مأموریت احیای گیشه ها / همه سینما «فسیل» نیست!

بعد از فروش غیرمنتظره فیلم‌های اکران عید نوروز و عملکرد امیدوارکننده فیلم‌های روی پرده در فروردین‌ماه، آیا اکران عید فطر می‌تواند شوک دیگری برای احیای قلب سینمای ایران باشد؟
تصویر مأموریت احیای گیشه ها / همه سینما «فسیل» نیست!

به گزارش سایت خبری پرسون، حالا پر بیراه نیست که اگر بگویم همان سینمایی که در مقطعی رو به احتضار بود، این روزها دارد آرام آرام جان می‌گیرد، که اگر بگوییم صندلی‌های سینما دیگر کمتر سکوت و سکون را تجربه می‌کنند، که اگر بگوییم با آنکه نفس‌هایش به نفس‌های مخاطب گره خورده و در پس روزهای پر تب و تاب و پر التهاب این تنفس به شماره افتاده بود اما باز هم کم کم دارد قد راست می‌کند و نور امیدی برافروخته است، این را نه مدیران سینمایی که داده‌های آماری می‌گویند!

با آنکه بارها مدیران و کارشناسان سینمایی برای درمانش آسمان و ریسمان بافته بودند، گاه ضعفش را به قدرت‌گیری شبکه نمایش خانگی و تولید انبوه فیلم و سریال در همین بستر منتسب کرده بودند، گاه علاجش را در بالا بردن قیمت بلیت‌ها می‌دانستند اما این معجزه پرده نقره‌ای است که نشان داده اگر فیلمی نخستین مؤلفه‌های جذابیت را داشته باشد این مخاطبان باز هم راهی به سالن‌های سینما پیدا می‌کنند، این سینما هنوز محل رجوعشان است تا بشود بارقه‌های امید را هم‌چنان دید.

همه این توصیف‌ها اما به این معنا نیست که حالا بهترین و بی‌رقیب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما روی پرده سینماهاست و مخاطب ایرانی تماشاگر روزآمدترین و خلاق‌ترین فیلم‌هاست، نه، این‌طور نیست، همه می‌دانیم کمیت این سینما هنوز هم لنگ است اما آن روزهای خالی از مخاطب سینماها مگر فراموش شدنی است؟ مگر آن آمارهای تماماً ضررش کتمان‌شدنی است؟ همه اینها برای این است که بدانیم مسیر سینما از آن حضیض تا این عزیز شدن چگونه پیموده شده است.

واقعیت این است که اگر از ترکیب اکران نوروزی متشکل از «غریب»، «فسیل»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان»، فیلم «فسیل» به کناری گذاشته می‌شد سینما هنوز هم داشت برای بقا دست و پا می‌زد، این فیلم اما حالا بخش بزرگی از فروش سینماها را به دوش کشیده و توانسته است علاوه بر ثبت رکوردی تازه از منظر فروش، مخاطبان را راضی نگه دارد.

در گزارش پیش رو قصد داریم ضمن بازخوانی اعداد و ارقام مربوط به عملکرد فیلم‌ها در ژانرهای مختلف در دو بازه اکران سال ۱۴۰۰ و اکران نوروز ۱۴۰۲، نیم‌نگاهی به ظرفیت اکران فیلم‌های هر یک از این ژانرها در فصل جدید اکران سینماها داشته باشیم و به این سوال پاسخ دهیم که نمایندگان هر یک از ژانرها چگونه می‌توانند تا پایان سال جاری در پروژه احیای «سینمای ایران» سهم پررنگ‌تری داشته باشند؟

یک مرور؛ وضعیت اکران فروردین ۱۴۰۲ چگونه بود؟

همزمانی عید نوروز امسال با ایام ماه مبارک رمضان، بسیاری را نسبت به توفیق فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ ناامید کرده بود و کم‌تر کسی انتظار داشت که مجموع فروش و مهمتر از آن «تعداد مخاطبان» سینمای ایران در نوروز امسال حتی از آمار ثبت‌شده در بازه زمانی مشابه در نوروز سال گذشته هم پیشی بگیرد و شاهد بهبود وضعیت گیشه‌ها باشیم.

پیش‌تر و در گزارشی آماری به این اتفاق مبارک پرداختیم و به این نکته مهم اشاره کردیم که اگر بازه زمانی اکران نوروز ۱۴۰۲ را از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در نظر بگیریم، مجموع مخاطبان سینمای ایران بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است که این آمار در قیاس با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروز ۱۴۰۱ نشان‌دهنده یک جهش قابل توجه است.

با پایان ماه فروردین آمار همچنان نشان‌دهنده ادامه سیر صعودی استقبال از فیلم‌های در حال اکران در سینماهاست و با توجه به اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش شانس استقبال از سانس‌های پیش از اذان مغرب در سینماها، می‌توان به شتاب گرفتن این صعود هم امیدوار بود.

براساس آمار ثبت شده در سامانه سمفا، مجموع فروش فیلم‌های امسال سینمای ایران تا پایان فروردین‌ماه ۷۸ میلیارد تومان بوده است که با افزودن رقم حدودی ۲۴ میلیارد تومان فروش فیلم‌های اکران شده از سال گذشته در همین بازه زمانی، می‌توان مجموع فروش سینمای ایران در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ را بالغ‌بر ۱۰۲ میلیارد تومان بوده است. این رقم در قیاس ما مجموع فروش ۵۵ میلیارد تومانی فروردین ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد قریب به صددرصدی مجموع فروش سینمای ایران دارد.

این افزایش تنها مربوط به مجموع فروش سینما نیست و از نظر تعداد مخاطبان هم سینمای ایران در فروردین ۱۴۰۲ در مجموع میزبان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب بوده است که این آمار در مدت مشابه در فروردین ۱۴۰۱ تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده است که این آمار نشان دهنده افزایش ۶۰۰ هزار نفری مخاطبان فروردینی سینمای ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته است.

فیلم‌های کمدی؛ هر خنده‌ای معجزه نمی‌کند!

نمی‌توان انتظار دیگری هم داشت؛ فیلم‌های کمدی هنوز هم حرف اول و آخر را در گیشه می‌زنند. در اکران سال ۱۴۰۱ مسعود اطیابی با دو فیلم «انفرادی» و «بخارست» فاتح بلارقیب گیشه‌ها بود و توانست با این دو فیلم در مجموع فروش ۱۳۰ میلیارد تومانی را تجربه کند!

فیلم «سگ‌بند» با فروش ۴۲ میلیارد تومان هم شرایطی مشابه در گیشه سال گذشته داشت و این سه فیلم توانستند بخش عمده‌ای از بار فروش سینمای ایران در یک سال نه‌چندان معمولی را به دوش بکشند و اجازه ندهند چراغ سینماها خاموش شوند.

فیلم «فسیل» در یک ماه توانست پرفروش‌ترین فیلم سال گذشته یعنی «انفرادی» را پشت سر بگذارد و این اتفاقی ویژه برای سینمای ایران به حساب می‌آید. «فسیل» که تهیه‌کنندگی آن را ابراهیم عامریان یعنی همان تهیه‌کننده «انفرادی» برعهده دارد، چنان شتابی در سیر صعودی فروش در گیشه دارد که اصلاً دور از انتظار نیست که تبدیل به اولین فیلم ۱۰۰ میلیارد تومان تاریخ سینمای ایران شود.

481829