در روز نخست اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها چه گذشت:

افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی/ اختصاص ۱۵ درصد بودجه پژوهشی و ۵ درصد بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها

روز نخست اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صبح امروز با حضور وزیر علوم در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.
تصویر افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی/ اختصاص ۱۵ درصد بودجه پژوهشی و ۵ درصد بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صبح امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گرد هم آمدند که این اجلاس دو روزه فردا سه‌شنبه ۲۱ شهریورماه نیز ادامه دارد.

در این اجلاس که با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم برگزار شد، رؤسای دانشگاه‌ها درباره مسائل مختلف در زمینه آغاز سال تحصیلی تبادل نظر کردند.

همچنین پنل‌های تخصصی با موضوعات مختلف آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی با حضور مسؤولان آموزش عالی برگزار شد.

* ۲ چالش‌ آموزش عالی در سال گذشته که با موفقیت پشت سر گذاشته شد

در ابتدای این اجلاس، حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران درباره چالش‌های آموزش عالی در سال گذشته ۲ صحبت کرد و گفت: نخست بازگشایی دانشگاه‌ها پس از کرونا بود که این چالش با موفقیت پشت سر گذاشته شد و دومین چالش هجمه دشمن به دانشگاه‌ها با حربه اغتشاشات بود و این چالش را هم با موفقیت از سر گذراندیم.

وی افزود: مقدمات تاسیس ۲ پژوهشکده نیازمحور در سازمان پژوهش‌ها انجام شده است. نخست پژوهشکده شیمی دارویی که هدف از آن تولید داروهایی است که به دلیل تحریم‌ها در دسترس مردم نیست. نخستین دستاورد این پژوهشکده تولید داروی هپارین است. پژوهشکده دوم در زمینه عناصر معدنی فعالیت می‌کند و هدف از آن جلوگیری از خام‌فروشی عناصر معدنی است.

زمانیان گفت: تغییر در ساختار جشنواره خوارزمی یکی دیگر از اتفاقاتی است که امسال رخ داد. تاکنون طرح‌های داخلی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده ۱۰۰ درصد رشد داشته است. سازمان پژوهش‌های صنعتی در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ در زمینه سوخت پاک هیدروژن و گرافین به جایگاه برتر جهان برسد. شرایط زیست محیطی اقتضا می‌کند که استفاده از سوخت‌های فسیلی به حداقل برسد و در عوض سوخت پاک جایگزین آن شود. کشور ما به دلیل داشتن ذخایر هیدروکربنی می‌تواند در این زمینه پیشرفت خوبی داشته باشد. مرکز ملی گرافین در این زمینه تاسیس شده است و از همه متخصصان دعوت به همکاری می‌کنیم.

* خلجی: باید در برابر روایت‌های غلط دشمن، روایت درست از مسائل را داشته باشیم

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این اجلاس سخنرانی کرد، خلجی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نیاز است به آن توجه داشته باشیم، حوزه رسانه است. اگر نتوانیم درست روایتگری کنیم، ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روایت می‌کنند. در ایامی قرار گرفته‌ایم که می‌بینیم، ادعای کذبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت پرحجم روایت می‌کنند تا این روایت باورپذیر شود و کاملاً هم هدف‌شان روشن است.

خلجی افزود: در آستانه شروع سال تحصیلی و ایام تلخ اغتشاشات سال گذشته، شاهد این هستیم که رسانه‌های غربی هدف‌گذاری کرده‌اند تا با جوسازی، فضای دانشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملتهب کنند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: رسانه یک جایگاه مهم و با اهمیت دارد و تمام کسانی که در جایگاه مدیریتی و در بخش‌های دولتی کار می‌کنند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: دولت بزرگ‌ترین تولیدکننده خبر است. به عنوان مثال اگر دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فضای خبری حذف کنیم، چیزی برای خبر باقی نمی‌ماند و دولت بیشترین سهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تبادل اطلاعات و ارتباطات برعهده دارد. مقام معظم رهبری بحث امید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقطه تمرکز خودشان مطرح می‌کنند و دولت باید بتواند امید مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناامید نکند. راهبرد اصلی دشمن عصبانی کردن مردم است و ضروری است تلاش کنیم در مقابل نقطه‌ای که دشمن هدف‌گذاری کرده، با ایمان و امید در مقابل این هدف‌گذاری بایستیم.

