آموزش کامل نحوه نصب کفپوش وینیل

نصب کفپوش وینیل و به طور کلی هر کفپوش دیگری کاری تخصصی است و باید توسط افراد مجرب انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر در این کار تخصصی ندارید، از افراد ماهر کمک بگیرید و خودتان اقدام به نصب نکنید.
تصویر آموزش کامل نحوه نصب کفپوش وینیل

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از آسان‌ترین کفپوش‌ها برای نصب، کفپوش وینیل است. نحوه نصب کفپوش وینیل به محصول وینیلی که انتخاب می‌کنید و دستورالعمل نصب آن بستگی دارد. با این وجود برخی مراحل نصب کفپوش وینیل در تمامی فرآورده‌های آن یکسان است. در ادامه این مطلب مراحل نصب این کفپوش به همراه تمام نکات مهم را به شما خواهیم گفت.

نصب کفپوش وینیل

در این قسمت برخی نکات کلی در مورد نصب کفپوش وینیل را بررسی خواهیم کرد.

نصب کفپوش وینیل و به طور کلی هر کفپوش دیگری کاری تخصصی است و باید توسط افراد مجرب انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر در این کار تخصصی ندارید، از افراد ماهر کمک بگیرید و خودتان اقدام به نصب نکنید.

در اکثر موارد برای نصب کفپوش وینیل باید کفپوش قبلی کف را بردارید. البته این کار نیازی به تخریب ساختمان ندارد و حتی حالت‌های استثنا نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال LVT سفت را می‌توان مستقیما روی کاشی‌ها و بیشتر زیرکف‌های موجود نصب کرد. رول وینیل نیز قابلیت قرارگیری روی پوشش‌های مشمع کف اتاق را دارد، به شرط آنکه کف تمیز و فاقد ترک بوده و در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

نصب رول وینیل یا LVT روی فرش و موکت یا پوشش‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیر با پشتی فوم یا پارچه و کفپوش‌های وینیل قدیمی توصیه نمی‌شود. همچنین نصب کفپوش وینیل از نوع رول وینیل روی کاشی به دلیل اثر تلگراف که در آن درزهای کاشی روی سطح رول مشخص می‌شود، مطلوب نیست. اگر می‌خواهید روی کاشی کفپوش رول وینیل نصب کنید، باید از ترکیب مسطح کننده استفاده کنید و مطمئن شوید کف مسطح است.

نکته دیگر قابل توجه این است که کف زیرین باید خشک و تمیز باشد.

24 ساعت پیش از اقدام به نصب کفپوش وینیل آن را از بسته‌بندی خود خارج کرده و در اتاقی که قرار است روی کف آن نصب شود، قرار دهید تا با دمای اتاق تنظیم و سازگار شود.

نحوه نصب کفپوش وینیل LVT

کفپوش وینیل LVT در حال حاضر یکی از کفپوش‌ها با سریع‌ترین رشد جهانی در بازسازی خانه است. کفپوش‌های LVT انتخابی مناسب برای افرادی هستند که کفپوشی شیک، کاربردی و مقاوم در برابر رطوبت می‌خواهند. راه‌های متفاوتی برای نصب کفپوش وینیل LVT وجود دارد، اما یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها استفاده از سیستم کلیک است.

نصب کفپوش LVT با استفاده از سیستم کلیک بسیار آسان و سریع است. همچنین از آنجا که LVT سیستمی مدولار و ساده است، نیازی به جابجایی مبلمان‌ها برای نصب آن نیست. به‌راحتی می‌توان پوشش وینیل LVT را مرحله به مرحله با تغییر موقعیت مبلمان در اطراف اتاق در حین حرکت نصب کرد.

برای نصب کفپوش وینیل LVT به لوازم زیر نیاز دارید:

نوار اندازه‌گیری

زیرانداز LVT

خط کش

مداد

چاقو یا اره استنلی

جداکننده‌های 7 تا 10 میلی‌متری

در ادامه مراحلی که برای نصب پوشش LVT باید طی کنید را آموزش داده‌ایم.

