راهنمای خرید پالت فلزی و آنچه شما نمیدانید!

در تجهیز انبار علاوه بر قفسه و ماشین آلات حمل و جا به جایی بار، در بسیاری از مواقع به پالت نیز نیاز است. پالت سازه های تخت و مسطح یا دیواره دار هستند که تعداد زیادی از بار و کالا روی آنها قرار گرفته و با لیفتراک جا به جا میشوند.
تصویر راهنمای خرید پالت فلزی و آنچه شما نمیدانید!

به گزارش سایت خبری پرسون، این سازه ها در جنس های پلاستیکی و چوبی و فلزی تولید شده و مدل های فلزی به دلیل مقاومت بالا بیشترین کاربرد را در انبار دارند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد نقش این سازه ها در راندمان انبار و همچنین تنوع بالا در مدل های مختلف آنها در ادامه راهنمای خرید پالت فلزی را ارائه می دهیم.

پالت فلزی انبار چیست؟

به منظور افزایش سرعت حمل و جا به جایی تعداد زیادی از کالاهای دارای ابعاد و بسته بندی مشابه و کمک به بهبود کارایی و راندمان انبار، از سازه هایی به نام پالت استفاده میشود. ساختار این تجهیزات به گونه ایست که تعدادی از کالا روی آن قرار گرفته و لیفتراک مسئولیت جا به جایی پالت را برعهده دارد. این پالت ها درون طبقات قفسه ها قرار گرفته یا در مدل های دیواره ها ممکن است بر روی هم در داخل انبار چیده شوند. در قفسه هایی از قبیل پالت راک بار بر روی پالت قرار گرفته و سپس درون دهانه های قفسه چیده و با لیفتراک جا به جا میشوند.

انواع پالت فلزی

به عنوان یکی از مهم ترین نکات در انتخاب پالت انبار، توجه به نوع و مدل آن است. پالت ها بر اساس شکل ظاهری دارای تفاوت های زیادی با هم هستند و بر همین اساس می توان آنها را در دو گروه کلی زیر دسته بندی کرد:

پالت تخت فلزی

این پالت ها دارای سطح کاملا صاف هستند و بار بر روی آنها قرار گرفته و بعد از ثابت شدن با لیفتراک جا به جا میشوند. پالت مسطح فلزی دارای چندین زیرمجموعه هستند که بر اساس نوع ماشین آلات موجود در انبار و تعداد و نوع کالاها می توان آنها را انتخاب کرد. از جمله انواع پالت تخت می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • پالت تخت یک رو: در یک طرف از این پالت ها می توان بار را قرار داد.
  • پالت مسطح فلزی دو رو: در هر دو سمت این پالت ها می توان بار و کالا را قرار داد.
  • پالت یک طرفه: بر روی یک لبه این پالت ها سوراخ برای ورود شاخک های لیفتراک وجود دارد.
  • پالت دو طرفه: در دو لبه پالت سوراخ برای ورود شاخک لیفتراک وجود دارد.
  • پالت چهار طرفه: در چهار لبه پالت سوراخ برای ورود شاخک در نظر گرفته میشود.

مدل های یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه در انواع یک رو و دو رو تولید میشوند و بر حسب شرایط می توان آنها را انتخاب کرد. علاوه براین، نوع خاصی از پالت های تخت دارای لبه مخصوص برای قرار گرفتن درون ریل قفسه های درایوین یا خودراهرو هستند.

پالت تخت فلزی

پالت دیواره دار

برای جا به جایی و حمل بارهای فله ای و بدون بسته بندی نوع خاصی از این تجهیزات به نام پالت دیواره دار فلزی کاربرد دارد. این پالت ها دارای دیواره بوده و به همین دلیل در حین حمل و جا به جایی احتمال ریزش بار درون آنها وجود ندارد. اگر قصد خرید این مدل از پالت های فلزی را دارید، بهتر است به نوع و مدل آنها نیز توجه کنید. پالت دیواره دار یا پالت باکس و جعبه ای دارای چند مدل است که عبارتند از:

