یک دوستدار میراث فرهنگی:

«کوشک حمیدیه» انبار شد

«کوشک حمیدیه» مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است و در حمیدیه از توابع خوزستان واقع شده و روز ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۸۰ یکی از آثار ملی ایران شد. این بنا همچون دیگر بناهای ثبت شده بارها مورد تعرض قرار گرفت.
تصویر «کوشک حمیدیه» انبار شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کوشک حمیدیه شاید از آن دسته بناهای تاریخی استان خوزستان باشد که در خصوص تغییر کاربری و تبدیل وضعیت آن به حال و روز بهتر بیشترین وعده‌ها داده شد اما همچنان در محاق کم‌توجهی و گاه بی‌توجهی گرفتار است.

«کوشک تاریخی حمیدیه» به مجموعه اقامتی و پذیرایی تبدیل می‌شود، «کوشک حمیدیه» احیا می‌شود، عملیات نجات‎بخشی «کوشک حمیدیه» آغاز شد، کوشک حمیدیه موقعیتی مناسب برای تبدیل شدن به موزه دارد، دستور ویژه استاندار خوزستان برای نجات‌بخشی کوشک حمیدیه، آغاز مرمت کوشک حمیدیه و... از جمله وعده‌هایی است که با توجه به شرایط کنونی این بنای تاریخی به نظر نمی‌رسد محقق شده باشد و یا اگر در مواردی استثنایی موردی جامه عمل پوشیده باشد ناتمام بوده و به فرجام نرسیده است.

به گزارش ایسنا، البته به جرات می‌توان گفت این سرنوشت کمابیش تمامی بناهای تاریخی خوزستان است که یا تملک آن‌ها در دست یک یا چند ارگان و نهاد و اداره است و یا مالک خصوصی دارند و در این میانه دست میراث فرهنگی خوزستان کمافی‌السابق کوتاه است و خرما بر نخیل! افزون بر «کوشک حمیدیه» برای نمونه می‌توان از دانشکده ادبیات و علوم انسانی سابق دانشگاه شهید چمران اهواز (همان ساختمان سه‌گوش) و... نام برد که در فرصت دیگری باید بدان پرداخت.

بی‌شک «کوشک حمیدیه» اگر زبان داشت این شعر محمود فرخ‌خراسانی را فریاد می‌کرد که:

خدا کند که دگر یار ما جفا نکند/اگر کند به رقیبان کند به ما نکند

وفا به وعده نکرد از هزار یک آری/هزار وعده‌ خوبان یکی وفا نکند

اکنون کار به جایی کشیده که باید گفت مرمت و تغییر کاربری و چه و چه پیشکش، کاش فقط به جلوگیری از تخریب و آسیب وارد آوردن به این بنای تاریخی بسنده می‌شد.

باری، بار دیگر از یک دوستدار میراث فرهنگی خبری مبنی بر این‌ رسیده که «کوشک حمیدیه» به انبار تبدیل شده که به اضافه دیگر اتفاق‌هایی که بر سر این کوشک آمده شرح مثنوی هفتاد من کاغذ است.

احمد جعفری‌ماجد با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: متاسفانه «کوشک حمیدیه» هم‌اکنون در کمال بی‌مهری به عنوان انبار سازمان آب و برق خوزستان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «کوشک حمیدیه» در تملک سازمان آب و برق خوزستان است، بیان کرد: وسایل سنگین سازمان آب و برق در این مکان تاریخی انبار شده‌اند و متاسفانه هم‌اکنون جز کاربری انباری کاربری دیگری ندارد.

جعفری‌ماجد با اشاره به این‌که این بنای تاریخی روی تپه‌ای باستانی قرار دارد نیز متذکر شد: حجم تردد غیراصولی ماشین‌آلات سنگین سازمان آب و برق برای ورود و خروج ادوات به منزله نابودی زیرساخت‌های این بنا و به دنبال آن و به مرور منجر به آسیب ‌دیدن و از بین رفتن لایه‌های تاریخی این بنای باارزش می‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به این‌که در گذشته قراردادی بین اداره میراث فرهنگی خوزستان و سازمان آب و برق برای بهسازی این بنای تاریخی منعقد شده بود، یادآوری کرد: قرار بر این بود که این بنای تاریخی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شود اما از آن دوره تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاد و تفاوتی در وضعیت کاربری این کوشک تاریخی به وجود نیامد.

او با اشاره به این‌که «کوشک حمیدیه» در سال ۹۱ مرمت شد، گفت: نسبت به مرمت انجام شده نیز انتقادهایی وارد است زیرا به دلیل نبود نظارت میراث فرهنگی خوزستان مرمت غیراصولی صورت گرفته بود.

جعفری‌ماجد گوش زد کرد: متاسفانه فرسودگی زیرساخت‌ها و مدیریت ناکارآمد به عنوان تهدیدی جدی برای این بنای تاریخی تبدیل شده زیرا مسؤولان ذی‌ربط، مردم و دوستداران تاریخ و فرهنگ را تنها دلخوش به وعده‌هایی کرده‌اند که تاکنون پوشالی بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این بنای تاریخی با تغییر رویکردها نجات پیدا کند و شاهد از بین رفتن تدریجی اثر تاریخی دیگری نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

533285