خلجی اظهار داشت: با یک جدال نفس گیر در برابر روایت‌ها و پیام‌های دشمن که ارائه تصویر ناکارآمد از انقلاب اسلامی است، روبه‌رو هستیم، باید با توان و قدرت پردازش تصویر و خبررسانی و اثرگذاری ادراک مخاطب، ارائه درست از مسائل را ارائه دهیم.

وی به بحث اخراج اساتید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روی بحث پاکسازی اساتید منتقد تمرکز شده و می‌گویند حق انتقاد ندارید و اگر انتقاد می‌کنید در معرض پاکسازی قرار می‌گیرید. یک روند سیاه‌نمایی و القای این که دانشگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فرهنگیان پاکسازی شود و اساتید کم معرفت جایگزین آنها شوند. موجی هم پیرامون مهاجرت نخبگان به راه افتاده که هدفمند بوده و اگر خودمان نتوانیم این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست روایت کنیم با مشکل مواجه می‌شویم. به گفته مقام معظم رهبری ما در شرایط جنگ ترکیبی قرار داریم و این جنگ ۸-۷ شاخه دارد که یکی از شاخه‌های آن حوزه رسانه است که مهم‌ترین بخش جنگ ترکیبی است.

خلجی گفت: افکارعمومی نقطه تمرکز جریان مقابل است، سال‌هاست آرایش رسانه‌ای دشمن تغییر کرده و علاوه بر نقاط ضعف ما به نقاط قوت‌مان هم حمله می‌کنند. به عنوان مثال بحث‌هایی مانند اربعین حسینی، بحث هسته‌ای و مردمی بودن از نقاط قوت ماست که دشمن روی این مسائل دست گذاشته است. همه ما در هر موقعیتی غیر از بخش تخصصی و مسئولیتی که داریم، یکی از مسئولیت‌هایمان بحث تبیین و اعتمادسازی و رفع شبهه است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: به گفته مقام معظم رهبری، موضوع شبهه بسیار مهم است، بسیاری از افراد بودند که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب با سابقه مبارزاتی و سوابق درخشانی که داشتند، متأسفانه نتوانستند در مقابل شبهه مقاومت کنند و کمرشان شکست، لذا شبهه یکی از مسائل بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در شهریور ۱۴۰۰ که دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل گرفتیم، در شرایط سختی بودیم و کشور درگیر مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا بود و فضایی کاملاً ناامیدکننده کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرا گرفته بود و دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل بودند. شرایط طوری بود که حتی به کشور واکسن هم نمی‌دادند.

خلجی افزود: در آن برهه تورم ۶۰ درصد بود و در بدترین وضعیت دیپلماسی قرار داشتیم که خوشبختانه این مشکلات در کمترین زمان ممکن اصلاح شد و توانستیم هم واکسن تولید کنیم و هم واردات آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم. در آن زمان روزانه نزدیک به یک میلیون نفر تزریق واکسن داشتیم و دانشگاه‌ها و مدارس بازگشایی شدند و تورم کاهشی شد و خوشبختانه فضای امید در کشور شکل گرفت و به سمت احیای تمام ظرفیت‌های از دست‌رفته حرکت کردیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: رسانه توان تبیین دارد و سال گذشته شاهد بودیم از طریق رسانه چه بلایی بر سر ما آوردند. یکی از کارهای‌شان این است که در جامعه تغییر نگرش ایجاد کنند و اختلال در دانشگاه‌ها داشته باشند. سعی می‌کنند از رسانه برای مدیریت هیجان و احساسات و ایجاد یک گسست عاطفی استفاده کنند. سعی می‌کنند کاری کنند جوانان ما از ایرانی بودن خودشان، بدشان بیاید و جوانان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درگیر مقایسه کشور خود با سایر نقاط می‌کنند.

