بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی:

اگر آمریکایی ها برجام را می‌خواستند، بایدن با یک حکم هم می‌توانست مسائل را حل کند

حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی درباره گزارش المانیتور در رابطه با مسیر توافق رابرت مالی با ایران به «انتخاب» گفت: دیپلمات‌ها تاثیرشان در مذاکرات به اندازه چانه‌زنی سیاسی است. آن‌ها باید بتوانند اهداف کشور خود را دنبال کنند و هدف طرق مقابل را به خوبی درک کنند. از سوی دیگر باید بتوانند نظرات را به یکدیگر نزدیک کنند. در رابطه با سیاست خارجی یک کشور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کار دیپلمات‌ها نیست و در جا‌های دیگری تصمیم سازی می‌شود.
تصویر اگر آمریکایی ها برجام را می‌خواستند، بایدن با یک حکم هم می‌توانست مسائل را حل کند

به گزارش سایت خبری پرسون، بهشتی‌پور کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌ها دنبال یک تفاهم هستند که آنچه در برجام به دست نیاوردند را حالا به دست بیاورند. وگرنه اگر آن‌ها برجام را می‌خواستند، بایدن با یک حکم هم می‌توانست مسائل را حل کند. با فشار کنگره آمریکا آن‌ها دنبال چیزی بیش از برجام هستند. در برجام امتیازاتی از آمریکا گرفته شد که به باور آمریکایی‌ها نباید آن امتیازات را می‌دادند. برجام فقط در مورد مسائل هسته‌ای بود، اما الان آمریکا می‌خواهد مسائل بالاتر از هسته‌ای را هم با گفتگو حل کنند و از ایران امتیاز بگیرند.

طبق گزارش المانتیور، رابرت مالی پیش از اینکه درگیر مشکل‌های امنیتی شود، در حال پیشبرد یک سری گفتگو‌های مفصل برای دستیابی به محتوای توافقی بلندمدت به همراه سفیر ایران بوده است. اما به واقع رابرت مالی آنقدر اهمیت ساختاری و قدرت تعیین‌کنندگی در نگاه آمریکایی‌ها داشت که بتواند چنین توافقی را پیش ببرد؟ آیا اهمیت رابرت مالی صرفا توسط رسانه‌ها بزرگ شده یا واقعا او شخصی قدرتمند بود؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی درباره گزارش المانیتور در رابطه با مسیر توافق رابرت مالی با ایران به «انتخاب» گفت: دیپلمات‌ها تاثیرشان در مذاکرات به اندازه چانه‌زنی سیاسی است. آن‌ها باید بتوانند اهداف کشور خود را دنبال کنند و هدف طرق مقابل را به خوبی درک کنند. از سوی دیگر باید بتوانند نظرات را به یکدیگر نزدیک کنند. در رابطه با سیاست خارجی یک کشور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کار دیپلمات‌ها نیست و در جا‌های دیگری تصمیم سازی می‌شود. در آمریکا هم اینگونه رفتار می‌شود. آنجا یک شورای امنیت دارد که سالیوان رئیس آن است. در آنجا وزیر دفاع و پنتاگون و سیا حضور دارند. در نهایت به یک جمع‌بندی می‌رسند که در مورد ایران چه امتیازی بدهند یا ندهد، اما در نهایت رئیس جمهور باید تایید کند. اینجا نیز یک شورا به نام امنیت ملی داریم که در کمیته‌های رده بالا آن تصمیم‌سازی انجام می‌شود.

وی در ادامه درباره اهمیت نقش رابرت مالی در بهبود روابط ایران و آمریکا اشاره کرد: اینکه رابرت مالی را مرتب در صحنه رسانه‌ها مطرح می‌کنند چندان مهم نیست. او زمانی که دستیار وزارت خارجه بود نقش مثبتی در برجام داشت، اما بدون حضور او هم برجام به همین سرنوشت دچار می‌شد. اینکه بگوییم رابرت مالی یک توافق را پیش می‌برده اینگونه نیست. من به عنوان یک پژوهشگر چنین جمع بندی ندارم. اگر قرار باشد آمریکایی‌ها با ایران به توافق برسند چارچوب توافق را باید در سطوح بالاتر حل کنند. اگر هم نخواهند به توافق برسند فرقی نمی‌کند چه کسی جای رابرت مالی باشد. رفتن رابرت مالی برای ایران فاجعه نبوده و تاثیر تعیین کننده‌ای نیز در روند مذاکرات نداشته است. اگر آمریکا بخواهد با ایران به توافق برسد بدون رابرت مالی هم به توافق می‌رسد. اگر نخواهند به توافق برسند با رابرت مالی هم اتفاقی نمی‌افتد.

بهشتی‌پور در رابطه با مطالبه آمریکایی‌ها در شرایط فعلی در مواجهه با ایران گفت: آمریکایی‌ها دنبال یک تفاهم هستند که آنچه در برجام به دست نیاوردند را حالا به دست بیاورند. وگرنه اگر آن‌ها برجام را می‌خواستند، بایدن با یک حکم هم می‌توانست مسائل را حل کند. با فشار کنگره آمریکا آن‌ها دنبال چیزی بیش از برجام هستند. در برجام امتیازاتی از آمریکا گرفته شد که به باور آمریکایی‌ها نباید آن امتیازات را می‌دادند. برجام فقط در مورد مسائل هسته‌ای بود، اما الان آمریکا می‌خواهد مسائل بالاتر از هسته‌ای را هم با گفتگو حل کنند و از ایران امتیاز بگیرند.

منبع: انتخاب

503156