دعاوی ملکی کیفری چیست و وکیل ملکی چه نقشی در حل دعاوی ملکی دارد ؟

دعاوی ملکی مربوط به تخلفات و جرایمی است که در خصوص خرید و فروش ملک ایجاد می­شود و با توجه به پیچیدگی­هایی که در این حوزه وجود دارد، معمولا پرونده­ های زیادی در مراجع قانونی برای این منظور در جریان است.
تصویر دعاوی ملکی کیفری چیست و وکیل ملکی چه نقشی در حل دعاوی ملکی دارد ؟

به گزارش سایت خبری پرسون، به ­طور کلی روزانه معامله­ های زیادی در حوزه املاک انجام می­شود و در مواردی امکان دارد روند آن به­ صورت قانونی پیش نرود که در این حالت از نظر حقوقی چنین اقدامی جرم شناخته می­شود و می­توان با طرح دعاوی آن را پیگیری کرد.

دعاوی ملکی کیفری به چه معنا است؟

خرید و فروش ملک که معمولا با اهداف مختلفی همچون تامین مسکن یا به ­منظور سرمایه ­گذاری انجام می­شود، ممکن است در برخی موارد، فردی با هدف کلاهبرداری اقدام به انجام این فرایند داشته باشد.

از همین رو می­توان انتظار داشت که انجام معامله با هدف کلاهبرداری و سودجویی می­تواند ضرر و زیان بسیاری را برای هر طرف معامله به­ دنبال داشته باشد، در این حالت دعاوی ایجاد شده با عنوان کیفری شناخته می­شود.

درواقع دعاوی ملکی دارای انواع مختلفی همچون حقوقی و کیفری که معمولا موارد حقوقی مربوط به شرایطی است که طرفین معامله بدون اطلاع از قوانین نسبت به انجام این کار اقدام می­کنند اما در نمونه­ های کیفری افراد با هدف سوء و به­ صورت آگاهانه مرتکب جرم می­شوند.

انواع مختلف دعاوی ملکی کیفری کدام است؟

در نظر داشته باشید که زمانی دعاوی کیفری برای افراد پیش می­آید که یک طرف معامله با نیت مجرمانه و برخلاف قانون، عملی را انجام می­دهد که از نظر مراجع حقوقی جرم محسوب می­شود و شامل جریمه خواهد شد.

البته باید به این مسئله توجه کنید که دعاوی کیفری در حوزه املاک دارای انواع مختلفی است که قانون مطابق با هر کدام شرایط و مجازاتی را در نظر می­گیرد که مهم­ترین آنها به شرح زیر است.

معامله معارض املاک

انجام معامله معارض به این معنی است که فردی یک ملک یا دارایی را به بیش از یک نفر می­فروشد و در این صورت نیز شخص خریدار، در واقع مال غیر را خریداری کرده است.

به ­طور کلی شخصی که انتقال مال را در قالب­ های مختلفی همچون هبه، صلح، فروش یا هر نوع دیگری به چندین شخص واگذار کند، براساس قانون مجرم شناخته می­شود و به آن معامله­ کننده معارض می­گویند که در این حالت باید محکوم شود.

خیانت در امانت

یکی دیگر از جرایمی که در حوزه دعاوی کیفری املاک قرار می­گیرد مربوط به خیانت در امانت است که مطابق با قوانین کشوری شخص خائن در چنین وضعیتی مستحق مجازات خواهد بود.

زمانی چنین جرمی انجام می­شود که شخصی ملک خود را به فرد دیگری واگذار می­کند تا آن را بفروشد یا اجاره دهد اما درصورتی­که آن شخص بدون اجازه و با نیت کلاهبرداری اقدامی را در راستای فروش یا تصاحب انجام دهد به آن خیانت در امانت می­گویند.

جعل اسناد ملکی

به­ طور کلی در زمان خرید و فروش املاک، فروشنده باید فرایندهای لازم برای انتقال سند به خریدار را انجام دهد اما درصورتی­که شخص از سند غیرقانونی و جعلی برای این منظور استفاده کند مرتکب جرم کیفری شده است.

تخریب عمدی املاک

در مواقعی که تخریب املاک چه به ­صورت جزئی یا کلی انجام شود درحالی­که مالک خبر نداشته یا اینکه از این کار ناراضی باشد، در چنین مواقعی نیز نوعی دعاوی به شکل ملکی در دادگاه شکل می­گیرد که به آن تخریب عمدی می­گویند.

در چنین مواقعی فردی که مرتکب خطا و اشتباه می­شود علاوه ­بر اینکه مشمول جریمه خواهد شد، با توجه به کیفری بودن پرونده امکان دارد مشکلات قانونی دیگری نیز در این رابطه برای او به­وجود آید.

