یزد قطب تولید گوشت بوقلمون کشور

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این‌که گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد، عنوان کرد: برخلاف تصور عموم گوشت بوقلمون گوشت صرفاً سفید نیست و قسمت‌هایی از آن مثل ران، گوشت قرمز محسوب می‌شود.
تصویر یزد قطب تولید گوشت بوقلمون کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابوالفضل وکیلی با اشاره به این‌که بیشترین ظرفیت تولید بوقلمون استان مربوط به شهرستان‌های مروست، اشکذر، تفت و مهریز است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جدید به دلیل تثبیت و سازگاری اقتصادی و حمایت‌های تسهیلاتی، وضعیت تولید ارتقاع یافته و شاهد تولید چهار هزار تن گوشت بوقلمون باشیم.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید گوشت بوقلمون در استان بیش از چهار هزار و ۳۰۰ تن است، افزود: در حال حاضر ۱۴ پروانه تاسیس واحدهای پرورش بوقلمون به ظرفیت ۴۸ هزار و ۵۰۰ قطعه صادر شده که به تدریج با بهره‌برداری از این واحدها، انتظار می‌رود در سال‌های آینده یک‌هزار و ۲۰۰ تن گوشت بوقلمون تولید و به مجموع چهار هزار تن اضافه شود.

به گفته وکیلی، با توجه به آمار واحدهای پرورش بوقلمون در کشور و زمینه سازی سرمایه گذاری برای پرورش این محصول، پیش بینی می‌شود که استان یزد در سال‌های آینده به یکی از استان‌های مطرح در تولید گوشت بوقلمون و قطب تولید این گوشت در کشور تبدیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که یزد در مسیر تبدیل شدن به قطب تولید گوشت بوقلمون گام برمی‌دارد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از ۱۴ پروانه تاسیس صادر شده، ظرفیت تولید استان در این حوزه به ۵۵۰۰ تن افزایش یابد.

وی از وجود ۲۸ واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۱۶۶ هزار و ۱۵۰ قطعه در هر دوره خبر داد و تصریح کرد: در توسعه دامپروری بخصوص بخش طیور باید به چند عامل مهم توجه کرد که شامل ضریب تبدیل، بازه لاشه و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای است.

وکیلی خاطرنشان کرد: سویه‌های بوقلمون امروزی ضریب تبدیل نزدیک به مرِغ گوشتی و بازده لاشه بیشتر از آن و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای(معادل گاز دی اکسیدکربن) مشابه با مرغ گوشتی تولید می‌کنند و این در حالیست که تنها ۱۴.۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان توسط صنعت دام و طیور تولید شده که در این بین سهم طیور کمتر از همه است.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد با بیان این‌که گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز باشد، عنوان کرد: برخلاف تصور عموم گوشت بوقلمون گوشت صرفاً سفید نیست و قسمت‌هایی از آن مثل ران، گوشت قرمز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به خواص این گوشت، ذکر کرد: به طور کلی گوشت بوقلمون ۲۳ درصد پروتئین دارد، به علاوه این که توانایی تبدیل و تولید اسیدهای چرب امگا ۳ را دارد که این ماده برای قلب و عروق بسیار مفید است، همچنین گوشت بوقلمون غنی از روی و نیاسین است که از آب مروارید چشم جلوگیری می‌کند.

وکیلی در پایان قیمت هر کیلو گوشت بوقلمون را بین ۹۵ تا ۱۰۵ هزار تومان و مقرون به صرفه خواند و گفت: از آنجایی که بخشی از این محصول به عنوان گوشت قرمز محسوب می شود، می‌تواند به عنوان اهرمی برای پیشگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز استفاده شود.

منبع:خبر آنلاین

482037