مدیرکل میراث فرهنگی البرز خبر داد؛

ثبت ۴ اثر تاریخی غیرمنقول البرز در فهرست میراث ملی کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت چهار اثر تاریخی غیر منقول این استان در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور خبر داد.

تصویر ثبت ۴ اثر تاریخی غیرمنقول البرز در فهرست میراث ملی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، به گزارش خبرگزاری مهر، رحیم خاکی گفت: اخیراً پرونده چهار اثر شامل خانه باغ فاتح (خانه هنرمندان فعلی)، انبار تپه شرقی و غربی و نهر مستوفی (امیر کبیر) که با زحمات همکاران معاونت میراث‌فرهنگی تهیه شده بود، در شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیر منقول کشور مورد دفاع قرار گرفتند و حائز شرایط ثبت در فهرست میراث‌فرهنگی ملی کشور شناخته شدند.

وی بیان کرد: خانه فاتح (خانه هنرمندان کنونی) در دهه ۳۰ شمسی توسط مرحوم فاتح برای اقامت تابستانی خانواده او در جهانشهر و بلوار ماهان فعلی ساخته شده است. این خانه در حال حاضر به مالکیت شهرداری و در اختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است که زیر نظر اداره کل میراث‌فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته و اکنون به عنوان خانه هنرمندان فعالیت می‌کند.

خاکی دو اثر دیگر را شامل انبار تپه شرقی و غربی در روستایی به همین نام عنوان کرد که قدمت آن‌ها به دوران تاریخی-اسلامی یعنی حدود ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ سال پیش می‌رسد، در مورد نهر مستوفی افزود: در زمان محمد شاه قاجار (۱۲۶۷ ه. ق) به دلیل افزایش جمعیت و کمبود آب تهران توسط میرزا آغاسی (صدراعظم) نهر انتقال آب از رودخانه کرج به تهران به طول ۶۰ کیلومتر کشیده شد.

وی عنوان کرد: این طرح به دستور امیرکبیر توسط مستوفی الممالک به صورت نهر آجری سرپوشیده تکمیل شد و به بهره برداری رسید که آثاری از معماری نهر در منطقه گرمدره موجود است. علاوه بر این چهار اثر که اخیراً به ثبت رسیده، دستکندهای صخره‌ای اشتهارد نیز در اردیبهشت امسال به ثبت ملی رسید و در مجموع، امسال ۵ اثر تاریخی غیر منقول از استان البرز ثبت ملی شدند.

منبع: مهر

613815