9 اشتباهی که هنگام مسواک زدن نباید انجام دهید! حتما بخوانید!

برای اطمینان از اینکه اشتباهات مشابهی را مرتکب نمی‌شوید، در این مطلب 9 اشتباه رایجی که در هنگام مسواک زدن باید از آنها اجتناب کنید را بیان کرده‌ایم. حتما دانستن آنها برایتان جالب خواهد بود. پس مطالعه آن را از دست ندهید.
تصویر 9 اشتباهی که هنگام مسواک زدن نباید انجام دهید! حتما بخوانید!

به گزارش سایت خبری پرسون، آیا احساس می‌کنید روال مسواک زدن عالی دارید؟

اکثر مردم این تصور را دارند، اما واقعیت این است که نحوه مسواک زدن آنها کیفیت ندارد. دندانپزشکان می‌گویند که افراد هنگام مسواک زدن به دلیل تنبلی یا عدم آگاهی چندین اشتباه را مرتکب می‌شوند. با گذشت زمان، تکرار این اشتباهات باعث ایجاد عوارضی مانند پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.

برای اطمینان از اینکه اشتباهات مشابهی را مرتکب نمی‌شوید، در این مطلب 9 اشتباه رایجی که در هنگام مسواک زدن باید از آنها اجتناب کنید را بیان کرده‌ایم. حتما دانستن آنها برایتان جالب خواهد بود. پس مطالعه آن را از دست ندهید.

از این اشتباهات در زمان مسواک زدن پرهیز کنید!

شاید شما نیز جزء افرادی باشید که با وجود مسواک زدن، دندان‌هایتان خراب شده‌اند و با خود بگویید: "من که مسواک می‌زدم، پس چرا این اتفاق افتاد؟!"

در ادامه اشتباهاتی که باعث این اتفاق می‌شوند را بیان کرده‌ایم:

1. مسواک نزدن به اندازه کافی

توصیه می‌شود دندان‌های خود را به مدت 2 دقیقه، دو بار در روز مسواک بزنید. این 2 دقیقه یک بار قبل از رفتن به رختخواب و یک بار دیگر در طول روز است.

طبق آمار، افراد به طور متوسط ​​روزانه 45 تا 70 ثانیه دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، حال اگر دو بار در روز مسواک بزنند، این زمان برای هر بار 23 تا 35 ثانیه می‌شود که کمتر از نصف زمان توصیه شده است!

ممکن است در هنگام مسواک زدن برای تنظیم مدت زمانی که مسواک می‌زنید مشکل داشته باشید. می‌توانید از تایمر تلفن استفاده کنید. دهان خود را به 4 قسمت، از بالا به پایین از چپ به راست تقسیم کنید و 30 ثانیه را برای هر بخش در نظر بگیرید.

2. شستن دهان پس از مسواک زدن

یک توصیه دندانپزشکان این است که بعد از مسواک زدن دندان‌هایتان را به طور کامل آب‌کشی نکنید. هنگامی که دندان‌های خود را شستشو می‌دهید، خواص فلوراید و محافظت از مینای دندان خمیر دندان را از بین می‌برید.

انجام این کار دشوار به نظر می‌رسد، اما مانند هر کار دیگری می‌توان به انجام آن عادت کرد.

3. فقط دندان‌های جلویی را نخ دندان کشیدن

گرچه هیچ قانون خاصی برای انتخاب بهترین خمیردندان برای هر فرد در جهان وجود ندارد، اما به اینکه خمیر دندانتان حتما حاوی فلوراید کافی باشد، توجه کنید. برای بزرگسالان، این مقدار بین 1350 تا 1500 ppm باشد. فلوراید برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است.

برخی از افراد به جای کشیدن نخ دندان بین تمام دندان‌های خود، فقط دندان‌هایی را که دسترسی به آنها راحت‌تر است را نخ می‌کشند. نخ دندان کشیدن فقط برای از بین بردن مواد غذایی نیست، بلکه باعث از بین بردن پلاک و بیوفیلم بین دندان‌ها و لثه‌ها نیز می‌شود.

باقی ماندن این مواد مضر منجر به تشکیل جرم می‌شود. با توجه کردن به این مورد نیاز به جرم گیری در فواصل کوتاه و پرداخت هزینه‌ جرم گیری دندان را کاهش خواهید داد.

