بررسی فضای مجازی در «سایه‌ها»

مستند «سایه‌ها» تولید جدید شبکه مستند به بررسی فضای مجازی می پردازد.
تصویر بررسی فضای مجازی در «سایه‌ها»

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، محسن فارسی درباره این فیلم گفت: «سایه‌ها» مقوله فضای مجازی را از دو بعد اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار داده اتفاقی که تاکنون کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این کارگردان افزود: این فیلم 3 بخش دارد. بخش اول با مروری بر پیشینه پیشرفت‌های تکنولوژی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، نگاهی به دهه ۲۰۰۰ میلادی دارد که در آن فضای مجازی شکل می‌گیرد‌. از همین زمان است که توجه به ابعاد اقتصادی و اجتماعی فضای مجازی اهمیت پیدا می‌کند. در بخش دوم نگاهی دقیق‌تر به فضای مجازی داشته و اشاره می‌کنیم که چرخ های اقتصادی و اجتماعی چگونه تنظیم می‌شوند. در بخش سوم نیز با رویکردی نقادانه اشاره می‌کنیم که نگاه ما به فضای مجازی، موضوعی امنیتی است، در حالی که دنیا چالش‌های دیگری را در این زمینه دنبال می‌کند.

فارسی درباره انتخاب نام این مستند گفت: به نظر می‌رسد فضای مجازی ابعاد وسیعی دارد که دیده نمی‌شوند. این ابعاد اگرچه حقیقی نیستند اما تاثیرات زیادی دارند.

او درباره پژوهش این مستند هم گفت: در ابتدا این فیلم قرار بود بخشی از یک مجموعه بزرگتری باشد و به همین دلیل پژوهش زیادی داشت، اما بعد از اتفاقاتی که در ماه های اخیر برای فضای مجازی رخ داد، تصمیم گرفتیم کار جداگانه‌ای تولید کنیم. این کارگردان گفت: این مستند آرشیو محور است و بار اصلی روی متن است که آنهم از پژوهش برآمده است.

نویسنده و کارگردان این مستند محسن فارسی است و از دیگر عوامل آن می توان به تهیه‌کننده: محمدعلی فارسی، تحقیق و پژوهش: علیرضا عسگری، مشاور کارگردان: سید احمد موسوی و گفتار متن: داود نماینده اشاره کرد.این مستند پنج شنبه ۱۱ اسفند ساعت ۲۲ پخش می‌شود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۵ خواهد بود.

465467