1.آماده‌سازی مکان پیش از نصب کفپوش وینیل LVT

اولین و حیاتی‌ترین فرایند برای نصب کفپوش LVT آماده‌سازی فضایی است که قرار است کفپوش در آنجا نصب شود. مهم است که سطح مورد نظر صاف و یکنواخت باشد. به هر حال هر سطحی ممکن است کمی ناهمواری داشته باشد، اما باید قبل از قرار دادن کفپوش وینیل LVT مطمئن شوید که این ناهمواری‌ها یکدست شده‌اند.

برای این مرحله حتما زمان بگذارید، زیرا بسیار مهم است. وجود ناهمواری و موج در کف می‌تواند فرایند نصب کفپوش وینیل را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند.

2.سازگار کردن LVT

برای سازگار کردن LVT باید آن را به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از استفاده در اتاقی که قرار است در آنجا نصب شود، قرار دهید. این مرحله نیز بسیار مهم است، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. باید به دقت به محل قرارگیری آنها توجه کنید. بعضی افراد کفپوش‌ها را روی هم می‌گذارند یا آنها را در گاراژ نگهداری می‌کنند که اشتباه است. وینیل LVT باید در همان مکانی که قرار است نصب شود، نگهداری شود.

دمای اتاقی که کفپوش‌ها در آن نگهداری می‌شود نیز نباید از 28 درجه سانتی‌گراد تجاوز کند. همچنین باید مراقب برخورد نور مستقیم خورشید به کفپوش‌ها باشید. اگر قرار است کفپوش LVT را در آشپزخانه اوپن یا در اتاقی که رو به جنوب و آفتاب‌گیر است نصب کنید، احتمالا کفپوش‌ها در معرض میزان بالایی (و احتمالا خطرناک) از نور خورشید قرار می‌گیرند.

3.قرار دادن زیرانداز LVT

هنگام نصب LVT باید از زیرانداز LVT یا زیراندازهای کفپوش LVT خود چسب استفاده کنید. زیرانداز برای این است که به‌خوبی کفپوش را در خود جای دهد. زیرانداز LVT نمی‌تواند ناهمواری‌ها را از بین ببرد. پیش از استفاده از زیرانداز باید آماده‌سازی کف به خوبی انجام شود (مرحله 1). زیرانداز LVT قادر است مرحله اول را تقویت کند.

4.نصب کفپوش وینیل LVT

از نظر تاریخی دو نوع کفپوش LVT وجود داشته است:

کفپوش LVT angle click

کفپوش LVT tap down click (fold down)

کفپوش‌های fold down سیستم قفل پیشرفته‌تری دارند. این کفپوش‌ها نه تنها به‌سادگی در جای خود قرار می‌گیرند، برای اطمینان از نصب ایمن در جای خود قفل می‌شوند. نقطه ضعف LVT angle click نصب نسبتا دشوار آن است.

برای قرار دادن کفپوش‌ها در محل مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا با کفپوش‌ها آشنا شوید. ضلع بلندتر کفپوش معمولا به عنوان ضلع مادگی و ضلع کوتاه‌تر ضلع نر شناخته می‌شود. سمت نر را در مقابل دیوار و سمت ماده را دور از دیوار قرار دهید. از جداکننده‌ها برای تنظیم فاصله از دیوار با حداقل برش استفاده کنید.

هنگامی که اولین تخته در جای خود قرار گرفت، تخته بعدی را با اتصالات نهایی اضافه کنید. سیستم کلیک نر را وارد کنید. از زاویه 45 درجه شروع کنید و فشار وارد کنید، تا زمانی که محل اتصال صاف شود. فرایند کلیک کردن را تا زمانی که تمام ردیف نصب شده و مفاصل صاف شوند، ادامه دهید.