  • باکس پالت دیواره دار: این پالت ها دارای دیواره های فلزی بسیار مقام است و گزینه ای بسیار کاربردی برای جا به جایی تعداد زیادی از اقلام ریز و کوچک محسوب میشود.
  • پالت دیواره دار توری: دیواره های این پالت ها از تورهای فلزی تولید شده و برای حمل سبزیجات و مواد غذایی گزینه مناسبی است. چون هوا به خوبی در این پالت ها جریان دارد.
  • پالت باکس نرده ای: برای دیواره های این پالت ها از نرده ای فلزی استفاده میشود.
  • پالت باکس تاشو: همان طور که از نام این مدل مشخص است، می توان آنها را در شرایط لزوم کاملا در حالت جمع قرار داد تا فضای اضافه از انبار اشغال نکند.

تمام مدل های دیواره دار و توری و نرده را می توان به صورت درب دار یا بدون درب نیز اجرا کرد.

پالت دیواره دار

پالت پروفیل

یکی دیگر از زیرمجموعه های پالت های فلزی، مدل پروفیلی است. پالت پروفیلی از پروفیل های گالوانیزه تولید شده و به همین دلیل استقامات مطلوبی دارد. علاوه براین، این مدل پالت قیمت ارزان تری نسبت به مدل های تخت فلزی تولید شده با فولاد و آهن دارد. همچنین لازم به ذکر است، پالت پروفیلی وزن سبک تری داشته و برای قفسه هایی که تحمل وزن پایینی دارند گزینه ایده آل تری خواهد بود.

پالت پروفیل

پالت بشکه

یکی از اصول بسیار مهم که در راهنمای خرید پالت فلزی مورد تاکید است، تناسب مدل و ساختار پالت با ابعاد و شکل کالا و بار است. به عنوان مثال، امکان چیدمان کالاهای استوانه ای مانند بشکه در پالت تخت وجود ندارد و احتمال ریزش و سقوط بار را افزایش می دهد. پالت بشکه نوع خاصی از پالت ها می باشد که بدنه تمام فلزی داشته و بشکه در آن کالا ثابت میشود.

این پالت ها در دو نوع پالت بشکه افقی و عمودی تولید شده و تعداد طبقات را می توان بر اساس وزن بشکه و جنس پالت افزایش داد. مدل های عمودی این پالت ها را می توان تا 5 طبقه افزایش داد. در مدل های افقی تعداد طبقات یک عدد است و تعداد زیادی از بشکه را کنار هم می توان چید.

پالت بشکه

توجه به استحکام پالت

با توجه به اینکه این تجهیزات برای چیدمان تعداد زیادی بار و کالای دارای بسته بندی یا فله استفاده میشوند، لذا نمی توان از قدرت تحمل آنها غافل شد. در اغلب مواقع این پالت ها فلزی هستند، اما نوع فلزات و آلیاژهای به کار رفته در آنها و همچنین ضخامت ورق ها متفاوت است. به طوریکه برخی از آنها به مرور دچار ترک و شکستگی میشوند یا در تماس با مواد خورنده دچار زنگ زدگی میشوند.

به ابعاد پالت دقت کنید!

مساله بسیار مهم بعدی، تناسب ظرفیت و ابعاد پالت با قفسه ها و نوع کالا و بار است. با توجه به اندازه دهانه و عمق قفسه، تعداد و نوع کالا و همچین ماشین آلات موجود در انبار باید ابعاد ایده آل پالت را انتخاب کنید. برخی از تولیدکننده ها این پالت ها را در ابعاد سفارشی نیز ارائه می دهند. دقت داشته باشید که عدم تناسب ابعاد پالت با قفسه به معنای عدم کارایی آنها خواهد بود و راندمان انبار نیز تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

راهنمای خرید پالت فلزی انبار از مجموعه مقالات سایت انبار تجهیز آسیا گردآوری شده است. این مجموعه که یکی از بزرگترین و باسابقه ترین مراکز تولید قفسه بندی و پالت فلزی در ایران است، محصولاتی متنوع با گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت این مجوعه به آدرس https://anbartajhiz.com/ مراجعه کنید.

465863