سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش:

موریانه، قلعه‌ شوش را تهدید می‌کند

سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش گفت: قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌ ویژه موریانه قرار گرفته است.
تصویر موریانه، قلعه‌ شوش را تهدید می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بویری روز سه شنبه افزود: مطالعات و آزمایش‌هایی با هدف حذف و مقابله با این آفات در دست پیگیری و اقدام است.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش با اشاره به از سرگیری مرمت قلعه شوش پس از سال‌ها وقفه گفت: ساماندهی، حفاظت و مرمت قلعه شوش به عنوان نخستین پایگاه باستان‌ شناسی کشور آغاز شده است.

وی افزود: پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت این بنای تاریخی عظیم، عملیات مرمت و اصلاح مورد نیاز این قلعه باستان شناسی آغاز شد.

بویری بیان کرد: پس از بررسی کارشناسی و تعیین اولویت‌های مرمتی این قلعه، عملیات اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و همچنین اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.

وی اصلاح برج ضلع شرقی و همچنین سیستم ذخیره و انتقال آب این قلعه را از دیگر اقدام‌های در دست اجرا در این پایگاه باستان شناسی اعلام کرد و افزود: عملیات برچیدن و حذف مداخلات با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز در حال اجرا است.

موریانه، قلعه‌ شوش را تهدید می‌کند

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیرهای دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از دیگر بخش‌های این فصل از ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند است.

قلعه باستان‌شناسی شوش که به نام‌های دیگری همچون قلعه فرانسوی‌ها یاقلعه دمورگان نیز معروف است در سال ۱۸۹۷ میلادی توسط ژاک دمورگان سرپرست هیأت باستان‌شناسی فرانسه در ایران و به‌ منظور ایجاد مکانی امن و مناسب برای استقرار کاوشگران فرانسوی توسط معماران ایرانی با طرحی برگرفته از قلعه‌های قرون وسطایی اروپا بر بخشی از تپه آکروپل شوش ساخته شد.

در ساخت قلعه از آجرهای مصالح تاریخی به دست‌آمده از کاوش و حفاری‌های شوش استفاده شده که از این بابت به موزه آجر ایران نیز معروف است؛ از سویی دیگر، این قلعه به عنوان بزرگترین و نخستین پایگاه باستان‌شناسی منطقه و ایران نیز شناخته می‌شود.

قلعه باستان‌شناسی شوش در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این قلعه هم‌اکنون محل استقرار پایگاه میراث‌ جهانی شوش است.

منبع: ایرنا

561044