* ابلاغ آئین‌نامه پذیرش ۵۰۰ داوطلب پسادکتری به عنوان امریه سربازی

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم نیز با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی ما افزایش رتبه کشور در زمینه مقالات علوم انسانی است، گفت: بیشترین تعداد مقالات ما در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و علوم اسلامی است؛ در زمینه مجلات علمی، ۱۴۹۰ مجله در کشور داریم که بیشترین تعداد مجله در حوزه علوم انسانی با بیش از ۸۰۰ مجله است اما تعداد مقالات بین‌المللی ایران در حوزه بین‌الملل کم است.

وی افزود: ما در راستای مرجعیت علمی، تلاش کرده‌ایم که مجلات بیشتری را نمایه بین‌المللی کنیم و در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته ایم، به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵ مجله وزارت علوم، نمایه بین‌المللی شده است، در حالی که در ۲۰ سال گذشته ۱۰۱ مجله، نمایه شده بودند و نمایه شدن این تعداد مجله باعث شد که رتبه انتشارات کشور در اسکوپوس در جایگاه ۱۵ جهان حفظ شود و این دستاور فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران است که در ۲۵ سال این همه پیشرفت داشته‌ایم و به این رتبه دست یافتیم.

به گفته وی، حفظ رشد علمی کشور از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است که همه ما باید برای تحقق این دستور تلاش کنیم.

صالحی نمایه سازی مجلات را یکی از اولویت‌های جدی وزارت علوم دانست و اظهار داشت: وزارتخانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان از مجلات حمایت کرده است اما متاسفانه برخی مجلات هنوز این کمک هزینه را دریافت نکرده‌اند، امسال هم ۳۰۰ میلیون از مجلات انگلیسی و ۵۰۰ میلیون از مجلات فارسی حمایت خواهد شد.

وی درباره اخلاق پژوهشی نیز گفت: در این زمینه وضعیت خوبی در کشور وجود دارد اما رؤسای دانشگاه‌ها ما هم باید از نظر موضوعات جدید در جهان به روز باشند تا در این زمینه هم با مشکل مواجه نشویم.

صالحی عنوان کرد: آیین‌نامه‌ پژوهانه یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم است.،دستورالعمل اجرایی اعطای پژوهانه جامع شامل موارد مختلفی از جمله سرآمدان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری است.

وی با ذکر خبر جدیدی گفت: راه‌اندازی سامانه پسادکتری تحقیقاتی و مجوز استفاده از امریه‌های پسادکتری صادر شده است، امسال با مجوز مقام معظم رهبری ۵۰۰ نفر پسادکتری به عنوان امریه سربازی پذیرش خواهیم کرد که آئین نامه آن به زودی ابلاغ می‌شود و از مقام معظم رهبری سپاسگزاریم که به این موضوع توجه دارند.

صالحی به بحث استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف آن پرداخت و گفت: ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های علمی در جهان باعث توسعه مقالات علمی شده است، اکنون برخی ناشران از نویسندگان مقالات می‌پرسند آیا از هوش مصنوعی در نوشتن مقاله استفاده کرده اند یا خیر. بنابراین مسائل مختلفی وجود دارد. ما در حال رصد این موضوع برای کار کردن به شیوه اخلاق حرفه‌ای از طریق استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی هستیم و این موضوع باید در کمیته اخلاق وزارت علوم بررسی شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اضافه کرد: ریترکشن (سلب اعتبار از مقالات) به علت عدم آگاهی به شیوه عمدی یا سهوی وجود دارد و اگر اطلاعاتی از آن نداشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. باید اعضای هیئت علمی در این زمینه آگاهی خود را افزایش دهند.

به گفته صالحی، همچنین مقام معظم رهبری به گسترش زبان فارسی هم تأکید دارند که ما باید به این موضوع هم توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: آشنایی با ابزارهای هوش مصنوعی که در زمینه توسعه مقالات علمی کاربرد دارند، ضروری است. برخی انتشارات مانند الزویر از نویسندگان مقالات می‌پرسند که آیا از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: تعداد سلب اعتبار مقالات علمی محققان ایرانی در سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دلایل مختلفی برای سلب اعتبار مقالات علمی وجود دارد. ما موظف هستیم که به استادان در مورد معیارهای سلب اعتبار مقاله توضیح دهیم. بسیاری از استادان اطلاع ندارند که استفاده از عکس یک مقاله دیگر، تخلف است‌. حفظ رشد تولید علم در کشور از دستورات اکید رهبری است. متاسفانه برخی دانشگاه‌ها به همه استادان سالانه ارتقا می‌دهند، حتی کسانی که موظفی خود را ارائه نداده‌اند.

