مستند «و اما نام برده» روی آنتن شبکه مستند

مستند «و اما نام برده» پرتره‌ای از ملا محمدحسین صحاف کرمانی روانه آنتن شبکه مستند می شود.
تصویر مستند «و اما نام برده» روی آنتن شبکه مستند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «و اما نام برده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدجواد میرهاشمی تولید جدید شبکه مستند سیما سه‌شنبه ۲ اسفند ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

میرهاشمی درباره این مستند گفت: «و اما نام برده» مستندی شخصیت‌نگار با موضوع سیری در زندگی و خدمات علمی فرهنگی محمد اسلام‌پناه مشهور به ملا محمدحسین صحاف کرمانی است که یکی از شخصیت‌های شناخته شده و برجسته فرهنگی کشورمان به شمار می‌رود. ایشان چندی پیش به عنوان میراث ناملموس ایران شناخته شده است. او تقریبا از آخرین نفرات در ایران است که صحافی را به صورت سنتی انجام می‌دهد؛ یعنی به جای استفاده از چرم‌هایی کارخانه‌ای با با چرم‌های دستی کار می‌کند.

وی افزود: او هم‌دوره چهره‌های ماندگاری نظیر همایون صنعتی، ایرج افشار، استاد باستانی پاریزی و… بوده که خاطرات شیرین او از هم‌جواری با آن‌ها در بخش‌هایی از مستند آورده شده است. ملا صحاف کرمانی فرد فرهیخته‌ای است؛ کتاب و مقاله‌های متعددی دارد که یکی از شاخص‌ترین کتاب‌های او «کتبیه‌ها و سنگ‌نبشته‌های کرمان» نام دارد. او در این کتاب تمام کتبیه‌ها و سنگ نوشته‌های کرمان را از دوران جوانی عکس برداشته و به توصیه زنده‌یاد ایرج افشار تدوین و تشریح در قالب کتابی کرده است.

این مستندساز گفت: یکی از نکات قابل توجه درباره این شخصیت این است که او دو لیسانس دارد و مهندس آب است اما به دلیل علاقه‌مندی و شغلش (پس از بازنشستگی) یعنی صحافی، لقب ملا را به سنت پیشینیان و صحافان برای خود برگزیده است. در دوره‌ای در سیستان و بلوچستان و خراسان صحافان را با عنوان «ملا» نام می‌بردند، چرا که می‌گفتند آن‌ها تمام کتاب‌ها را می‌خواندند.

میرهاشمی درباره روند تولید این اثر توضیح داد و افزود: فیلمبرداری این مستند نزدیک به ۱۲ سال طول کشید، از سال ۸۹ آغاز شد و آخرین جلسه تصویربرداری نیز تابستان امسال بود. البته فرآیند تولید مداوم نبود و به دلیل بیماری استاد به ویژه در ۳-۴ سال اخیر و همه‌گیری کرونا، با سرعت کمتری پیش رفتیم. نسخه اصلی فیلم ۱۲۰ دقیقه است، اما نسخه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود، ۸۳ دقیقه است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از:

تهیه‌کننده و کارگردان: سیدجواد میرهاشمی، پژوهش: هدی سادات باروتیان و سیدجواد میرهاشمی، فیلمبردار: مصطفی عبدی، تدوین: پرویز حسنلو، صدابردار و صداگذار: کیان مهرگان و ایمان لطفیان، گوینده گفتار متن: انسیه ملکیان و عکاس: امید طاری فرد.

مستند «و اما نام برده» روز سه‌شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن جمعه پنجم اسفند، ساعت ۱۶ خواهد بود.

463920