جرم‌گیری برای دندان‌ها مضر است؟

جراح و دندانپزشک معتقد است جرم می‌تواند باعث تحلیل لثه و تخریب استخوان‌های نگه‌دارنده دندان‌ها شود و جرم‌گیری نکردن نیز منجر به لقی دندان‌ها، تحلیل لثه‌ها و حتی منجر به کشیدن دندان‌ها می‌شود.

تصویر جرم‌گیری برای دندان‌ها مضر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تبریزی با بیان اینکه باقیمانده موادغذایی، کلیسم بزاق، باکتری‌های موجود در دهان جرم را می‌سازند، گفت: باقیمانده‌های ریزدهان، کلسیم بزاق و باکتری‌ها روی دندان‌ها نشسته و پس از آن تشکیل پلاک می‌دهند که در صورت استفاده از مسواک و تمیز کردن دندان می‌توان از ایجاد جرم جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه میزان جرم گرفتن دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است، ادامه داد: بهداشت دهان، باکتری‌های دهان و نحوه چیدمان دندان‌ها در میزان جرم گرفتن دندان‌ها تاثیر دارد اما بعضی افراد این شرایط را ندارند و ممکن است هر چند سال یک بار هم به جرم‌گیری نیاز پیدا نکنند.

تبریزی گفت: افرادی که به صورت ژنتیک، بیماری لثه‌ای دارد باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند اما برخی اوقات افراد از جرم گرفتن دندان خود آگاه می‌شوند اما در نهایت پزشک امکان تشخیص این موضوع و تحلیل لثه را متوجه خواهد شد.

این دندانپزشک افزود: برخی مواقع نیز به دلیل استفاده نادرست از مسواک یک لایه ضخیم روی دندان فرد ایجاد می‌شود که این لایه همان تشکیل پلاک است و در صورتی که به آن رسیدگی نشود به جرم تبدیل خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که هنگام مصرف چای یا قهوه، ایجاد رنگ روی دندان‌ها جرم است، تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد جرم مصرف کافئین و تئین، عامل دیگر استتعمال سیگار و استفاده از قلیان است اما این موارد به عنوان تنها عوامل ایجاد جرم روی دندان نیست.

این دندانپزشک ادامه داد: نوشیدن چای رقیق در کمک به این مساله تاثیرگذار است اما نباید بیشتر از سه فنجان چای در طول روز مصرف کرد.

تبریزی تغییر رنگ را الزاما برای جرم ندانست و گفت: دندان‌های کامپوزیت شده هم نیاز به جرم‌گیری دارند زیرا کامپوزیت یک تکنیک زیبایی است اما باید جرم‌گیری شود و هرچند وقت یک بار باید پولیش شوند.

وی درباره طریقه مصرف دهان شویه‌ها ادامه داد: همه دهان‌شویه‌ها باعث تغییر رنگ نمی‌شوند. دهان‌شویه کلرهگزیدین دارویی است به طور معمول برای ۲ هفته توصیه به مصرف می‌شود اما دیگر دهان‌شویه‌ها روزانه است.

منبع: خبرآنلاین

444815