انتقاد بدون تعارف از پنهانکاری دولت رئیسی

خود را به ندیدن و نشنیدن زده اید/ از چه می ترسید؟

اطلاعات با اشاره به اعلام ناقص آمارهای اقتصادی از جمله تورم آن هم با چندماه تاخیر، به انتقاد از آن پرداخته است.
تصویر خود را به ندیدن و نشنیدن زده اید/ از چه می ترسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در این مطلب آمده است: باید پرسید دولت از چه می ترسد که آمارهای اقتصادی را منظم و شفاف منتشر نمی کند؟ شاید هم فکر می کند حبس کردن گزارش رشد تورم، جلوی آشکار شدن آن را می گیرد؟ در این صورت فکر نمی کند مردم رشد تورم یا افزایش اجاره بهای مسکن را در متن جامعه حس می کنند و منتظر اعلام فلان آمار رسمی نمی مانند تا از آن دریچه بفهمند قیمت ها چقدر رشد کرده است.

به علاوه باید سوال کرد هدف دولت از این پنهان کاری چیست؟ آیا می خواهد برای تداوم رشد نرخ تورم یا بهای مسکن سرزنش نشود؟ یا اینکه می خواهد کم کاری، کلی گویی و بلاتکلیفی اش درباره ارایه برنامه ای مشخص و عملیاتی برای مهار تورم علی رغم گذشت یک ماه کاری از زمان پایان تعطیلات سال نو مورد توجه، سوال و عتاب قرار نگیرد؟ شاید هم گمان می کند گذشت زمان گرد فراموشی روی موضوع می پاشد و منتقدین از پرسیدن خسته و بی خیال موضوع می شوند؟

در پاسخ به تمام این احتمالات باید گفت مسئله با پاک کردن صورت مسئله حل نمی شود و اینکه دولت محترم خود را به ندیدن و نشنیدن هر پدیده اقتصادی کف جامعه بزند؛ مثلا وقتی رئیس کل بانک مرکزی با زبان تهدید وجود بازار غیررسمی ارزفردوسی را انکار کند که این بازار جمع نمی شود بلکه با هزار ترفند و مخفی کاری به کارش ادامه داده واثرش را برجای می گذارد.

درباره توقف انتشار نرخ تورم و مسکن ودیگر شاخص های اقتصادی، حقیقت ماجرا همین حالا هم آشکار است و مردم و خرد جمعی همه واقعیت را جلوتر از دولت می دانند اما نکته مهم برای دولت در این میان، قضاوت جمعی درباره صداقت و پایبندی به شفافیت و به ویژه مسئله اعتماد است؛ یعنی مردم می پرسند مبادا خلاقانه ترین ابزار دولت برای مهار تورم مخفی کردن واقعیت باشد؟

اطلاعات

484490