* وزیر علوم در میان خبرنگاران

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم پس از صحبت‌هایی با رؤسای دانشگاه و بیان توصیه‌هایی به آن‌ها درباره فراهم آوردن آغاز سال تحصیلی خوش برای دانشجویان به میان خبرنگاران آمد و سؤالات اصحاب رسانه را پاسخ داد.

زلفی‌گل گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آمایش آموزش عالی مصوبه‌ای در ۹ بند دارد، ما هم تلاش می‌کنیم که به مرور طرح آمایش را ساماندهی کرده و انجام دهیم، برخی اقدامات نیاز به پیش‌بینی‌های لازم دارد به عنوان مثال وقتی لازم است که رشته جدیدی را تأسیس کنید نیاز به برنامه‌های جدید دارد و باید زیرساخت‌های جدید و اعضای هیأت علمی داشته باشیم.

وی افزود: ما باید تا جایی که امکان دارد آمایش را به گونه‌ای انجام دهیم که از ظرفیت‌ها استفاده کرده و یک هم‌افزایی داشته باشیم، به طور کلی بحث آمایش را به صورت استانی و از طریق کارگروه‌های استان‌ها پیگیری می‌کنیم، از این به بعد رشته‌های تکراری تأسیس نمی‌شود و تلاش میکنیم بهره‌وری بالا رود.

زلفی‌گل درباره آغاز سال تحصیلی جدید هم گفت: با توجه به این‌که اول مهرماه تعطیل است آغاز سال تحصیلی برای دانشگاه‌ها از سوم مهرماه خواهد بود، البته برای ورودی‌های جدید دوره کارشناسی به‌دلیل این‌که دانشجو معلمانی که از طریق آموزش‌وپرورش قرار است پذیرفته شوند، چند برابر اضافه می‌شوند و بحث صلاحیت‌های علمی و مصاحبه علمی و گزینشی آنها مطرح است مجبور بودیم فرصتی به آن‌ها بدهیم تا آموزش‌وپرورش فرصت این مصاحبه علمی را داشته باشد.

وزیر علوم افزود: همچنین امسال آزمون پذیرش دانشجویان نیز در دو نوبت انجام شد و برای اولین‌بار تأثیر قطعی معدل را داشتیم و این اطلاعات باید از طریق آموزش‌وپرورش به سازمان سنجش ارسال می‌شد بنابراین ورودی‌های جدید را از هفته سوم مهر ماه پذیرش خواهیم کرد.

زلفی‌گل با بیان اینکه در سال جدید سعی می‌کنیم برنامه‌های هنری و فرهنگی برای اوقات فراغت دانشجویان داشته باشیم، اظهار داشت: من قول می‌دهم که تمام تلاشم را انجام دهم تا عزیزان دانشجو در کمال امنیت و آرامش و آسایش بتوانند فعالیت‌های علمی فرهنگی ورزشی هنری خود را پیگیری کنند.

* برگزاری نشست خبری معاون آموزشی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه

البته امروز روز خوب خبرنگاران بود چرا که تمام مسؤولان آموزش عالی کشور را در کنار هم دیدند و سؤالات خود را از آن‌ها پرسیدند.

اما اوج پاسخگویی مسؤولان مربوط به قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم بود که وقتی با سؤالات متعدد خبرنگاران مواجه شد آن‌ها را به برگزاری یک نشست خبری در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها دعوت کرد و ساعتی را در کنار خبرنگاران گذراند تا به سؤال تمام رسانه‌ها پاسخ دهد.

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تحول در نحوه پذیرش دانشگاه‌ها، گفت: در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری حاکم است، اما ما حکمرانی آموزشی خودمان را داریم، برنامه شاگردپروری از زمان قدیم در ایران بوده است و توسعه علوم جهان از ایران شروع شده است، حتی پایه حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های معتبر جهان از دانشگاه جندی شاپور بوده است.

