به جای مالیات مطبوعات را حمایت کنید

به نظر نمی رسد که این کار دولت سیزدهم که برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات را در لایحه بودجه قرار داده است چندان عمل درست و مطلوبی باشد. لذا بهتر است که این مساله به حالت اول باز گردد و این اصلاح در لایحه بودجه حداقل در حوزه معافیت مالیاتی مطبوعات مدنظر قرار گیرد و تغییری در قانون سابق ایجاد نشود.
تصویر به جای مالیات مطبوعات را حمایت کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، علی صالح آبادی فعال رسانه ای و مطبوعاتی در یادداشتی نوشت: مطبوعات و خبرگزاری ها در دنیای مدرن ابزارهایی هستند که مردم با آنها زندگی و در شــیوه زندگی و کسب و کار از آنها استفاده می کنند. به همین دلیل در کشــورهای پیشرفته به فرهنگ مکتوب مثل کتاب، روزنامه و مجله کمک می کنند و پول می دهند تا مسائل را تجزیه، تحلیل و تفسیر کنند.

اما در کشورمان این مساله مخصوصا از نگاه اصولگرایان جدی گرفته نمی شــود. دولت قبل نگاه ویژه ای به فرهنگ مکتوب داشت و با پیگیری های انجام شــده از سوی مدیران مسئول مطبوعات در سال پایانی دولت آقای روحانی 40 میلیون دلار ارز 4۲00 تومانی برای حوزه نشر و مطبوعات اختصاص دادند که در واقع ۲0 میلیون دلار آن مربوط به نشــر است و ۲0 میلیون مربوط به مطبوعات.

البته در نهایت معلوم نشد که سرنوشت این رقم چه شد و کاغذی اندک به یک روزنامه دادند و مشخص نشد که باقی چه شد. منظور نظر اینکه نگاه آن دولت نسبت به مطبوعات حمایتی بود. اما ماجرای معافیت مالیاتی مطبوعات و حوزه نشر از دولت سازندگی آغاز شد و در دولت های آقای خاتمی، احمدی نژاد، روحانی و مجالس پنجم، ششم، هفتم تا دهم از این معافیت حمایت می شد. اما معلوم نیست که با چه انگیزه ای نمایندگان مجلس یازدهم که خود را هم انقلابی می خوانند به جای اینکه به ســراغ اخذ مالیات از برخی نهادهای دیگر بروند به ســمت مطبوعات آمده اند که گردش مالی چندانی ندارد و عدد چندانی نمی شود.

بنابراین به نظر نمی رسد که این کار دولت سیزدهم که برداشتن معافیت مالیاتی مطبوعات را در لایحه بودجه قرار داده است چندان عمل درست و مطلوبی باشد. لذا بهتر است که این مساله به حالت اول باز گردد و این اصلاح در لایحه بودجه حداقل در حوزه معافیت مالیاتی مطبوعات مدنظر قرار گیرد و تغییری در قانون سابق ایجاد نشود.

البته آنطور که شنیده شده ســقفی در نظر گرفته اند که روزنامه هایی که در سال تا ۳۲0 میلیون تومان سود داشته باشــند از پرداخت مالیات معافند. البته نقطه قوت این مساله نیز همین است که مثال روزنامه های ضعیف تر احتمال مشمول مالیات نمی شوند. بالاخره مطبوعات در سال های گذشته از سال 9۷ به بعد مخصوصا سال گذشته و امسال که هزینه چاپ بالا رفته به علت اینکه زینک مورد نیاز روزنامه ها به ارز وابسته است و کاغذش نیز وارداتی است و بالای کیلویی 40 هزار تومان شده اســت به مشکلاتی در این حوزه برخورد کرده اند. در حالی کــه در دولت اصلاحات کاغذ خوب روسی کیلویی ۱۵0 تومان از سوی فروشندگان با چک سه ماهه داده می شد که روزنامه چاپ کنیم.

منبع: آرمان ملی

465160