تبدیل پیاده‌راه اکباتان به مرکز صنایع‌ دستی، گامی بزرگ در ثبت جهانی «هگمتانه»

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: تبدیل پیاده‌راه اکباتان به مرکز یا بازار صنایع‌ دستی یک گام مثبت در ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» خواهد بود.
تصویر تبدیل پیاده‌راه اکباتان به مرکز صنایع‌ دستی، گامی بزرگ در ثبت جهانی «هگمتانه»

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا خلجی، اظهار کرد: یکی از پیوست‌های فرهنگی در حوزه میراث‌فرهنگی که می‌تواند معرفی آیین، سنت و پیشینه فرهنگی یک منطقه باشد صنایع‌ دستی است.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی پویایی و نمادهای فرهنگی یک منطقه را به منصه ظهور می‌گذارد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان صنایع‌دستی همدان، پیاده‌راه اکباتان می‌تواند به مرکز یا بازار صنایع‌دستی استان تبدیل شود.

خلجی با بیان اینکه این موضوع در راستای ثبت جهانی هگمتانه می‌تواند کمک زیادی به کسبه پیاده‌راه اکباتان و تغییر مشاغل آنها داشته باشد، افزود: بیش از ۸۵ رشته صنایع‌ دستی فعال در همدان وجود دارد که می‌تواند تمام فضاهای عرضه این هنر- صنعت را هم‌پوشانی کند.

وی ادامه داد: اگر بستر تبدیل پیاده‌راه اکباتان به بازار یا مرکز صنایع‌دستی فراهم شود، یک گام مثبت در ثبت جهانی همدان خواهد بود چراکه یکی از پیوست‌های فرهنگی هر تمدن صنایع‌دستی آن است.

معاون صنایع‌دستی استان همدان اضافه کرد: این قضیه به طور قطع در نگاه ارزیابان یونسکو به پرونده نیز تأثیر مثبتی دارد و آنها با دیدن بستر مشخص و معین در حوزه صنایع‌ دستی در کنار مجموعه تاریخی هگمتانه و بازار همدان به ظرفیت‌های فرهنگی و قدمت تاریخ ما پی می‌برند.

خلجی بیان کرد: ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و امیدواریم مدیریت ارشد استان و شهرداری نیز در این زمینه ورود کنند چراکه اگر صنایع‌ دستی در این مسیر باب شود، خاموشی از پیاده‌راه اکباتان رخت می‌بندد و این نقطه از شهر از رکود خارج می‌شود.

منبع: ایسنا

490983