استفاده از مسواک برقی بهتر است یا معمولی؟

مسواک برقی در سال‌های اخیر بسیار مورد محبوبیت قرار گرفته است، برخی حتی معتقدند که مسواک برقی به طور مناسب‌تری باعث مراقبت از دندان می‌شود.
تصویر استفاده از مسواک برقی بهتر است یا معمولی؟

مسواک زدن، پایه و اساس مراقبت از سلامت دهان و دندان است. طبق گفته‌ی انجمن دندانپزشکان آمریکا (ADA) مسواک‌های برقی و معمولی، هر دو برای پاک کردن پلاک و جرم دهان که منجر به پوسیدگی و بیماری‌های دندان می‌شوند، موثر هستند.

مسواک‌های برقی و معمولی، هر کدام مزایای خاص خودشان را دارند. اگر ADA برچسب تایید را به مسواک‌ (چه معمولی، چه برقی) اعطا کند، یعنی ایمنی و کارایی آن مورد قبول است. اگر دوست دارید با معایب و مزایای هر کدام از این مسواک‌ها آشنا شوید و ببینید کدامیک برای شما بهتر است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا مسواک زدن مهم است؟

ممکن است این سوال را داشته باشید که: آیا مسواک برقی واقعا بهتر از موارد دستی است؟ بگذارید قبل از این که وارد موضوع شویم، یک چیز را روشن کنیم: هر بار که از مسواکی استفاده می‌کنید، به یک ابرقهرمان تبدیل می‌شوید. خب، به هر حال، برای دهان تان. مسواک ک ار ضروری را برای از بین بردن باکتری‌های بیرحمانه انجام می‌دهد که بی وقفه در تلاش برای به خطر انداختن سلامت دهان و دندان شما هستند. یک لایه زیستی باکتریایی وجود دارد که در دهان و دندان‌هایمان و حتی در لثه‌ها ایجاد می‌شود. اگر لایه زیستی برداشته نشود، چیزی می‌شود که ما به پلاک می‌شناسیم. پلاک، که صادقانه هیچ نگرانی ندارد، همواره تشکیل می‌شود. هنگامی که به صورت مکرر برطرف نشود، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و جینجیویتی (مرحله اول بیماری لثه، به ویژه پریودنتیت) و در نهایت پریودنتیت کامل شود. بدون درمان مناسب، پوسیدگی دندان و پریودنتیت می‌توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.خبر خوب این است که وقتی از خمیر دندان فلوراید برای محکم کردن سطح دندان‌هایتان و محافظت در برابر حفره‌ها استفاده می‌کنید، هم مسواک‌های برقی و هم دستی می‌توانند به حفظ تمیزی و درخشندگی دهان شما تا جای ممکن کمک کنند. این فقط به وضعیت شما بستگی دارد.

مزایای مسواک معمولی

دسترسی آسان و سریع

مسواک معمولی در همه داروخانه‌ها و حتی خواربارفروشی‌ها هم پیدا می‌شود. مسواک‌های معمولی برای استفاده نیازی به شارژکردن ندارند و به‌عارتی در هر جایی و هر زمانی قابل‌استفاده‌اند.

قیمت ارزان

البته که این روزها تورم به دم‌دستی‌ترین وسیله بهداشتی مردم هم رحم نکرده است! اما به‌هرحال مسواک معمولی همیشه به‌نسبت مسواک برقی قیمت خیلی پایین‌تری دارد و با هزینه کمتری قابل‌جایگزینی است (میانگین هر سه ماه باید مسواک‌تان را عوض کنید).

تنوع بالا

مسواک‌های معمولی از لحاظ شکل ظاهر و قیمت تنوع بالایی دارند. سَر مسواک‌های معمولی در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ و برس‌شان در سه درجه سختی نرم، متوسط و زبر تولید می‌شود. ازلحاظ اندازه و طراحی دسته هم که تنوع بسیار است. خلاصه اینکه پیداکردن مسواک معمولی مناسب برای هر نیاز و بودجه‌ای کار سختی نیست.

سبک و کم جاگیر

مسواک‌های معمولی به‌اندازه مسواک‌های برقی جا نمی‌گیرند و سبک‌ترند. پس در مسافرت‌ها نیازی نیست که نگران جا دادن‌شان در کیف دستی یا آسیب‌دیدن‌شان باشید.

