از شاسی‌بلند جدید سایپا چه می دانید؟/ از طراحی تا مشخصات فنی

شرکت سایپا هم قصد دارد چند کراس اوور از خودروساز چینی چانگان را وارد کشور کند.
تصویر از شاسی‌بلند جدید سایپا چه می دانید؟/ از طراحی تا مشخصات فنی

به گزارش سایت خبری پرسون، گجت‌نیوز نوشت:‌ چانگان یونی کی یکی از شاسی بلندهای وارداتی جدید سایپا است. در ادامه به طراحی، مشخصات فنی، امکانات و آپشن های کراس اوور چینی UNI-K می‌پردازیم.

در سال ۱۴۰۱ بالاخره دوباره واردات خودرو به ایران پس از کشمکش‌های فراوان رسماً آزاد شد؛ هرچند همین آزادسازی واردات با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود ارز و… همراه بوده است. به دنبال اعلام واردات مجدد ماشین به کشور، به‌طور پیوسته وارداتی‌های جدید بازار مشخص می‌شدند و در این بین مطلع شدیم که شرکت سایپا هم قصد دارد چند کراس اوور از خودروساز چینی چانگان را وارد کشور کند. چانگان CS۳۵ پلاس که اخیراً مشخصات فنی رسمی آن مشخص شد، یونی تی (UNI-T) و همچنین یونی کی (UNI-K) محصولاتی‌اند که سایپا به دنبال عرضه آن‌ها در ایران است.

یونی کی، یکی از وارداتی‌های سایپا که به‌ آن اشاره شد، کراس اووری سایز متوسط و یکی از محصولات جدیدتر چانگان بر شمرده می‌شود. در نتیجه، طراحی تازه‌ای با المان‌های به‌روز بقیه چینی‌ها دارد که جلب رضایت خودروسواران ایرانی را تضمین می‌کند. به‌طور دقیق‌تر، یونی کی دومین خودرو از سری یونی چانگان پس از یونی تی است و اولین بار در قالب کانسپتی با نام Vision-V طی نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۲۰ به نمایش گذشته شد. در آخر نسخه تولیدی این کراس اوور با نام چانگان یونی کی در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۰ حضور پیدا کرد.

در ادامه به معرفی جوانب مختلف چانگان یونی کی، محصول وارداتی جدید سایپا می‌پردازیم؛

طراحی نمای بیرونی

چانگان یونی کی در پیروی از بقیه محصولات سری یونی چانگان، طراحی هماهنگ با المان‌های روز دارد. همین یکی از ویژگی‌هایی است که آن را نسبت به برخی دیگر از شاسی بلندهای چینی بازار ایران متمایز می‌کند. در مقطع کنونی به‌شکل ویژه‌ای جای خالی خودروهایی حس می‌شود که شکل و شمایل جدیدترین مدل‌ها را داشته باشند.

نمای عقب شاسی بلند چانگان یونی کی - UNI-K وارداتی سایپا

Changan-UNI-K-Rear-2-620x341

در نگاه به جزئیات طراحی نمای بیرونی UNI-K جلوپنجره آن با چراغ‌های جلو باریک توجه را به خود جلب می‌کنند. جلوپنجره این کراس اوور که الگویی کندومانند دارد، بیشتر شبیه به ناحیه جلو خودروهای الکتریکی است. اگر هم بخواهیم آن را با نمونه‌های موجود در بازار ایران مقایسه کنیم، از لحاظ شکل و شمایل و نحوه ادغام با چراغ‌های جلو شباهت زیادی به جلوپنجره چری امودا ۵ یا همان فونیکس FX مدیران خودرو دارد. به‌نظر می‌رسد این سبک طراحی جلوپنجره برجسته به مذاق خودروسواران ایرانی لوکس‌پسند خوش بیاید.

Changan-UNI-K-Front-620x341

گذشته از جلوپنجره، در دو گوشه پایینی سپر دو المان به شکل حرف T برای مه‌شکن‌ها به چشم می‌خورند؛ المانی که محصولات دیگر چانگان از جمله همین چانگان CS۳۵ پلاس وارداتی سایپا از آن برخوردارند. چراغ‌های جلو هم به‌جز اینکه طبق ترند این روزها باریک طراحی شده‌اند، با برشی جزئی در وسط به ظرافتشان اضافه شده است. ضمن اینکه خطوط و دو تورفتگی محسوس کاپوت، ناحیه جلو این کراس اوور چینی وارداتی را پر و پیمان‌تر نشان می‌دهد.

Changan-UNI-K-Rear-620x341

در نمای کناری چانگان یونی کی سایپا طراحی کوپه سقف به چشم می‌آید. تمایل به این سبک طراحی برای کراس اوورهای ساخت چین در بازار ایران، حداقل با بهمن دیگنیتی ثابت شده است. این اما پایان المان‌های جالب توجه در این ناحیه نیست؛ حالت شناور سقف به‌خاطر ستون‌های مشکی‌رنگ، دستگیره‌های درب همسطح با بدنه، فرورفتگی قسمت رکاب و خط دور هر چرخ المان‌های دیگری‌اند که باید به آن‌ها اشاره کرد.

