به گزارش سایت خبری پرسون، محمد علی تیموری با اشاره به اینکه امسال برنامه ریزی شده تا تولید روزانه بیش از 2 هزار و 200 دستگاه خودرو داشته باشیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در همسنجی با سال گذشته 41 درصد رشد تولید را شاهد بودیم.
وی افزود: اگر با همین تیراژ تولید روزانه پیش برویم در پایان سال تولید عادی شرکت به بیش از 650 هزار دستگاه خواهد رسید و با اضافه شدن موتور های جدید به خطوط تولید که روی سه محصول جدید شرکت نصب خواهد شد، روزانه 600 دستگاه نیز اضافه خواهد شد.
به گفته مدیرعامل سایپا، این شرکت در سال گذشته به دلایل استاندارد اجباری، سه محصول خود را که نیمی از تیراژ تولید شرکت را تشکیل می داد از دست داد، اما امسال هفت محصول جدید به بازار عرضه خواهد کرد.
وی در خصوص لزوم همراهی قطعهسازان برای افزایش تولید اظهار داشت: اکنون 550 قطعه ساز با شرکت سازه گستر، 600 قطعه ساز با شرکت مگاموتور و حدود 40 قطعه ساز در بحث تامین مواد اولیه ورق، شیمیایی و پلیمری با سایپا کار می کنند.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: سال گذشته در طی دو مرحله اصلاح قیمت و قراردادهای قطعهسازان انجام شد که نخستین آن خرداد ماه بود که مربوط به قراردادهای سال 1400 می شد، همچنین در سه ماهه پایانی پارسال سیستمی از سوی سایپا طراحی شد که بر مبنای آن در نظر داریم قیمت ها را هر چهار ماه یکبار بر اساس نرخ مواد اولیه، نرخ ارز و غیره اصلاح کنیم که از این طریق بیش از 60 درصد قطعهسازان در سه ماه پایانی پارسال قرارداد های اصلاح شده دریافت کردند.
وی بیان داشت: چهار موتور متعلق به این گروه خودروسازی با هدف ارتقای راندمان و کاهش مصرف سوخت مورد اصلاح قرار گرفته است که به طور نمونه در خودروی اطلس موتور 1500 سی سی بهبود یافته نصب خواهد شد.البته نخستین موتور 16 سوپاپ گروه سایپا به تولید رسیده که پیش از این مدارک آن از سوی شرکت سیتروئن اعلام شده بود این موتور همان موتور ec5 است که در خودروهای سیتروئن C3و پژو 2008 نصب می شد، اما اکنون با داخلیسازی 92 درصدی در حال تولید است.
تیموری خاطرنشان کرد: این موتور بر روی خودرو شاهین پلاس نصب میشود که از تیرماه آینده تولید خواهد شد و همچنین این موتور بر روی خودروی سیتروئن C3HR که قرار است با نام "سیلک" عرضه شود، نصب خواهد شد.
وی از اطلس و سهند به عنوان دو محصول دیگر این گروه یاد کرد که طی ماه های آینده وارد بازار خواهد شد و افزود: خودروی کادیلا یا همان پی 90 نیز جزو محصولات جدید خواهد بود که در ماه های آینده به تولید انبوه خواهد رسید و همچنین مطابق هماهنگی های انجام شده در خط تولید خودروسازی "آفتاواز" روسیه نیز قرار خواهد گرفت و در آن بازار عرضه خواهد شد.
تیموری اضافه کرد: خط تولید کادیلا همان خط تولید ساندرو، ساندرو استپ وی و ال 90 خواهد بود که راه اندازی و به روز رسانی شده و از آذر ماه آینده با تیراژ روزانه 500 دستگاه تولید آنها آغاز خواهد شد. موتور بهکار رفته در تولید این خودرو از موتور K4 ساندرو توان بیشتری داشته و با توجه به استاندارد یورو 5 از آلایندگی کمتری برخوردار است.
تحویل نخستین چانگان های وارداتی از هفته آینده
مدیرعامل سایپا در ادامه به ثبت سفارش 29 هزار دستگاه خودرو چانگان و زوتی اشاره کرد و اظهار داشت: از خرداد ماه سال گذشته این خودروها برای تطابق با استاندارد ملی کشورمان وارد شد.
وی گفت: محموله نخست این خودروها محمولهای هزار و 200 تایی بود که مطابق بازار عربستان آماده شده بود و علت تاخیر در عرضه آنها این است که استاندارد در کشور عربستان از استاندارد چین تبعیت می کند اما ما از استاندارد اروپایی تبعیت می کنیم.
تیموری خاطرنشان کرد: اکنون فرایند تطبیق استاندارد طی دو ماه به انجام رسید و مشکلات حل شده است و با پایش پرداختی های افراد و سایر موارد انتظار می رود از هفته بعد فرایند تحویل خودروها به مشتریان انجام شود.
وی تصریح کرد: اگر مشکلات تخصیص ارز حل شود به طور حتم 100 هزار دستگاه خودرو وارد خواهیم کرد، همچنین واردات یک خودروی کراس اوور هیبرید با مصرف سوخت کمتر از چهار لیتر در 100 کیلومتر پیمایش را در 6 ماهه دوم امسال در برنامه داریم.