معایب مسواک معمولی

فاقد تایمر

مسواک‌های معمولی تایمر ندارند. پس با مسواک‌های معمولی بعید نیست که کمتر یا بیشتر از حد لازم مسواک‌ بزنید.

نیازمند مهارت مسواک‌زدن

مسواک‌زدن با مسواک‌های معمولی مهارت بیشتری می‌طلبد (در انتها از روش صحیح مسواک‌زدن هم برایتان گفته‌ایم). وقتی با مسواک معمولی مسواک می‌زنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مسواک را سخت‌تر از حد لازم فشار دهید. گفتنی است که مسواک‌زدن با فشار زیاد می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزند.

دشواری استفاده برای مبتلایان به محدودیت‌های حرکتی

مبتلایان به سندرم تونل کارپ و آرتروز به‌دلیل مشکلات حرکتی ممکن است در استفاده از مسواک‌های معمولی با دشواری روبه‌رو شوند. مبتلایان به اختلالات رشدی هم احتمالا با مسواک‌های برقی راحت‌تر خواهند بود.

مسواک معمولی بهتر است یا برقی؟

بسیاری از دندان‌پزشکان بر این باورند که بهداشت دهان‌ودندان بیشتر از نوع مسواک به خود مسواک‌زننده بستگی دارد. درواقع اگر طرز صحیح مسواک‌زدن را بلد باشید، فرقی ندارد که از مسواک معمولی استفاده می‌کنید یا برقی، چون مسواک معمولی هم درصورت استفاده صحیح می‌تواند به‌اندازه مسواک‌های برقی در رفع پلاک‌ها و جرم‌های دندانی مؤثر باشد. منتها اگر مبتلا به آرتروز یا سایر مشکلاتی هستید که کارگرفتن از دست‌ها را با محدودیت‌ مواجه می‌کنند، مسواک برقی گزینه مناسب‌تری است. ضمنا چه با مسواک معمولی و چه با مسواک برقی حداقل باید دو دقیقه برای مسواک‌زدن‌تان وقت بگذارید.

مهم نیست چه نوع مسواکی دارید، مواقب دستورالعمل‌ها باشید

• اولا، توصیه می‌شود مسواکی را انتخاب کنید که موهای نرم داشته باشد، چه دستی و چه برقی. هر چیزی سفت‌تر می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند و حتی شکاف‌های ریزی در دندان‌هایتان ایجاد کند. در اینجا انواع دستی و در اینجا این نمونه‌های برقی هستند.
• در طی مسواک زدن هر روزه، دو دقیقه‌ای، پیشنهاد شده است که مسواک خود را با زاویه 45 درجه در برابر دندان‌ها و خط لثه نگه دارد، در ضربه‌های کوتاه به عقب و جلو حرکت کنید ، و سپس به صورت عمودی چرخیده و حرکات بالا و پایین در بخش داخلی دندان‌های خود داشته باشید. (اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، حتما دستورالعمل‌های شرکت سازنده را دنبال کنید)
• فراتر از آن، هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک جدید بخرید (یا به صورت گفته شده سر مسواک برقی خود را تعویض کنید). اگر موهای مسواک ساییده شده باشند، نمی‌توانند به شکاف‌های کوچک اطراف هر دندان‌های وارد شوند و کار خود را انجام دهند. و حذف پلاک موثر نخواهد بود.
• نکته نهایی این است که برای سلامتی دهان و دندان به صورت خودکار به مسواک برقی نیاز ندارید، اما می‌تواند در شرایط خاص به شما کمک کند. افراد دارای نیازها، توانایی‌ها و مهارت‌های خاص هستند. اگر یک مسواک برقی به آن‌ها کمک کند که سالم بمانند و از تجمع پلاک بیشتر جلوگیری کنند، سرمایه گذاری خوبی می‌تواند باشد. گاهی اوقات در افرادی که تلاش می‌کنند سالم بمانند، اما همیشه در این مسیر به بیماری و عفونت دچار می‌شوند، واقعا تفاوت ایجاد می‌کند. در غیر این صورت؟ همانطور که اشاره شد، ما دندان‌هایمان را با استفاده از مسواک‌های دستی برای همیشه مسواک می‌زنیم و جواب خواهد داد.

367452