برای اینکه چیدمان طبیعی به‌نظر برسد، از نیم تخته در ردیف‌های خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر یک تخته در ردیف اول ابعاد 60 در 40 سانتی‌متر دارد، برای داشتن ظاهری طبیعی در ردیف بعدی از برش 40 سانتی‌متری استفاده کنید.

وقتی به آخرین تخته رسیدید، باید آن را به اندازه برش دهید. با استفاده از خط‌کش فاصله بین دیوار و تخته ماقبل آخر را اندازه بگیرید. فراموش نکنید که زمان اندازه‌گیری از جداکننده استفاده کنید. اگر اندازه‌گیری کمتر از 20 سانتی‌متر را نشان می‌دهد، طبیعی است که اولین تخته ردیف را برش دهید تا پایانی تمیز داشته باشید.

برای بریدن تخته از چاقوی استنلی استفاده کنید تا سطح تخته را در تراز با لبه صاف قرار دهید. تخته را در تراز با خط بچسبانید و یک شکست تمیز ایجاد کنید. اگر برش تخته وینیل بیش از 30 سانتیمتر است، می‌توانید از آن به عنوان اولین تخته برای ردیف بعد استفاده کنید.

به ردیف بعد بروید.

زمانی که اولین تخته را وارد کردید، تخته دوم ردیف باید به نحوی قرار گیرد که سیستم کلیک مادگی تخته مورد نظر با سیستم کلیک نر تخته در ردیف قبلی همپوشانی داشته باشد. سپس تخته را پایین قرار دهید و سیستم‌های کلیک را در قسمت نر به هم متصل کنید. به یاد داشته باشید که باید از غلتک روی هر تخته استفاده کنید تا تناسب خوبی ایجاد شود.

فرایند را ادامه دهید. از چپ به راست و از ردیف به ردیف جاسازی کنید.

زمانی که به ردیف آخر رسیدید، ممکن است لازم باشد که هر تخته در ردیف را برش دهید. در این وضعیت باید فضای باقیمانده را اندازه بگیرید (جدا کننده خود را فراموش نکنید) و سپس تخته‌های خود را با استفاده از روشی که در گام دوم گفته شد، به اندازه برش دهید. مراقب باشید که سمت راست را ببرید، زیرا تخته‌های نهایی توسط شیارهای ردیف قبلی در جای خود تثبیت می‌شوند.

هم اکنون LVT خود را نصب کرده‌اید. کار نصب کفپوش وینیل LVT در اینجا به پایان نمی‌رسد! مانند هر محصول دیگری باید از کفپوش‌های خود مراقبت کنید. نگهداری از کفپوش‌های LVT نسبتا آسان است و به ندرت نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند، با این وجود برای حداکثر ماندگاری باید هر سه ماه یک بار از لایه پوشش روی آن استفاده کنید. بسته‌های نگهدارنده کفپوش برای این کار مناسب هستند. تمیز کردن روزانه کفپوش‌های خود برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار روی آنها را نیز فراموش نکنید.

نحوه نصب کفپوش وینیل رول

سه روش اصلی برای نصب کفپوش رول وینیل Tarkett وجود دارد. نوع روش نصبی که انتخاب می‌کنید، بسته به محصول و اندازه اتاق متفاوت خواهد بود.

روش‌های متفاوت نصب کفپوش وینیل رول: کدام روش بهتر است؟

در این قسمت سه روش متداول نصب کفپوش رول وینیل Tarkett را بررسی می‌کنیم.

روش اول: نصب کاملا شل

به سادگی کفپوش وینیل خود را روی سطح زیرین قرار دهید. باید رول را باز کرده و آن را به اندازه مورد نظر برش دهید. این روش برای اتاق‌های کوچک با مساحت کمتر از 12 متر مربع مناسب است.

