اصلاح‌طلبانی که از خاتمی عبور کردند اصلاح‌طلب نیستند/ اصلاح‌طلبان دیگر نمی توانند برای جذب مردم فعالیت کنند

محمدعلی ابطحی گفت: به نظر می‌رسد فضای جامعه به شکلی است که علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات آتی مجلس ندارد.
تصویر اصلاح‌طلبانی که از خاتمی عبور کردند اصلاح‌طلب نیستند/ اصلاح‌طلبان دیگر نمی توانند برای جذب مردم فعالیت کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، دوم خرداد ۱۳۷۶، سیدمحمد خاتمی در انتخابات پیروز و رئیس‌جمهور ایران شد و قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان و دوران اصلاحات آغاز شد. اما پس از گذشت سا‌ل‌ها از دولت اصلاحات، امروزه جریان سیاسی اصلاح‌طلبی در سیاست ایران چه جایگاهی دارد؟

سید محمدعلی ابطحی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که پیش‌تر معاون خاتمی در دولت اصلاحات بوده‌است، به مناسب سالروز اصلاحات در دوم خردادماه در گفتگو با خبرفوری اظهار کرد: اصلاح‌طلبی یک تفکر جاری در تاریخ ایران بوده‌ است و در خرداد ۱۳۷۶ به رهبری آقای خاتمی به صورت عملی درآمد‌. طبیعی است که بخشی از جامعه از عملکرد آقای خاتمی و کل جریان‌اطلاح‌طلب گله‌مند است اما این به معنای نفی اصلاح‌طلبی نیست بلکه به معنای نفی عملکرد اصلاح‌طلبان است که موفق نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: بنابراین من اصلاح‌طلبانی را که از ایشان عبور کرده باشند، اصلاح‌طلب نمی‌دانم‌.

ابطحی در خصوص پیش‌بینی‌اش از وقوع مجدد حماسه خرداد ۱۳۷۶ گفت: پیش‌بینی وقوع چنین شرایطی را زمانی می‌توان انجام داد که حاکمیت نیز تلاشی برای متفاوت نشان دادن شرایط کرده باشد چرا که دوم خرداد نتیجه تلاش عده‌ای بود که از طریق آن روش‌های موجود در جامعه که موردپذیرش مردم نبود، تغییر کند و انتخاب آقای خاتمی نیز به همین دلیل بود زیرا پتانسیل ایجاد این تغییر در ایشان دیده می‌شد‌.

معاون خاتمی در دولت اصلاحات ضمن اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه دیگر مسئله انتخابات مجلس چندان ارتباطی با اصلاح‌طلبی و اصولگرایی ندارد و با توجه به اتفاقات شش ماه گذشته، فضای جامعه به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد علاقه‌ای به مشارکت در انتخابات آتی وجود ندارد. اصلاح‌طلبان نیز برای جذب مردم نمی‌توانند فعالیت کنند. طبیعی است در چنین شرایطی که نه اصولگرایان و نه اصلاح‌طلبان عامل اصلی تعیین‌کننده برای انتخابات نیستند، می‌بایست گام‌های بزرگی در جهت شرکت در انتخابات برداشته شود تا مردم تغییر و تفاوت در فضای عمومی جامعه را احساس کنند و متاسفانه من اراده‌ای در انجام این کار نمی‌بینم.

وی در خصوص عبور اصلاح‌طلبان از خاتمی و رهبر جدید اصلاحات گفت: موضوع این است که جامعه در واقع از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی گذشته‌است و به این نتیجه رسیده که اصلاحات نیز نمی‌تواند خواسته‌هایش را محقق کند.از طرفی تلاش‌های زیادی هم در داخل و خارج در راستای جریان جناحی ایران انجام شد‌.

ابطحی تصریح کرد: موضوع فرد نیست و اصلاح‌طلبی و اصولگرایی آسیب جدی دیده‌اند و تفکر نسل نوین و‌ خواسته‌هایش متفاوت است و اگر این خواسته‌ها شکل گرفته و مورد پذیرش قرار بگیرند، حتی بدون وجود یک رهبر هم از سوی جامعه انجام می‌شوند.

منبع: خبر فوری

487189