وی با بیان اینکه این حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری، برنامه محوری و شاگردپروری است، عنوان کرد: ما این موضوع را با عنوان «دانشگاه حکمت بنیان» اجرا می‌کنیم و تفاوت این دانشگاه با دانشگاه‌های جهان در اخلاق محوری است، مانند ابن سینا که یک حکیم بود.

عموعابدینی اظهار داشت: همه ایران را با جاده ابریشم می‌شناسند اما جاده علم ایران را کتمان می‌کنند، درصورتیکه نقش دانشمندان ایرانی از هفتصد سال پیش به گونه‌ای بود که در غرب و شرق از این‌ها الگوبرداری می‌کردند و متون و منابع غنی دانشمندان ایرانی در آن‌جا ترجمه شده است، جاده علمی به تمدن ایرانی اسلامی برمی‌گردد.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های ایران هم انجام می‌شود که نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تغییر می‌کند و به روش استاد محوری انجام می‌شود و برنامه محوری اساس کار اساتید خواهد بود؛ آیین نامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف نیز تغییر می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چهار دانشگاه به صورت حکمت بنیان کار می‌کنند یعنی نوع پذیرش دانشجو را خودشان مدیریت می‌کنند و می‌توانند استعدادهای درخشان را از مقطعی به مقطع دیگر پذیرش کنند.

عموعابدینی عنوان کرد: در حال حاضر فضایی که در حوزه نسل جدید در دانشگاه‌ها در حال شکل گیری است که به صورت ارتباط صنعت و جامعه انجام می‌شود، امسال ۳۵ صفحه از دفترچه کنکور مربوط به بورس‌ها بود، سال آینده تعداد بورس‌ها به ۷۰ هزار بورس می‌رسد تا در آینده حداقل ۵۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه به بورس تعلق یابد و جوانان ما امیدوارانه وارد حوزه کار و تحصیل شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان بورس حقوق می‌گیرند، بیمه هم هستند؛ در اینصورت آموزش کاملا هدفمند می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره آمایش آموزش عالی هم گفت: بحث ادغام در دانشگاه‌های معتبر دنیا هم صورت می‌گیرد، کارکنان و مسؤولان این دانشگاه‌ها بیکار نمی‌شوند، ما در مدل ساماندهی انحلال هیچ دانشگاهی را در دستور کار نداریم بلکه قرار است ساماندهی شوند.

عموعابدینی اظهار داشت: هیچ واحد دانشگاهی از بین نمی‌رود بلکه در مجموعه دانشگاه‌های دولتی ساماندهی می‌شود، کارکنان دانشگاه‌ها نیز در جایگاه شغلی خودشان هستند، برخی شبهه ایجاد می‌کنند که کارمندان دانشگاه‌ها بیکار می‌شوند، اصلا چنین مسأله‌ای نیست اما واحدهای پیام نور و علمی کاربردی ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید توسعه یابد و مشکلات اساتید این دانشگاه هم حل می‌شود.

* نتایج نهایی کنکور نیمه مهرماه اعلام می‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم مثل همیشه یکی از مسؤولان پرمشغله در برابر خبرنگاران بود، چرا که اصحاب رسانه از او سؤالات بسیاری داشتند.

یکی از سؤالات امروز خبرنگاران از عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۲ بود که پورعباس در پاسخ به این سوال گفت: داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در انتظار اعلام نتایج نهایی کنکور هستند و ما امیدواریم نتایج نهایی کنکور را نیمه مهرماه اعلام کنیم.

وی افزود: پذیرفته‌شدگان تا هفته سوم مهرماه در کلاس‌های خود حضور می‌یابند و سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.