روش دوم: نصب نیمه شل

از نوار چسب دوطرفه در اطراف اتاق برای محکم کردن کفپوش استفاده کنید. این روش برای اتاق‌های با مساحت متوسط از 12 تا 25 متر مربع مناسب است.

روش سوم: نصب کاملا چسبانده شده

با استفاده از چسب اسپری مبتنی بر آب (مانند تارکو اسپری) به نصب کفپوش اقدام کنید. این روش برای نواحی بزرگ با مساحت بیش از 25 متر مربع قابل استفاده است.

روش اصلی نصب کفپوش رول وینیل روش نیمه شل است که بهترین گزینه برای DIY نیز به‌حساب می‌آید. برای نصب کفپوش با این روش تنها به یک چاقوی ساده نیاز دارید.

مراحل کلی نصب کفپوش وینیل رول تا حد زیادی به نصب کفپوش LVT شباهت دارد. بنابراین از ذکر آن خودداری می‌کنیم.

سریع‌ترین و ساده‌ترین روش نصب کفپوش وینیل برای نصب توسط خودتان کدام است؟

اگر به دنبال بازسازی کفپوش‌های منزل خود هستید و می‌خواهید بهترین نتایج را در سریع‌ترین زمان ممکن به‌دست آورید، این قسمت را به دقت بخوانید.

برای نصب وینیل LVT سریع‌ترین و ساده‌ترین کفپوش برای نصب، Tarkett Starfloor Click Ultimate است که نسل جدیدی از Rigid LVT محسوب می‌شود و از سیستم کلیک سه گانه i4F استفاده می‌کند. این سیستم یکی از بهترین سیستم‌های نصب ساده و سریع در بازار است. نصب توسط این سیستم بدین صورت است که طبقات را به‌سادگی در جای خود رها کرده، قفل و سپس رها می‌کنید.

برای نصب رول وینیل نیز روش اول معرفی شده در این مقاله راحت‌ترین و سریع‌ترین روش است که مناسب اتاق‌های کوچک است. برای این کار تنها لازم است رول وینیل را باز کرده و آن را به اندازه مورد نظر برش دهید! در این روش کفپوش وینیل بدون نیاز به چسب روی سطح زیرین قرار داده می‌شود. همچنین می‌توانید محصولات وینیل دارای پشتی پارچه‌ای را نیز انتخاب کنید؛ زیرا این محصولات به‌نحوی طراحی شده‌اند که بی‌نظمی‌های کوچک در کف زیرین را از بین برده و سطح را صاف می‌کنند.

مزایای نصب کفپوش وینیل

از مزایای کفپوش وینیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ماندگاری بالا

وینیل ماده‌ای است که اگر به‌درستی از آن مراقبت شود، می‌تواند بین 10 تا 20 سال عمر کند. این در صورتی است که وینیل شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد و به‌خوبی ساخته شده باشد. در هر صورت وینیل یکی از محکم‌ترین موادی است که می‌تواند به عنوان کفپوش انتخاب شود. این ماده برای اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق خواب ایده‌آل است.

سادگی نصب

اگر نصب کفپوش وینیل را به‌درستی انجام دهید، کار سختی نخواهد بود. برای نصب باید نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. حتی اگر خودتان قصد نصب این نوع کفپوش را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از نصب با یک متخصص مشورت کنید.

نگهداری آسان

وینیل یکی از موادی است که به ندرت نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و نگهداری از آن بسیار آسان است. البته این به معنای غفلت از آن نیست. باقی ماندن شن و کثیفی روی کفپوش ممکن است موجب خراشیدگی و آسیب به سطح شود. باید به طور منظم کفپوش وینیل را با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص و پارچه مناسب تمیز کنید.

