورت هدفمند هزینه شود.
تورم عامل اصلی کندی اجرای پروژههای راهسازی است
وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه از اعتبارات ساخت یک پروژه آفتی بوده که به سرعت اجرای پروژه آسیب وارد کرده و افزایش هزینهها و تورم عامل اصلی کندی اجرای پروژههای راهسازی است، تصریح کرد: هدفگذاری اولیه تکمیل پروژه آسیبی است که امروز گریبانگیر پروژه شده است و اعتبارات پروژهها باید با توجه به میزان تورم افزایش پیدا میکرد.
امیری با اشاره به اینکه در سفر هیئت دولت به جنوب استان کرمان یکی از موضوعات مطرح شده افق اجرای پروژهها بود، گفت: یکی از برنامه اصلی دولت سیزدهم توسعه جنوب استان است.
وی با اشاره به دیگر آسیبهایی که باعث کندی اجرای پروژههای راهسازی جنوب استان کرمان شده است، بیان کرد: وجود معارضهای مردمی یکی دیگر از این آسیبها است که باعث کندی اجرای پروژههای ما شده که همه بزرگراههای ما به نوعی درگیر این آفت هستند.
منبع: تسنیم