پورعباس ادامه داد: دانشگاه آزاد در مسیر انتخاب رشته مستقل عمل می‌کند اما فرایند یکسان است، احتمالا نتایج دانشگاه آزاد هم نیمه مهرماه اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره احتمال تغییر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: اگر تغییراتی در آزمون سراسری ۱۴۰۳ باشد، تغییرات جزئی است که به زودی اعلام می‌کنیم، اما به طور کلی تغییرات به این صورت است که سوابق تحصیلی تاثیر ۵۰ درصدی خواهد شد و داوطلبان سه نوبت برای ترمیم معدل مهلت دارند، نوبت اول کنکور در اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم در تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

* خبر خوش معاون اداری مالی وزیر برای مسؤولان دانشگاه

علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم یک خبر خوش برای مسؤولان دانشگاه داشت، گفت: اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا آخر ماه آینده به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: این امر به منظور آماده سازی دانشگاه ها برای بازگشایی و ارائه تسهیلات به دانشجویان انجام می‌شود و خبر خوشی برای مسؤولان و دانشگاهیان است.

خطیبی پیش از این هم گفته بود: بنابر درخواست محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند که در حال حاضر ما در فرایند اجرای این امر هستیم.

* تشریح جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری از زبان مشاور وزیر علوم

میثم یاری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور جوانان و نخبگان نیز در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به تشریح جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری پرداخت و گفت: این طرح در راستای پاسخ به تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توانایی‌های فکری و تخصصی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در دوره فعالیت خدمت وظیفه عمومی از طرف مشاور جوانان و نخبگان وزیر علوم و تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.

وی گفت: طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری که با نام امریه پسا دکتری نیز معرفی شده است، طرحی است که جامعه هدف و مشمولان آن دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی (PHD) داخل و خارج از کشور مشمول وظیفه عمومی و فاقد غیبت هستند که خوشبختانه با پیگیری‌های مداوم وزارت علوم و زحمات و همکاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، مقام معظم رهبری با اختصاص ۵۰۰ سویه برای این موضوع موافقت کردند.

یاری ادامه داد: در این طرح افراد بر اساس معیارهای موردنظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح انتخاب خواهند شد و دوره خدمت وظیفه عمومی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با انجام یک پروژه تحقیقاتی یا فناورانه نیازمحور و با تراز علمی دوره پسادکتری انجام می‌دهند. این دسته از مشمولان منتخب پس از دفاع از پروژه مذکور و طی کردن دوره آموزش نظامی از کارت پایان خدمت و گواهی دوره پسادکتری بهره‌مند می‌شوند.

مشاور وزیر علوم در امور جوانان و نخبگان، استفاده اثربخش از توانایی‌های فکری و ظرفیت‌های علمی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی (مقطع دکتری تخصصی)، ارتقای بهره‌وری دوره خدمت وظیفه عمومی با رویکرد علمی، بهره‌گیری بخش دفاعی از ظرفیت‌های علمی ـ فناورانه و نوآورانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای تحقق اهداف دفاعی و امنیتی کشور و کمک به حل مسائل کشور و تامین بخشی از نیازهای علمی و فناورانه کشور با اولویت نیروهای مسلح با تأکید بر تحقیقات بنیادی و مرز دانشی را از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح ذکر کرد.

به گفته وی، همچنین کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان و مزیت زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور، کمک به توسعه کیفی سرمایه‌های انسانی و تربیت نیروی انسانی علمی متعهد مورد نیاز مراکز اجرایی و علمی کشور و ایجاد بستر و زمینه مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان مقطع دکتری تخصصی از دیگر اهداف این طرح است.

* اختصاص ۱۵ درصد بودجه پژوهشی و ۵ درصد بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها

رضا صابری معاون حقوقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: در بند الف ماده ۹۶ برنامه هفتم توسعه بودجه دانشگاه‌ها مطرح شده و این یک سیاست گذاری جدید در بودجه دانشگاه‌ها است و اگر این بند در صحن مجلس رأی بیاورد، تحولی در بودجه دانشگاه‌ها است و بودجه سال آینده به عنوان مبنای برنامه هفتم مطرح می شود. وی افزود: در بند الف ماده ۹۲ آمده است که علاوه بر بودجه دانشگاه‌ها باید ۱۵ درصد بودجه پژوهشی و پنج درصد بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها بدهیم.