مواردی که به آنها اشاره شد معمولا بخش قابل توجهی از پرونده ­های دعاوی ملکی را به خود اختصاص می­دهند اما علاوه ­بر آنها موارد دیگری نیز وجود دارد که در حوزه شکایت­ های مربوط به خرید و فروش املاک قرار می­گیرد و عبارت­ اند از:

  • اقدام به هرگونه کلاهبرداری در زمان خرید و فروش ملک
  • بروز تبانی و فساد در رابطه با معامله­ های دولتی
  • انتقال منافع ملکی به خود یا اشخاص دیگر
  • دعوی مربوط به تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون در اختیار داشتن مجوزهای قانونی از سوی مراجع مرتبط
  • ورود غیر قانونی به ملک دیگران

با در نظر گرفتن تمامی دعاوی مختلفی که در حوزه املاک ایجاد می­شود و قوانینی که در رابطه با آنها وجود دارد، ممکن است در زمان بروز چنین اتفاقاتی به این فکر کنید که چطور می­توان شکایت را پیگیری کرد؟ باید به چه مرجعی مراجعه کنیم؟ و بسیاری از پرسش­هایی که امکان دارد در ذهن شما به ­عنوان قربانی شکل بگیرد.

در چنین مواردی می­توانید با کمک­ گرفتن از یک وکیل ملکی مجرب، پاسخ بسیاری از پرسش­هایی که دارید را با بیانی ساده و قابل فهم دریافت کنید، در هر نوع دعاوی توجه به طی­ کردن مراحل قانونی و آگاهی داشتن نسبت به مقررات، امری ضروری خواهد بود.

نقش وکیل در دعاوی ملکی چیست؟

مسائل و شکایت­ های حقوقی از پیچیدگی­ های خاصی برخودار هستند که معمولا یک فرد به تنهایی نمی­تواند از تمام حق و حقوق خود دفاع کند، به خصوص اگر هیچ سر رشته­ای از مسائل قانونی نداشته باشد.

در این حالت است که وجود یک وکیل که به تمام قوانین و مقررات حوزه املاک آگاهی داشته باشد، می­تواند برای حل مشکلات مختلف به شما کمک کند و از این طریق آگاهی بیشتری نبست به قوانین به­ دست می­ آورید.

زمانی که برای تشکیل پرونده ملکی خود که می­تواند شامل هر کدام از انواع دعاوی کیفری باشد، به مراجع قانونی مراجعه می­کنید به­ منظور دفاع در دادگاه حضور یک وکیل می­تواند روند پرونده را بهتر پیش ببرد.

درواقع وکلایی که در حوزه ملکی تخصص دارند با بررسی پرونده، مدارک و اطلاعاتی را برای تنظیم دادخواست دفاعی جمع­ آوری می­کنند و با در اختیار داشتن مدارک در دادگاه از شما دفاع خواهند کرد.

البته باید در نظر داشته باشید که وکلای ملکی می­توانند مشاوره­ های تخصصی در زمینه مشکلات قانونی و کیفری املاک را در اختیار افراد قرار دهند، از طرفی اگر رای دادگاه به نفع شما نباشد وکیل دادخواست تجدید نظر را برای شما تنظیم می­کند و به دادگاه ارائه می­دهد.

از همین رو برای آن دسته از افرادی که در شهر مشهد سکونت دارند، زمانی که با مشکلات کیفری در حوزه خرید و فروش ملک مواجه می­شوند، می­توانند با مراجعه به بهترین وکیل ملکی در مشهد پرونده خود را با اطمینان خاطر بیشتری در مراجع قانونی پیگیری کنند.

برای انتخاب وکیل ملکی مشهد به کجا مراجعه کنیم؟

برای افرادی که ساکن شهر مشهد هستند در موارد مختلفی امکان دارد که با مشکلاتی در زمینه خرید و فروش ملک روبه­ رو شوند و در این مواقع نیاز به طرح دعاوی در مراجع حقوقی دارند.

در همین راستا پیداکردن یک موسسه حقوقی معتبر و مطمئن که بتواند اقدامات لازم را برای آنها انجام دهد بسیار مهم و ضروری خواهد بود که برای این منظور می­توانید موسسه حقوقی نیک دادفران را انتخاب کنید.

موسسه حقوقی نیک دادفران با هدف خدمات­رسانی و کمک به حل مشکلات حقوقی افراد در زمینه­ های مختلف تاسیس شد و سعی دارد تا با معرفی بهترین وکلا به ساکنان مشهد در زمینه مسائل قانونی به آنها کمک کند.

جمع ­بندی

دعاوی ملکی شامل چندین نوع مختلف است که نمونه­ های کیفری یکی از متداول ­ترین آنها محسوب می­شود و مربوط به مسائلی خواهد بود که یک طرف معامله با قصد سوء و هدف کلاهبرداری نسبت به انجام معامله اقدام می­کند.

از انواع مختلف دعاوی کیفری می­توان به مواردی همچون خیانت در امانت، کلاهبرداری، تخریب عمدی، معامله معارض و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که برای پیش­بردن پرونده در دادگاه می­توانید از یک وکیل کمک بگیرید.

508261