جنایات سیستماتیک ناتو در افغانستان

واقعیت امر این است که در طول دو دهه اشغالگری ناتو درافغانستان، ما با جنایات سیستماتیکی مواجه بوده ایم که هنوز بسیاری از رازهای آنها سر به مهر باقی مانده است.
تصویر جنایات سیستماتیک ناتو در افغانستان

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدمهرعلی در یادداشتی نوشت: این روزها، اخباری در خصوص متهم شدن نیروهای استرالیایی حاضر در افغانستان در خصوص جنایت جنگی عامدانه علیه برخی شهروندان این کشور جنگ زده به گوش می رسد. یک قاضی استرالیایی اخیرا در حکمی گفت: اتهامات مبنی بر اینکه رابرتز اسمیت، سرباز با سابقه و کهنه کار استرالیایی در واقع «یک جنایتکار جنگی،یک دروغگو و یک آزارگر» در افغانستان بوده ، از اساس صحیح است! این اولین باری است که یک دادگاه استرالیایی اتهامات جنایات جنگی توسط نیروهای استرالیایی را ارزیابی می‌کند، پیشاپیش بسیاری پیش بینی می‌کنند که در سال‌های آینده شاهد موارد بیشتری خواهیم بود.در سال ۲۰۲۰، یک تحقیق مهم به نام گزارش بریتون،«شواهد معتبری» دریافت که سربازان استرالیایی به طور غیرقانونی ۳۹ نفر را در افغانستان کشته‌اند.

«رابرتز اسمیت» ، عامدانه یک نوجوان افغان را با شلیک گلوله به قتل رسانده و یک شهروند افغان دیگر را نیز با دستانی بسته، از ارتفاعی بلند به پایین پرتاب کرده که منجر به جان دادن وی شده است. نکته قابل تأمل اینکه محاکمه رابرتز اسمیت، در یک دادگاه مدنی! صورت گرفته نه یک دادگاه نظامی!

در این میان، برخی منافع استرالیایی و غربی، اقدامات صورت گرفته در خصوص سلب عناوین افتخار کهنه سرباز قاتل استرالیایی را نشانه مواجهه‌ای شجاعانه با جنایات جنگی وی قلمداد می کنند! حتی شبکه بی بی سی در گزارشی هدفمند، تقاضای سلب مدال معتبر «صلیب ویکتوریا» از رابرتز اسمیت را تحسین کرده است!

به نظر می رسد در ماورای صحنه سازی های تبلیغاتی صورت گرفته ( پس از اثبات جرم محرز کهنه سرباز استرالیایی)، حقایق تلخ دیگری خودنمایی می کند که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت! یکی از این موارد، مربوط به عدم تناسب مجازات قاتلان با جرائم تکان دهنده ای‌است که در افغانستان مرتکب شده اند. سلب عناوین افتخار ، قطعا حداقلی ترین و بی خاصیت ترین مجازاتی است که در این خصوص می توان در نظر گرفت! بسیاری از کهنه سربازان ناتو در افغانستان دست به انواع جنایات ضد بشری از جمله کشتار کودکان، زنان و نوجوانان زده و اکنون در حاشیه امنیتی مثال زدنی در غرب مشغول زندگی هستند.بزرگ ترین نگرانی آنها در حال حاضر، سلب عناوین افتخار و اخراج احتمالی از دستگاه نظامی کشورهای متبوعشان است!

نکته بعدی، استفاده از عناوین گمراه کننده در خصوص جنایات صورت گرفته توسط اشغالگران است. شبکه بی بی سی در یکی از تفاسیر خود در این خصوص، از واژهه«خطای محاسباتی» در قبال جنایات نیروهای اشغالگر در هدف قرار دادن افغان‌ها سخن گفته است! این واژه سازی ها نوعی تبرئه قاتلان مردم دیگر نقاط جهان در سایه دموکراسی رسانه ای ادعایی غرب محسوب می شود. واقعیت امر این است که در طول دو دهه اشغالگری ناتو درافغانستان، ما با جنایات سیستماتیکی مواجه بوده ایم که هنوز بسیاری از رازهای آنها سر به مهر باقی مانده است. در چنین شرایطی تلاش برای ساده سازی این جنایات از سوی رسانه های غربی، از خود این جنایات بدتر است.باید مراقب استمرار و تثبیت این روند در آینده ای نزدیک یا دور بود.در هر حال، ناتو در این معادله یک مجرم تمام عیار محسوب می شود و مطالبه گری افکار عمومی دنیا نسبت به حجم بی شمار این جنایات به قوت خود باقی است.

منبع: رسالت

489466