باقی ماندن جرم در نهایت پوسیدگی دندان و بیماری لثه را ایجاد می‌کند.

4. مسواک زدن در زمان نامناسب

مسواک زدن در زمان نامناسب، به عنوان مثال بلافاصله پس از نوشیدن آب میوه، کار اشتباهی است. اسید آن لایه محافظ بزاق دندان را از بین می‌برد و این امر باعث می‌شود مسواک زدن به آنها آسیب برساند. توصیه می‌کنیم 30 دقیقه منتظر بمانید تا این لایه بازیابی شود و پس از آن مسواک بزنید.

از طرف دیگر افرادی هستند که تنها یک بار در روز مسواک می‌زنند و یا اصلا مسواک نمی‌زنند! مسواک زدن مهمترین کار است تا بتوانید رسوباتی را که در طول روز بر اثر خوردن و آشامیدن ایجاد شده‌اند را پاک کنید. همچنین باکتری‌هایی که عامل پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستند را از بین ببرید.

5. مسواک زدن تهاجمی

استفاده از تکنیک اشتباه هنگام مسواک زدن، همراه با تهاجمی مسواک زدن، می‌تواند باعث ساییدگی دندان‌ها و همچنین منجر به عقب نشینی لثه‌ها شود. مسواک زدن تهاجمی باعث تمیزتر شدن دندان‌ها نمی‌شود! بسیاری از مسواک‌های برقی دارای سنسوری هستند که اگر خیلی محکم مسواک بزنید، با سوسو کردن نور چراغ خود هشدار می‌دهند.

6. استفاده از مسواک نامناسب

دستی در مقابل برقی؟ نکته‌ای که وجود دارد این است که تمیز کردن دندان عقل با مسواک دستی دشوار است، بنابراین اغلب مردم به این دلیل نمی‌توانند دندان‌های عقبی خود را به درستی مسواک بزنند. اما، مسواک برقی می‌تواند دندان عقل را خیلی بهتر و راحت‌تر تمیز کند.

چه برقی و چه دستی، در انتخاب مسواک با فرچه مناسب دقت کنید. برس آن باید نرم ​​باشد. در مورد اندازه مسواک هم همینطور است، لازم نیست سر مسواک بزرگ باشد. به اندازه‌ای که سطح یک دندان را بپوشند، کافی است.

7. استفاده از مسواک یا سر مسواک قدیمی

هر 3 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک خود را عوض کنید. اگر تاریخ شروع استفاده از آن را به خاطر نمی‌آورید، با هر تغییر فصل، مسواک خود را عوض کنید.

همچنین اگر بیمار بوده‌اید، باکتری روی مسواکتان رشد می‌کند و با عوض کردن مسواک می‌توانید از بیمار شدن مجدد خود به دلیل استفاده از مسواک آلوده، جلوگیری کنید.

8. استفاده از خمیر دندان نامناسب

گرچه هیچ قانون خاصی برای انتخاب بهترین خمیردندان برای هر فرد در جهان وجود ندارد، اما به اینکه خمیر دندانتان حتما حاوی فلوراید کافی باشد، توجه کنید. برای بزرگسالان، این مقدار بین 1350 تا 1500 ppm باشد. فلوراید برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری است.

9. جایگزینی نخ دندان با مسواک زدن یا دهان شویه

نخ دندان جایگزین مسواک یا دهانشویه نیست! هر یک از آنها کاربرد و کارآیی خاص خود را دارند و نمی‌توان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.

سخن پایانی

موارد فوق اشتباهات کلی هستند. بهتر است مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید که بتواند تکنیک‌های صحیح را به شما آموزش دهد و توصیه‌های مناسبی را برای مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان در خانه به شما ارائه دهد.

توصیه‌های بهداشت دهان و دندان ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، زیرا به تعدادی از عوامل مربوط به فرد مانند سبک زندگی، ژنتیک و سلامت فعلی دهان او بستگی دارد.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر فاطمه لبافی آماده پاسخ به تمام سوالات شما درباره بهداشت دهان و دندان و انجام خدمات درمانی و ترمیمی دندان هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت یک نوبت ویزیت رایگان اینجا را کلیک کنید تا وضعیت دندان‌هایتان را مورد بررسی قرار دهیم و نکات لازم را به شما بگوییم.

508403