۴۶ درصد فشارخونی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: بیماری فشار خون حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است ولی حدود ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.

تصویر ۴۶ درصد فشارخونی‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر شایسته شمی‌پور اظهار کرد: بیماری فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

وی افزود: بیماری فشار خون حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تاثیر قرار داده است ولی حدود ۴۶ درصد بیماران از بیماری خود مطلع نیستند؛ در حالی که کمتر از نیمی از این بیماران (۴۲ درصد) شناسایی و درمان شده‌اند و یک پنجم این بیماران (۲۱ درصد) فشارخون با کنترل مطلوب دارند.

شمی‌پور گفت: در همین سال بالغ بر ۱۰.۸ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنان، برگزاری بسیج‌های اطلاع‌رسانی، توانمندسازی کارکنان بهداشتی و درمانی و توصیه‌های اصلاح شیوه زندگی از اقدامات موثر در پیشگیری و کنترل فشارخون بالا است. بدیهی است که پزشکان و مراقبین سلامت و بهورزان در سطح یک خدمات بهداشتی و درمانی، خط مقدم مدیریت این بیماری و عامل خطر بیولوژیک هستند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: هر ساله ۱۷ ماه می مصادف با ۲۷ اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی فشارخون، بهانه‌ای برای اطلاع‌رسانی جهانی در خصوص اهمیت بیماری و اندازه‌گیری مرتب آن به منظور پیشگیری، مراقبت و درمان آن است. هدف از این مناسبت، ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا در مردم است که امسال با شعار "فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید" و پیام آن "با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید" است.

بنا بر اعلام مرکز بهداشت غرب اهواز، وی گفت: انتظار می‌رود در جهت محقق شدن اهداف این شعار بر سرفصل‌های افزایش آگاهی مردم، خانواده‌های آن‌ها و کارکنان بهداشتی درمانی از روش صحیح اندازه‌گیری فشارخون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم و عناوین کاهش اضافه وزن و اندازه دورکمر، برنامه منظم فعالیت بدنی، تغذیه سالم، کاهش میزان نمک (سدیم) در رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات، خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان تاکید شود.

485709