همایش استانی ستاد «صبر » و تجلیل از فعالان صلح وسازش استان قزوین برگزار شد

همایش استانی «صبر» و تجلیل از فعالان عرصه صلح و سازش قزوین که همزمان با پویش سراسری «به احترام امام رئوف می‌بخشم» دستاوردهای خوبی در زمینه توسعه صلح وسازش و رضایت داشتند، با حضور رئیس کل دادگستری استان قزوین، دادستان کل، معاون قضایی ورئیس شورای حل اختلاف استان برگزار شد.
تصویر همایش استانی ستاد «صبر » و تجلیل از فعالان صلح وسازش استان قزوین برگزار شد

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین، ستاد «صبر»قزوین در راستای سیاست‌های ستاد ملی «صبر» (صلح،بخشایش،رضایت) که تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی،اجتماعی و حاکمیتی را به منظور ترویج عطوفت، مصالحه و بخشایش دنبال می‌کند، تشکیل گردیده و فعالیت می‌نماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری رئیس شوراهای حل اختلاف قزوین ضمن گرامیداشت دهه کرامت و سالروز آزادی خرمشهر گفت: در سال ۱۴۰۰ دوازده فقره مصالحه و در ۱۴۰۱ شش فقره داشتیم. اگرچه این آمار، کاهش را نشان می‌دهد، ولی باید توجه داشته باشیم که تضمینی برای مصالحه در پرونده ها وجود ندارد وآنچه دارای اهمیت است، تلاشهاست.

رئیس شوراهای حل اختلاف قزوین عنوان کرد: در حال حاضر، ۲۱۳ فقره پرونده قتل در استان وجود دارد که آمار بالایی است. از این ۲۱۳ فقره پرونده ۵۱ فقره دربازپرسی های شعب دادسرای سراسر استان است.

وی در ادامه توضیح داد: تحقیقات ۴۵ پرونده به اتمام رسیده و در دادگاه کیفری یک استان در مرحله صدور رای است و ۱۵ فقره در دادگاه های بخش در حال تحقیق است که پس از تکمیل مراحل رسیدگی و صدور کیفر خواست به کیفری یک ارسال می گردد . ۱۰۲ فقره پرونده هم قطعی شده و مورد تایید دیوان قرار گرفته و برخی استیذان هم شده و آماده اجرا هستند.

حجت الاسلام حیدری در ادامه گفت: ۲۲ فقره از پرونده‌های قتل در شعب تحقیق بازپرسی دادسرای مرکز استان وحدود ۳۱ فقره در اجرای احکام دادسرای مرکز استان است. تعدادی از پرونده های آماده اجرا جهت سازش ارجاع گردیده است. در برخی مواقع اولیاء دم آمادگی برای سازش دارند، منتهی مشکل تامین تفاضل دیه و یا وجه‌المصالحه مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری گفت: شما عزیزانی که اعتبار و نفوذ اجتماعی دارید و جزو سرمایه‌های اجتماعی استان هستید سعی کنید اگر به طرق مختلف توانایی اقدامی جهت مصالحه پرونده‌های قتل عمد دارید ان‌شاالله آن اقدام را حتما برای رضای خداوند متعال انجام دهید.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان قزوین تصریح کرد: یکی از پیشنهادتی که شده، این است که مصالحه قتل، قبل از صدور رای هم آغاز شود که پیشنهاد خوبی است و قابل اجرا هم هست، منتهی باید توجه کرد که پرونده‌های قتل دارای حساسیت بالایی است و مثل پرونده‌های عادی نیست.

علی شعبانی رئیس کل دادگستری قزوین ضمن تبریک سال‌روز آزاد سازی خرمشهر و تقدیر از مشارکت صلح‌یاران گفت: موضوع مصالحه در دین مقدس اسلام موضوع بسیار ارزشمندی است، یعنی غیر از جنبه قانونی، اعتبار شرعی هم دارد که از آموزه‌های دینی ما گرفته شده است. لذا تلاش خیرین وصلح‌یاران در این زمینه بسیار ارزشمند است.

شعبانی گفت: ۲۱۳ پرونده قتل در قزوین داریم که در جریان رسیدگی است و یا حکم صادر شده و در مرحله اجرا قرار دارد و این آمار با توجه به جمعیت استان و نسبت به استان‌های دیگر، آمار بسیار بالایی است.

رئیس کل دادگستری قزوین عنوان کرد: حضور ترکیب جمعیتی متنوع مهاجرین اقوام ونژادها و اتباع مختلف که در استان حضور دارند زمینه وقوع جرائم می‌شود ودر استان‌هایی که ترکیب جمعیتی آنها به حالت بومی باقی مانده، کمتر در معرض این گونه آسیب‌ها هستند.

487837