وی گفت: از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم در زمینه فروش املاک و پرداخت بدهی‌ها از ظرفیت خوبی که در بودجه لحاظ شده است استفاده کنند.

صابری ادامه داد: موضوع دیگر بحث قراردادهای پژوهشی است که اینها بر اساس برنامه هفتم صورت می‌گیرد، البته امسال هم با دیوان محاسبات بحث داریم که قراردادهای پژوهشی به صورت پلکانی محاسبه نشود. معاون وزیر علوم گفت: در برنامه هفتم توسعه حق التدریس اساتید هم مبنا است.

* آئین‌نامه دانشجویان سرآمد این هفته ابلاغ می‌شود

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به میان خبرنگاران آمد و گفت: بیش از ۱۰ روز دیگر شاهد بازگشایی دانشگاه‌های کشور خواهیم بود، بعد از یک سال پر افت و خیز با وجود تلاش‌های مضاعفی که توسط رؤسای دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، بعضا به خاطر شرایط خاصی که کشور با آن مواجه بود با کمبودهایی هم مواجه شدیم.

وی افزود: با تلاش‌هایی در آخر سال هم توسط دولت و هم وزیر علوم رخ داد بخشی از کمبودها و مشکلات دانشگاه‌ها حل شد اما کماکان در برخی از مسائل دانشگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم که یکی از این مشکلات نیز یک ابر چالش با عنوان کمبود منابع مالی است.

داداش‌پور گفت: در حوزه خدمات رفاهی صرفا سازمان امور دانشجویان پاسخگو و مسؤول نیست و روسای دانشگاه‌ها هم مسؤول هستند. ما هم در حد بضاعت به عنوان سازمانی که تنظیم‌گر هستیم قطعاً مسؤول و پاسخگو هستیم اما علاوه بر بحث‌هایی که در حوزه تغذیه خوابگاه و امور رفاهی با آنها مواجه‌ایم بحث‌های جدی دیگری را هم دنبال می‌کنیم که تقریباً در تمام حوزه‌ها سعی کردیم ورود پیدا کنیم و یک نگرش جدیدی در حوزه در حوزه سازمان امور دانشجویان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: بحث بورس‌های صنعتی فعال شده و آیین نامه‌ها و شیوه‌نامه‌هایش نوشته شده مانند بورس صنعت و دانش که فعال شده و بورس هنر هم در حال فعال شدن است، بحث آیین نامه دانشجویان سرآمد را داریم که این آیین نامه تدوین شده و این هفته امضا و توسط وزیر به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: قصد داریم ۲ تا ۵ درصد از دانشگاه‌های کشور در قالب این طرح مورد توجه قرار گیرند و تسهیلاتی به آنها داده شود تا بتوانند در تحقق مرجعیت علمی به کمک ما بیایند.

به گفته داداش‌پور، مبحث بعدی آیین نامه اجرایی برای ورزش‌های فناورانه است، در مسیر نشاط در دانشگاه‌های کشور موضوعی را به نام ورزش فناوری طراحی کردیم به صورتی که انسان یک بازیگر باشد و فناوری نقش ایفا کند تا بتوانیم فناوری را در حوزه ورزش رسوخ دهیم.

* افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های جهانی

همچنین محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در سخنرانی خود با عنوان «جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی»، ضمن تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی در مقایسه جهانی و ملی عملکرد دانشگاه‌ها و کاربردهای متنوع آن در سیاستگذاری، روند حضور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران در سال‌های گذشته در رتبه‌بندی‌های جهانی را تبیین کرد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با مقایسه روند حضور دانشگاه‌ها با برخی کشورهای منطقه تاکید کرد که جایگاه کشور در بیشتر رتبه‌بندی‌ها صعودی است و انتظار می‌رود با تلاش روسای دانشگاه‌ها این روند حفظ و بهبود پیدا کند. تاکید بر بهره‌برداری از رتبه‌بندی‌ها در مسیر ارتقای کیفیت و اثر پژوهش و آموزش در جامعه، صنعت، و دولت نکته دیگری بود که حسن‌زاده مورد تاکید قرار داد.

اجلاس رؤسای دانشگاه فردا سه شنبه نیز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

510114