ماجرای عبور خط لوله انتقال آب خلیج‌فارس از نزدیکی «دره‌راگه» رفسنجان چیست؟

در پی مشاهده فعالیت‌های عمرانی برای احداث خط لوله انتقال آب خلیج‌فارس در نزدیکی دره‌راگه، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان با تأیید این موضوع، از توقف این فعالیت‌ها خبر داد و اعلام کرد: خطری دره را تهدید نمی‌کند.
تصویر ماجرای عبور خط لوله انتقال آب خلیج‌فارس از نزدیکی «دره‌راگه» رفسنجان چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان در این رابطه به ایسنا گفت: روز جمعه۱۷ شهریور) و پس از اطلاع از این اتفاق، به منطقه رفتیم و مشاهده شد که ماشین‌آلات عمرانی تا حدود ۴۰۰ متری دره نزدیک شده‌اند.

وی افزود: فعلا کار متوقف شده و مدیر پروژه نیز اعلام کرده تا تعیین‌تکلیف موضوع تصمیمی برای ادامه‌ی کار ندارند. ضمن این‌که مقرر شد ادامه کار با هماهنگی اداره میراث انجام شود.

حسینی با بیان این‌که بنا به گزارش همکاران یگان حفاظت، روز گذشته تجهیزات و ماشین‌آلات از دره دور شده، تصریح کرد: موضوع به اداره کل میراث‌فرهنگی استان اطلاع داده شده و در حال پیگیری از طریق آب منطقه‌ای هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان بر این نکته تاکید کرد که جای نگرانی وجود ندارد و با رایزنی‌های صورت گرفته به احتمال خیلی زیاد مسیر پروژه تغییر خواهد یافت.

حسینی بیان کرد: بر اساس شواهدی که در منطقه وجود دارد به نظر می‌رسد مسیر پروژه عمود بر دره‌راگه تعریف شده است، این در حالی است که از لب دره تا شعاع ۵۰۰ متری، حریم این اثر میراث طبیعی است و در این محدوده، زمین هیچ خراشی نباید پیدا کند.

به‌گزارش پرسون، دره‌راگه رفسنجان یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی در استان کرمان است که ۱۸۰ متر عرض، ۷۰ متر عمق، ۲۰ کیلومتر طول و ۳۶ هزار هکتار مساحت دارد. این دره در پی فرسایش خاک به وسیله آب رودخانه دائمی گیودری رفسنجان ایجاد شده است. برخی کارشناسان بر این باورند که دره‌راگه از لحاظ ابعاد و طول و عمق در کشور منحصر به‌فرد است.

منبع: ایسنا

509853