پیش‌بینی قیمت بیت کوین با تحلیل تکنیکال شاخص بازار سهام ایالات متحده!

روز گذشته، کندل روزانه نزدک (Nasdaq)، بزرگترین شاخص شرکت‌های فناوری، صعودی بسته شد. بر اساس داده‌های بازار، این شاخص نه تنها از سطوح مقاومت بلندمدت خود فراتر رفت، بلکه به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید.
تصویر پیش‌بینی قیمت بیت کوین با تحلیل تکنیکال شاخص بازار سهام ایالات متحده!

به گزارش سایت خبری پرسون، اگرچه همبستگی بلندمدت نزدک با قیمت بیت کوین (BTC) مثبت باقی مانده، اما این همبستگی چند روزی است که تضعیف شده و در حال حاضر، در بازه زمانی روزانه منفی است. در این مطلب رمزارز نیوز، می‌خواهیم با استفاده از داده‌های تاریخی بررسی کنیم که این جهت‌گیری متفاوت، آیا می‌تواند یک سیگنال صعودی برای بازار ارزهای دیجیتال باشد یا خیر.

شاخص نزدک-۱۰۰ (NDX) معیاری از سلامت صنعت مدرن و نوآوری است. این شاخص همراه با میانگین صنعتی داوجونز و S&P 500، یکی از سه شاخص بزرگ بازار سهام در ایالات متحده است. این شاخص، ارزش سهام ۱۰۰ شرکت بزرگ فناوری را دنبال می‌کند. به عبارت دیگر، برخلاف شاخص S&P 500 که عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ ایالات متحده را ردیابی می‌کند، شاخص NDX به بخش فناوری و نوآوری محدود می‌شود.

مانند بیت کوین و بازار گسترده ارزهای دیجیتال، شاخص نزدک هم از اوایل سال ۲۰۲۳ در یک روند صعودی قرار داشته است. پس از رسیدن به سطح ۱۰,۴۴۰، این شاخص یک الگوی کف سه گانه (triple bottom pattern) را در اکتبر-دسامبر ۲۰۲۲ (فلش‌های آبی در شکل پایین) ایجاد کرد.

متعاقباً روند صعودی این شاخص که تا امروز ادامه دارد، آغاز شد. اولین سیگنال آغاز روند صعودی، بریک آوت به بالای خط مقاومت نزولی (خط سیاه) بود. پس از آن، رالی NDX در ناحیه ۱۲,۷۵۰ (مستطیل سبز)، که مطابق با فیبوناچی اصلاحی ۰٫۳۸۲ است، متوقف شد. با این حال، این سطح در اواخر ماه آوریل به عنوان حمایت تأیید شد (فلش سبز). این رویداد، موج دیگری از حرکت صعودی را آغاز کرد که منجر به صعود به بالاتر از مقاومت مهم دیگری در فیبوناچی ۰٫۵ (مستطیل قرمز) شد.

بر اساس داده‌های بازار، از ابتدای ژانویه ۲۰۲۳، شاخص NDX بیش از ۲۹ درصد افزایش یافته است.

نمودار NDX

در این میان، شاخص‌های تکنیکال از ادامه روند صعودی NDX حمایت می‌کنند. اگرچه شاخص قدرت نسبی (RSI) آن در حال حاضر در منطقه اشباع خرید قرار دارد، اما هنوز هیچ واگرایی نزولی ایجاد نکرده است. از سوی دیگر، شاخص MACD هم در حال افزایش است.

یک استدلال دیگر برای ادامه روند صعودی شاخص نزدک، توسط تحلیلگر بازار، RyanDetrick@، ارائه شده است. او نموداری را منتشر کرده که حرکت‌های تاریخی این شاخص را پس از ثبت اولین اوج ۵۲ هفتگی جدید نشان می‌دهد.

به گفته این تحلیلگر، چنین وضعیتی تا کنون ۱۴ بار در تاریخ رخ داده و پس از آن، ارزش این شاخص در ۱۲ ماه آینده به طور متوسط ۱۷ درصد افزایش یافته است. این وضعیت در حال حاضر، برای پانزدهمین بار ظاهر شده است و اگر این بار هم تاریخ تکرار شود، انتظار می‌رود که روند صعودی NDX ادامه پیدا کند.

تغییرات تاریخی شاخص NDX

همبستگی منفی شاخص نزدک با قیمت بیت کوین

همان‌طور که گفته شد، در بلندمدت، همبستگی شاخص نزدک با قیمت بیت کوین همچنان مثبت است و شرکت‌های بزرگ فناوری و بازار ارزهای دیجیتال از روندهای مشابهی پیروی می‌کنند.

با این حال، NDX هر از گاهی و به طور دوره‌ای همبستگی مثبت خود را با قیمت بیت کوین، در نمودار روزانه (مناطق آبی در شکل زیر) از دست می‌دهد. این اتفاق اغلب در طول تغییر جهت روند بلندمدت یا در طول اصلاحات عمیق بازار رخ می‌دهد.

در طول ۱۲ ماه گذشته، همبستگی روزانه بین دو نمودار تنها ۳ بار منفی شده است. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود، در دو دوره قبلی، ارزش شاخص نزدک وارد یک روند جانبی شد و بیت کوین هم یک اصلاح قیمتی را تجربه کرد. با این حال، پس از بازیابی همبستگی مثبت بین نمودارها، هر دو شاخص به روند صعودی خود ادامه دادند.

نمودار همبستگی NDX و بیت کوین

در حال حاضر، در سومین دوره همبستگی منفی شاخص نزدک و قیمت بیت کوین در ۱۲ ماه گذشته قرار داریم. قیمت بیت کوین در محدوده ۲۶ هزار تا ۲۸ هزار دلار ادغام می‌شود، در حالی که شاخص نزدک در حال افزایش است. اگر سناریوی دو دوره قبلی تکرار شود، قیمت بیت کوین می‌تواند پس از بازیابی همبستگی مثبت بین دو نمودار، به صورت پویا افزایش یابد.

علاوه بر این، یک سیگنال بسیار صعودی در بازار ارزهای دیجیتال، ادامه بالقوه روند صعودی NDX خواهد بود. بنابراین، انتظار می‌رود که در چند ماه آینده، شاهد بازگشت قیمت بیت کوین به بالای ۳۰ هزار دلار باشیم.

منبع: رمزارز نیوز

486091