آسیب‌های کودکان کار

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که کودکان کار دارای آسیب‌های فراوانی هستند. اعتیاد، تجاوز به خصوص در مورد دختران کار و دزدی از آسیب‌هایی است که این کودکان به آن دچار هستند.
تصویر آسیب‌های کودکان کار

به گزارش سایت خبری پرسون، امان الله قرائی مقدم در یادداشتی نوشت:کودکان کار جزء لاینفک جامعه هستند. کودکانی که بر خلاف سن‌شان بعضا سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند. متاسفانه روز به روز به آمار کودکان کار هم افزوده می‌شود.

البته همه این کودکان کار ایرانی نیستند بلکه در میان آن‌ها کودکان پاکستان، بنگلادش، و افغانستان را می‌بینیم. متاسفانه این کودکان کار زیر نظر باندهایی کار می‌کنند. البته در ایران مراکزی درمورد نگهداری این کودکان وجود دارد. مثلا سازمان بهزیستی به خصوص شهرداری کارهایی را در خصوص نگهداری کودکان کار انجام داده است اما از آنجا که تعداد کودکان کار روبه فزونی است به نظر می‌رسد که دیگر نگهداری آن‌ها از عهده مسئولان خارج شده است.

از سوی دیگر نکته‌ای که کودکان را به خیابان‌ها می‌کشاند؛ درآمد خوبی است که از این راه به دست می‌آورند، هرچند مبلغی را به سرکرده‌شان می‌دهند اما باز هم از درآمد خوبی برخوردارند.کما اینکه چندی پیش رئیس انجمن مددکاری ایران گفته بود که کودکان کار ۲۰ برابر مستمری والدینشان درآمد دارند! و اینکه ما نگاهمان این باشد که پشت همه کودکان کار مافیا باشد غلط است.

تنوع کودکان کار خیلی زیاد است. برخی از کودکان به دلیل فرهنگ خانواده در خیابان‌ها کار می‌کنند. اما یکی از دلایلی که شاهد کودکان کار در ایران هستیم فارغ از فقر و مباحث اقتصادی، فرهنگ مردم ایران است که از عطوفت و مهربانی برخوردارند و به کودکان کار پول خوبی می‌دهند. در این میان نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که کودکان کار دارای آسیب‌های فراوانی هستند. اعتیاد، تجاوز به خصوص در مورد دختران کار و دزدی از آسیب‌هایی است که این کودکان به آن دچار هستند.

منبع: آفتاب یزد

504094