شعب همیاران صلح در سطح استان به ۵۰۰ شعبه خواهد رسید

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی اعلام کرد که در شهر مشهد ۱۲۷ شعبه و د ر سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی نیز ۲۳۵ شعبه همیاران در مساجد فعال هستند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا آخر سال جاری شعب همیاران صلح در سطح استان به ۵۰۰ شعبه خواهد رسید.
تصویر شعب همیاران صلح در سطح استان به ۵۰۰ شعبه خواهد رسید

به گزارش سایت خبری پرسون،‌معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی محمود رفسنجانی امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد افزود: افراد پذیرفته شدگان آزمون میانجیگری در استان خراسان رضوی، در امور کیفری حق میانجیگری دارند.

وی ادامه داد: مرکز شورای حل اختلاف به مرکز توسعه حل اختلاف تغییر نام پیدا کرده و در این مرکز انجام میانجیگری امور مرتبط با داوری و صلح در پرونده های اختلافی پیگیری می شود.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی با بیان اینکه در کنار شورای های حل اختلاف و با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و معتمدان هر محله، شعب همیاران صلح ایجاد شد گفت: در شهر مشهد ۱۲۷ شعبه و د ر سایر شهرستانهای استان خراسان رضوی نیز ۲۳۵ شعبه همیاران در مساجد فعال هستند و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا آخر سال جاری شعب همیاران صلح در سطح استان به ۵۰۰ شعبه خواهد رسید.

رفسنجانی افزود: از اول مرداد سال گذشته تا ۳۰ دی سال جاری، ۲۱ هزارو ۶۶۳ پرونده در شعبه های همیاران مورد رسیدگی قرار گرفته و تاکنون ۱۵ هزارو ۸۷۷ پرونده مختومه شده است.

راه اندازی شعب همیاران صلح در روستاهای استان

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی عنوان کرد: از ابتدای اسفند سال جاری، همیاران صلح در سطح روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان اجرایی می‌شوند و از این پس، پرونده‌های جرایم قابل گذشت از سوی پاسگاه‌های نیروی انتظامی به جای ارجاع به شهرهای اطراف، توسط همیاران و معتمدان این روستاها مورد بررسی قرار گیرد.

رفسنجانی اظهار کرد: شورای حل اختلاف خراسان رضوی در سال گذشته رتبه سوم را در میان شوراهای کشور از منظر عملکرد مطلوب کسب کرد که این مهم، نشان از ارتقاء کیفیت و کمیت فعالیت های انجام شده در تمام شاخص های ارزیابی شوراها دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در مجموعه شورای حل اختلاف استان گفت: تاکنون فقط یک پرونده با موضوع اخذ رشوه در کمیسیون رسیدگی به تخلفات شوراها تشکیل شده است. همچنین سال گذشته کمتر از ۵۰ پرونده در این کمیسیون به علت سهل انگاری و یا سایر تخلفات اداری مورد رسیدگی قرار گرفت.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی افزود: همچنین برای کاهش ورود پرونده‌ها به محاکم قضایی، پرونده های مالی، بدون پرداخت هزینه دادرسی و همچنین بدون در نظر گرفتن سقف ریالی اختلافات به کانون های همیاران ارجاع می‌شوند. در ماه گذشته از حدود دو هزار پرونده اختلاف در این موضوع، بیش از ۹۰۰ مورد آن منجر به صلح و سازش شد. همچنین در مواردی که اختلاف بین طرفین پابرجا باشد طرفین به دفاتر خدمات قضایی راهنمایی می شوند تا با پرداخت هزینه دادرسی، تشکیل پرونده دهند.

رفسنجانی کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته سال جاری ۲۶۱ هزار و ۵۸۷ فقره پرونده در شورای حل اختلاف استان تشکیل و در این مدت ۲۶۱ هزار و ۶۰۱ پرونده مختومه شده است . از این تعداد ۱۱ هزارو ۲۲۱ مورد اعتراض قرار گرفت که رای دو هزار و ۴۳۹ مورد نقض شد و این نشان دهنده استحکام و قوت در احکام صادره از سوی این شورا است.

وی گفت: در ۹ ماه گذشته ۶۲ هزارو ۷۴۶ پرونده از سوی دادسراهای استان به شورای حل اختلاف ارجاع و این تعداد ۳۳ هزار و ۷۹۹ مورد آن منجر به صلح و سازش شد. همچنین از ۱۳ هزار و ۵۳۸ فقره پرونده های حقوقی ارجاع شده از سوی محاکم قضایی به این شورا، ۲۰ درصد آن منجر به صلح و سازش شده است.

سفیران ضامن آهو

معاون قضائی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی ادامه داد: متوسط زمان رسیدگی پرونده ها در شوراهای حل اختلاف شهر مشهد ۱۳ روز است و در سطح شهرستان های دیگر استان، گاه این زمان به ۳۳ روز می رسد؛ همچنین زمان رسیدگی پرونده‌ها در دادسراهای استان ۵۵ روز طول می‌کشد.

رفسنجانی با اشاره به اینکه با توجه به امکانات محدود شورا، بیش از ۹۳ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیک انجام شد اظهار کرد: سه هزارو ۶۸۷ جلسه دادگاه نیز در قالب ویدئو کنفرانس برگزار و در ۹ ماه گذشته ۷ هزارو ۹۹۴ پرونده تمام الکترونیک نیز برای رسیدگی در این شورا تشکیل و در این مدت بیش از دو هزارو ۵۰۰ پرونده در دادگاه‌های استان تشکیل شد.

وی عنوان کرد:یکی از کارهای خوب دیگر، استفاده از خدّام بارگاه حرم مطهر رضوی با عنوان سفیران ضامن آهو است که توانسته‌اند در پرونده‌های قصاص نفس که زمینه صلح و سازش ورود پیدا کنند. در سال گذشته۴۰ پرونده قصاص منجر به رضایت شد و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۳۰ پرونده قصاص مورد رضایت اولیای دم قرار گرفته است.

رفسنجانی اضافه کرد: همچنین در این مدت یک هزار و ۲۲ زندانی نیز با تلاش معتمدان و اخذ رضایت از شاکیان، از زندان آزاد شدند و از سوی دیگر تعداد دو هزارو ۶۴۱ نفر نیز قبل از ورود به زندان، با انجام صلح و سازش پایشان به زندان نرسید.

رفسنجانی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی به غیر از شهر مشهد در ۳۶ شهرستان در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: یک هزار و ۸۲۴ نیرو در مرکز توسعه حل اختلاف استان در قالب افتخاری و بازنشسته فعالیت ی کنند که از این تعداد، ۹۵۴ تن از نیروها را آقایان و الباقی را خانم‌ها تشکیل می دهند.

منبع : ایرنا

383579