یک کارشناس حوزه گردشگری پاسخ داد؛

ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه اندازه به حفظ آن اثر کمک می‌کند؟

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست یونسکو می‌تواند به معرفی بیشتر یک کشور کمک کند و موجب پایداری و حفظ آن اثر شود.
تصویر ثبت جهانی یک اثر تاریخی در یونسکو تا چه اندازه به حفظ آن اثر کمک می‌کند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فرید جواهرزاده در خصوص اهمیت ثبت جهانی آثار تاریخی در جذب گردشگران، اظهار کرد: ثبت یک اثر فرهنگی یا قدیمی می‌تواند در فهرست جهانی آن آثار شرایط ویژه‌ای را پدید آورد؛ به گونه‌ای که آن کشور در فهرست میراث یونسکو وضعیت بهتر یا اعتبار بیشتری برای خود کسب می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از پیامدهای مستقیم ثبت اثر در فهرست جهانی یونسکو این است که دید جهانیان نسبت به آن کشور دقیق‌تر و کامل‌تر ‌می‌شود، افزود: با توجه به اینکه کاروانسراها یک پدیده چند صد ساله در ایران هستند، اخیرا با ثبت جهانی آن‌ها می‌توان امیدوار بود که گردشگران فرهنگی بسیاری را به سوی خود جلب کنند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که گردشگران دنیا به خصوص گردشگران فرهنگی که بسیار به فهرست جهانی یونسکو اهمیت می‌دهند و در سفرها به آن توجه می‌کنند به مفهوم و موضوع گردشگری فرهنگی بیشتر توجه خواهند کرد و از آثار فرهنگی از جمله کاروانسراها بازدید می‌کنند.

آغاز ورود گردشگران بین‌المللی به ایران با ثبت جهانی تخت جمشید از ۱۹۷۰

وی ادامه داد: بنابراین ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست یونسکو می‌تواند به معرفی بیشتر یک کشور کمک کند، به عنوان مثال زمانی که تخت جمشید در فهرست جهانی یونسکو ثبت جهانی شد نگاه جهانیان به ایران و به واسطه این موضوع تغییر کرد و بخش عمده‌ای از گردشگران برای بازدید به این منطقه می‌آمدند. بنابراین روند ورود گردشگران بین‌المللی به کشورمان با ثبت جهانی آثار از دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و این آثار جهانی بودند که گردشگران را به سوی ایران هدایت کردند.

جواهرزاده تصریح کرد: متاسفانه به دلیل جنگ تحمیلی و مسائل دیگر سالیان سال از پیامدهای مثبت ثبت اثر در یونسکو غافل بودیم، اما بعدها اتفاقات خوبی رخ داد و با پیگیری‌های موثر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت آثار در یونسکو سرعت بیشتری پیدا کرد، به عنوان مثال یکی از پیامدهای مثبت ثبت اثر در یونسکو را می‌توان به موضوع زلزله بم اشاره کرد که زمانی زلزله مهیب بم اتفاق افتاد و به جهت اینکه ارگ بم در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود؛ پس از زلزله از سوی یونسکو برای بازسازی ارگ بم بودجه خوبی تخصیص داده شد و با کمک این نهاد بین‌المللی نسبت به احیا و بازسازی آن اثر نیز اقدام شد.

وی اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که ثبت جهانی یک اثر در یونسکو تا چه اندازه می‌تواند در زمینه پایداری و حفظ آن اثر کمک کننده باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا آثار تاریخی و حتی منابع طبیعی خود را در فهرست جهانی ثبت می‌کنند، زیرا این اقدام می‌تواند روند جذب گردشگر و در نتیجه ارزآوری را برای آن کشور به ارمغان بیاورد که خود موفقیتی برای آن کشور به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم ایتالیا بالاترین ثبت جهانی را در کشورها دارد و این امر گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است. همچنین کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و چین هم با وجود اینکه کشورهای صنعتی هستند و به موضوع ثبت آثار فرهنگی نیاز زیادی ندارند و شاید هم خیلی به گردشگری به جهت آورده اقتصادی آن توجه نمی‌کنند اما به خوبی می‌دانند که ثبت آثار در جذب گردشگر و حفظ هویت ملی آن‌ها چقدر اهمیت دارد و به نوعی به هویت‌دار شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار خود و معرفی در صحنه‌های بین‌المللی توجه می‌کنند.

منبع: ایسنا

532802