کسری ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتری بارش باران در برخی استان ها

سازمان هواشناسی از کاهش ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت برفی کشور خبر داد.
تصویر کسری  ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتری بارش باران در برخی استان ها

به گزارش سایت خبری پرسون، سازمان هواشناسی اعلام کرد: در حالی که سطح پوشیده از برف کشور در هفته چهارم بهمن به مرز نیم میلیون کیلومتر مربع رسیده بود، حالا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از این مساحت کاسته شده است.

داده‌های ۱۶ ساله دورسنجی نشان می‌دهد که از اواخر دی ماه سطح پوشش برف کشور به‌تدریج کاهش می‌یابد و در فروردین ماه به کمترین مقدار می‌رسد. هم اکنون حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت برفی کشور باقی مانده است این در حالیست که در شرایط نرمال، سطح پوشش برف کشور در این موقع از سال حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است.

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که میانگین پهنه‌ای ارتفاع بارش کشور از ابتدای مهرماه تاکنون حدود ۱۳۰ میلیمتر بوده که نزدیک به ۱۵ درصد کمتر از نرمال است.

توزیع نامناسب بارش‌های امسال در مناطق مختلف کشور سبب شده تا برخی استان‌ها کسری بارش حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتری و برخی استان‌ها بارش بیشتر از نرمال ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتری داشته باشند.

بر اساس پیش‌بینی مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور بارش‌ها تا پایان هفته در برخی استان‌ها ادامه دارد.

یکی از فاکتورهای مهم تأثیرگذار که نوع بارش به شکل برف یا باران را تعیین می‌کند، «دما» است. بی‌هنجاری منفی دما یا دمای سردتر از نرمال سبب ماندگاری بیشتر برف باریده در سطح زمین می‌شود بنابراین ممکن است علیرغم میانگین بارش کمتر از نرمال همانند بارش برف در ارتفاعات تهران - که کمتر از مقدار متوسط بلند مدت است - ولی به سبب سردتر از نرمال بودن دمای هوا، برف نشسته در روی زمین برای زمان طولانی‌تری درسطح زمین باقی بماند.

در این‌صورت ممکن است گستره سطح پوشش برف توسط اطلاعات دورسنجی ماهواره‌های هواشناسی بیش از حد نرمال برآورد شود، به عبارتی هر چه پوشش برفی کم عمق است که علت آن میزان کمتر بارش نسبت به نرمال است، ولی به سبب سردی هوا ماندگاری برف بیشتر از نرمال است و دیرتر ذوب می‌شود.

با توجه به فرارسیدن فصل بهار و فصل تابستان بدون بارش قابل ملاحظه در اغلب حوضه‌های آبی و با وجود شرایط نامطلوب ذخیره آبی پشت سدهای نیمه‌شمالی کشور مانند سد سفیدرود گیلان و سدهای استان تهران، احتمال عدم جبران کم‌بارشی ماه‌های گذشته بسیار بالاست و درصد احتمال تنش آبی در فصل گرم آتی در برخی استان‌ها برای تأمین آب قابل توجه است.

ممکن است برخی تصور کنند بر اساس سطح پوشش برف در بهمن ماه اخیر، وضعیت ذخیره برفی در مناطق کوهستانی و ذخایر آبی مناسب باشد. این تصوربرای نیمه شمالی کشور اشتباه است. یک چهارم جمعیت کشور در استان‌های تهران و البرز ساکن هستند و در حال حاضر وضعیت منابع آبی این استان‌ها و استان‌های مجاور چندان مناسب نیست و ارتفاع بارش به‌شدت زیر حد نرمال است و به‌طور کلی وضعیت فعلی نشانگر وجود شرایط نامطلوب بارش در نیمه‌شمالی و شرق کشور است. درصورتی که بارش‌های بهاره کمکی به بهتر شدن وضعیت نکند، می‌تواند شرایط حادی را از نظر تأمین آب در فصل گرم آتی ایجاد کند.

منبع: مهر

467661