در گفتگو با پرسون مطرح شد؛

بافت فرسوده ظرفیت پنهان مسکن سازی / وجود 15 هزار هکتار بافت ناپایدار در پایتخت

این روزها بازار افزایش قیمت مسکن داغ داغ شده و دولت همچنان برای کنترل این بازار آشفته در حال شعار دادن است و برای تولید مسکن با هدف کاهش قیمت قدمی برنداشته است.
تصویر بافت فرسوده ظرفیت پنهان مسکن سازی / وجود 15 هزار هکتار بافت ناپایدار در پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، حرف اول و آخر را در کنترل و کاهش قیمت در هر حوزه ای افزایش تولید می زند؛ به عبارتی وفور کالا سد محکمی دربرابر تورم خواهد بود؛ اما پس از قریب دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم خبری از ایجاد مسکن میلیونی نیست و این درحالی است که این دولت قول چهار میلیون مسکن را داده است.

یکی از متولی های ساخت مسکن در کلانشهر تهران شهرداری است؛ به قدری تهران رشد داشته که در این دوره مدیریت شهری مانند 12 سال مدیریت محمد باقر قالیباف توان توسعه را ندارد و بهترین راهکار برای ایجاد مسکن بافت فرسوده است که در این راستا نیز نه شهرداری و نه دولت از این ظرفیت پنهان آن طور که باید بهره مند نشده و تنها وعده ها در شعار باقی مانده است.

در این میان خبرنگار پرسون گفتگویی با زهرا نژادبهرام عضو سابق شورای شهر تهران انجام داده است تا بیشتر از این ظرفیت پنهان آگاه شویم.

با یک نشان ده ها اقدام انجام می شود

باید سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به سمت بافت ناپایدار و فرسوده سوق داد؛ چرا که اگر بخواهیم ساخت مسکن را در حاشیه شهرها انجام دهیم هزینه های دیگری مانند زیرساخت های آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و سرانه هایی مانند فضای سبز، مسجد، مدرسه، محیط درمانی باید ایجاد کرد؛ این در حالی است که این نوع زیرساخت ها و سرانه ها در بافت ناپایدار و فرسوده شهر تهران وجود دارد.

وی افزود: 15 هزار هکتار بافت فرسوده و ناپایدار در شهر تهران وجود دارد که از این میزان 4 هزار و 400 هکتار بافت فرسوده است.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در صورتی که این حجم بافت ناپایدار و فرسوده تنها در 5 طبقه ساخته شود حجم قابل توجهی مسکن به وجود خواهد آمد که به دنبال آن تولید مسکن فراهم می شود و نهایتا جمعیت قابل توجهی صاحب خانه می شود و افزایش تولید مسکن کاهش قیمت در بازار را به ارمغان می آورد.

نژادبهرام تصریح کرد: در صورتی که نوسازی بافت ناپایدار و فرسوده شهر تهران به وجود آید در زمان بحران زلزله شاهد کاهش خسارت جانی و مالی خواهیم بود و از سوی دیگر خدمات رسانی بیشتری در زمان وقوع زلزله به دلیل کاهش خسارت بناهای مسکونی انجام خواهد شد.

او گفت: موضوع نوسازی این حجم بافت ناپایدار و فرسوده تنها مختص شهرداری نیست، بلکه سایر نهادها از جمله تسهیلات بانکی مناسب و ثبت اسناد نیز باید به این موضوع ورود کند که با تخفیف 50 درصدی در زمینه سند مالکیت اقدام کند تا تشویقی برای مالکان بافت فرسوده شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهرتهران خاطرنشان کرد: باید سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به سمت بافت ناپایدار و فرسوده سوق داد؛ چرا که اگر بخواهیم ساخت مسکن را در حاشیه شهرها انجام دهیم هزینه های دیگری مانند زیرساخت های آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و سرانه هایی مانند فضای سبز، مسجد، مدرسه، محیط درمانی باید ایجاد کرد؛ این در حالی است که این نوع زیرساخت ها و سرانه ها در بافت ناپایدار و فرسوده شهر تهران وجود دارد.

وی درپاسخ به این سوال که برای رونق ساخت مسکن در بافت ناپایدار و فرسوده تهران نیاز به همراهی دستگاه قضایی نیز وجود دارد؟ پاسخ داد: گاها شاهد آن هستیم که برخی از ملک های فرسوده شهر به دلایل موضوعات حقوقی نوسازی آن متوقف شده است که ورود دستگاه قضایی به این امر را می طلبد.

نژاد بهرام ادامه داد: در بازار تهران که حجم بالایی از بافت فرسوده و ناپایدار وجود دارد با مشکلات حقوقی در بین مالکان مواجه هستیم که با راهکار های حقوقی این امکان وجود دارد که این نقاط حساس نیز ساماندهی شود.

گفنگو از: سیاوش پارسا

465119