نهایتاً ناحیه عقب این شاسی بلند وارداتی سایپا المان‌هایی نظیر چراغ عقب سرتاسری، اسپویلر سقف با دو المان بال کوسه‌ای و چهار خروجی اگزوز را در بر می‌گیرد. چراغ عقب سرتاسری را که این روزها ایرانی‌ها می‌پسندند، اما دو المان دیگر به نوبه خود جای بحث دارند. دو المان شبیه به بال کوسه روی سقف شاید در طراحی ناحیه عقب اضافی به نظر بیایند. چهار خروجی اگزوز هم برای یک کراس اوور شهری چینی با پیشرانه ۲ لیتری احتمالاً بیش از حدند.

طراحی فضای داخلی

Changan-UNI-K-Interior-620x401

به کابین چانگان یونی کی وارداتی سایپا که می‌رسیم، داشبورد چندلایه آن در مرکز توجه قرار می‌گیرد. در مرکز این داشبورد یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مختص به سیستم اطلاعات و سرگرمی در قابی ذوزنقه‌مانند قرار دارد. زیر همین نمایشگر، کنترل‌های لمسی مربوط به سیستم تهویه به‌علاوه دریچه‌های هوای مستطیلی جا گرفته‌اند. پشت فرمان هم که هر دو قسمت بالا و پایین آن تخت هستند، صفحه آمپر دیجیتال پیدا می‌شود. با توجه به تصاویر، سه نمایشگر کوچک کل صفحه آمپر دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

کنسول مرکزی با جای دست گسترده، المان لازم به ذکر دیگر فضای داخلی UNI-K است. در این قسمت علاوه بر دو جالیوانی و فضای نگهداری اشیاء، شیفتر دنده دیده می‌شود که شکل و شمایل فضایی دارد؛ در واقع چانگان در توضیحات رسمی خود اظهار داشته که آن را با جلوه «علمی تخیلی» طراحی کرده است. وقتی هم موضوع فضای بار در میان باشد، باید اشاره کرد که صندوق عقب این کراس اوور چینی ۵۱۸ لیتر حجم دارد و در صورتی که صندلی‌های عقب تا بشوند، فضای آن به ۱۴۱۲ لیتر می‌رسد.

Changan-UNI-K-620x341

تامین قوای محرکه کراس اوور چانگان یونی کی را یک پیشرانه بنزین‌سوز ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بر عهده دارد. این پیشرانه می‌تواند ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و یونی کی با اتکا به آن باید بتواند ظرف ۸.۸ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. این پیشرانه با یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته جفت می‌شود و چانگان برای این کراس اوور سیستم دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک را هم ارائه می‌کند. با این حال، باید دید که سایپا این نسخه را وارد بازار ایران خواهد کرد یا خیر.

مصرف سوخت، خصوصاً برای یک کراس اوور توربوشارژ چینی در بازار ایران، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این راستا باید ذکر کرد که بنا به اطلاعات منتشر شده، UNI-K در یک سیکل ترکیبی ۸.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. علاوه بر این‌ها اشاره به این نکته هم لازم است که این شاسی بلند چینی در ناحیه جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در ناحیه عقب از سیستم تعلیق چنداتصالی مستقل بهره می‌برد.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی UNI-K چانگان

Changan-UNI-K-Side-620x341

اگرچه سایپا باید مشخص کند که کراس اوور چانگان یونی کی را با چه امکانات و تجهیزاتی روانه بازار ایران می‌کند، در ادامه می‌توانید لیست آپشن های موجود برای آن را مشاهده کنید:

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم کنترل کشش

سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی

سیستم کنترل سرعت در شیب

۶ ایربگ (جلو، جانبی جلو و پرده‌ای سراسری)

ترمز پارک برقی با اتوهلد

سنسور پارک جلو و عقب

سنسور باد تایرها

سنسور نور و باران

صندوق عقب برقی

صندلی‌های جلو قابل تنظیم به‌صورت برقی

دوربین ۳۶۰ درجه

دوربین عقب

تهویه خودکار دوناحیه‌ای

سانروف پانوراما به‌علاوه تنظیم برقی

کروز کنترل تطبیقی

ورود و استارت بدون کلید

آینه‌های بغل تاشو برقی به‌همراه گرمکن

نورپردازی محیطی داخل کابین

نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی با صفحه آمپر دیجیتال

Changan-UNI-K-2-620x341

این کراس اوور سایز متوسط چانگان در محدوده قیمتی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار قرار می‌گیرد و باید منتظر ماند و دید که سایپا قصد دارد با چه امکاناتی و در نتیجه در کدام محدوده قیمت آن را روانه بازار کند. با این حال، با احتساب همه هزینه‌های اضافی، چانگان یونی کی احتمالاً در محدوده قیمت ۱ و نیم تا ۲ میلیارد تومان به رقابت با شاسی بلندهای چینی لوکس‌تر بازار نظیر چری تیگو ۸ پرو، دیگنیتی و فیدلیتی بهمن و فونیکس FX می‌پردازد.

منبع: گجت نیوز

492333

مطالب مرتبط