ظاهر

وینیل طرح‌های مختلفی دارد و در الگوهای گوناگونی به بازار عرضه شده است؛ در نتیجه هر سلیقه‌ای که داشته باشید کفپوش وینیل می‌تواند چیزی برای شما عرضه کند. طرح‌های آن از نظر ظاهری زیبا هستند. زیبایی آنها در حدی است که به‌سختی می‌توان تفاوتی بین وینیل و چوب واقعی پیدا کرد.

ضد آب

وینیل ماده‌ای ضد آب است، در نتیجه برای اتاق‌های در معرض رطوبت و همچنین حمام انتخاب خوبی است.

مقرون‌ به‌ صرفه

کفپوش وینیل نسبت به گزینه‌های چوب، سنگ و سرامیک قیمت پایین‌تری دارد.

مقاوم در برابر لک

این نوع کفپوش در برابر لکه‌ها مقاومت زیادی دارد. تنها کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن مرتب و دوره‌ای آن است تا همیشه ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

معایب نصب کفپوش وینیل

درست است که وینیل ماده‌ای با خواص و ویژگی‌های عالی است، اما معایبی نیز دارد. با در نظر گرفتن این معایب ببینید آیا کفپوش وینیل برای خانه شما انتخاب مناسبی خواهد بود یا خیر!

آسیب‌پذیری بیشتر نسب به چوب

وینیل اگر چه ماده‌ای بادوام است، اما قدرت و استحکام چوب را ندارد. نمی‌تواند بارهای سنگین را تحمل کند و ممکن است توسط اجسام تیز آسیب ببیند. در صورت تخریب نیز تعمیر آن کمی دشوار است و باید آن را تعویض کنید.

محو شدن رنگ

اگر پوشش وینیل شما در معرض نور مستقیم خورشید باشد، بعد از مدتی رنگ‌های آن محو می‌شوند. در نتیجه توصیه می‌شود کفپوش وینیل در مناطقی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید هستند استفاده نشود.

عدم زیست تخریب پذیری

وینیل از پلاستیک ساخته شده است. به همین دلیل زیست تخریب پذیر نیست؛ بدین معنی که بعد از دور ریختن زمان زیادی طول می‌کشد تا تجزیه شود.

در پایان اگر خودتان زمان برای نصب کفپوش ندارید و یا می‌ترسید نتوانید کار را تمیز از آب دربیاورید؛ برای اطلاع از قیمت کاشی کاری و نصب کفپوش کافی است سری به این لینک بزنید.

سوالات متداول:

برای نصب کفپوش وینیل باید کف تخته وینیل را در چه جهتی قرار داد؟

از آنجا که کفپوش‌های وینیل به تقلید از کفپوش‌های چوبی ساخته شده‌اند، نحوه قرارگیری آنها نیز به همان روش قرارگیری تخته‌های چوبی واقعی است. اگر اتاق مستطیل است، تخته‌ها را موازی با دیوار بلندتر و اگر اتاق مربع است، تخته‌ها را به سمت منبع اصلی نور قرار دهید. اگر وینیل را در راهرو نصب می‌کنید، همیشه تخته‌ها را در طول آن قرار دهید.

آیا برای نصب کفپوش وینیل نیاز به زیرانداز وجود دارد؟

نوع کفپوش وینیل انتخابی و نوع کف طبقه شما مشخص می‌کند که آیا نیاز به زیرانداز دارید یا خیر. برخی پوشش‌های وینیل به نحوی طراحی شده‌اند که مستقیما روی سطح زیرین قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر یک لایه پایه دارند که نیاز به زیرسازی را از بین می‌برد.

زیرانداز کفپوش وینیل چه مزایایی دارد؟

عایق صدا و کاهش انتقال صدا بین طبقات، افزایش احساس نرمی و گرمی در زیر پا و عمل کردن به عنوان مانع بخار از مزایای زیرانداز کفپوش وینیل هستند. به علاوه در برخی کفپوش‌ها سطح صاف و یکنواخت ایجاد می‌کند و باعث قرارگیری بهتر کفپوش وینیل می‌شود.

491420