بایدها و نبایدهای کار با ظرفشویی

ماشین ظرفشویی از وسایل بسیار کاربردی و در منزل است که کار ظرف شستن را به خصوص برای خانواده‌های پرجمعیت یا پر رفت‌و‌آمد ساده می‌کند. این وسیله نیز همانند سایر وسایل برقی موجود در منزل باید به‌درستی مراقبت و استفاده شود تا عمر طولانی‌تری داشته و برای مدت طولانی‌تری کار کند.
تصویر بایدها و نبایدهای کار با ظرفشویی

به گزارش سایت خبری پرسون، کار با ظرفشویی ساده است، اما باید برخی از نکات مهم را در ارتباط با چگونه با ماشین ظرفشویی کار کنیم بدانید. در ادامه به‌طور کامل به بررسی این موضوع می‌پردازیم تا به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز نداشته باشید.

نحوه کار با ماشین ظرفشویی

با توجه به مدل و برند ظرفشویی سبدهایی مخصوص برای چیدن ظروف درون آن وجود دارد. ظرف‌ها باید به صورت دقیق در محل مشخص شده قرار گیرند تا شستشو بهخوبی انجام شود. اغلب آبپاش‌های ظرفشویی در بخش‌های مختلف قرار گرفته‌اند. بهتر است با توجه به محل قرارگیری آن‌ها، چیدمان ظروف انجام شود.

هر ظرفشویی ممکن است برنامه‌های مختلفی برای شستشو داشته باشد که هر کدام در طی زمان‌های مختلف شستشوی ظروف را انجام می‌دهند. شما می‌توانید با توجه به میزان کثیف بودن یا چربی بیش از حد ظروف از برنامه‌های پیشرفته‌تر برای شستشو استفاده کنید.

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

برخی از موارد و اشتباهات رایج وجود دارند که ممکن است در طی زمان باعث آسیب دیدن ظرفشویی شوند. به همین دلیل باید با آن‌ها آشنا شده و در شستشو آنها را مدنظر داشته باشید. این موارد در ادامه ذکر شده‌اند.

استفاده از شوینده نامناسب

انتخاب شوینده مناسب برای ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن باید هر شوینده را براساس دستورالعمل مشخص شده روی آن استفاده کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند استفاده از شوینده زیاد می‌تواند به تمیزتر شدن ظروف کمک کند، در صورتی که این باور کاملاً اشتباه است و با این کار ممکن است مواد شوینده روی ظروف باقی بماند. شما باید مراقب باشید به اندازه از شوینده مناسب استفاده کنید.

قرار دادن ظروف زیاد درون ظرفشویی

هر ماشین ظرفشویی ظرفیت مشخصی دارد و باید به همان اندازه ظروف درون آن قرار دهید. قرار دادن بیش از اندازه ظروف باعث می‌شود تا برخی از آن‌ها به‌خوبی شسته نشوند. به این صورت مجبور می‌شوید برای بار دوم نیز ظروف را بشویید که این کار خود باعث هدر رفتن منابع می‌شود. علاوه بر آن قرار دادن بیش از اندازه ظرف در ماشین ظرفشویی باعث ایجاد نشتی در آن می‌شود. ظروف را به اندازه و در محل‌های مناسب قرار دهید تا به‌خوبی شسته و تمیز شوند.

قرار دادن ظروف به همراه مواد غذایی

قبل از قرار دادن ظروف درون ماشین ظرفشویی باید آن‌ها را به‌خوبی تمیز کرده تا هیچ ماده غذایی روی آن باقی نماند. شاید ظرفشویی شما قدرت مناسبی در از بین بردن بقایای مواد غذایی داشته باشد، اما مطمئن باشید به مرور زمان دچار مشکل می‌شود. از قبل ظروف را آبکشی کرده یا با دستمال پاک کنید تا هیچ ماده غذایی روی آن‌ها باقی نماند.

تمیز نکردن فیلتر ظرفشویی

فیلتر ظرفشویی پس از مدتی استفاده، کثیف شده و با جرم یا بقایای مواد غذایی پر می‌شود. به صورت منظم آن را تمیز کرده تا هیچ آلودگی در آن باقی نماند. شاید این کار خوشایند نباشد ولی برای افزایش عمر ماشین ظرفشویی، ضروری است.

شستن ظروف نامناسب

شستن هر نوع ظرفی در ماشین ظرفشویی امکان پذیر نیست. برخی از ظروف مانند ظروف چوبی دچار خراش و آسیب شده، برخی از ظروف شیشه‌ای که قابلیت قرارگیری در ظرفشویی را ندارند، ممکن است خراشیده یا به کل شکسته شوند و .... هنگام خرید ظرف اغلب روی بسته بندی آن ذکر شده که قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی را دارد یا خیر، به این موضوع دقت کنید و ظروفی که قرارگیری آن‌ها درون ماشین ظرفشویی مناسب نیست را درون آن قرار ندهید. به این صورت هم از آسیب دیدن ظروف و هم از ایجاد مشکل برای ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کنید.

قرار ندادن درست ظروف در جای خود

ماشین‌های ظرفشویی دارای سبدهای خاصی هستند که هر کدام برای قرارگیری ظروفی خاص طراحی شده‌اند. شما نیز باید هر ظرف را دقیقا در جای مخصوص به خود قرار دهید تا به‌خوبی شسته و تمیز شود و همچنین از ظرفیت ماشین ظرفشویی به‌درستی استفاده شود. اغلب سبدی برای قرار گیری قاشق و چنگال و ... تعبیه شده، بخش بالایی برای قرار گیری لیوان‌ها و کاسه‌ها است و بخش پایینی برای قرارگیری دیس، بشقاب، قابلمه و تابه و ... طراحی شده‌است. قرارگیری ظروف در جای مناسب بسیار اهمیت دارد.

استفاده از ماشین ظرفشویی نیمه پر

روشن کردن ماشین ظرفشویی که از تمام ظرفیت آن استفاده نشده، باعث هدر رفت منابع می‌شود. همان‌طور که پر کردن بیش از حد ظرفشویی هرگز توصیه نمی‌شود، خالی بودن آن نیز کار درستی نیست. به همین دلیل باید تا حد امکان از ظرفیت ظرفشویی به‌درستی استفاده شود. علاوه بر آن ظرفشویی نیمه پر ممکن است باعث حرکت راحت ظروف و برخورد آن‌ها به یکدیگر شده که در نهایت به شکستن آن‌ها می‌انجامد.

توجه نکردن به نکات تعمیر کردن ماشین ظرفشویی و نگهداری از آن

قطعا ماشین ظرفشویی نیز همانند هر وسیله برقی دیگری به تعمیر و سرویس دوره‌ای نیاز دارد. تمیز کردن بخش‌های مختلف باید با توجه به توضیحات درج شده در دفترچه راهنما انجام شود. علاوه بر آن در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل یا ایراد در ظرفشویی بهتر است از افراد و کارشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکل جدی در ظرفشویی خود جلوگیری کنید. استفاده از سرکه یا جوش شیرین برای تمیز کردن بخش‌های مختلف ظرفشویی نیز توصیه می‌شود.

استفاده از مایع براق کننده

براق کننده‌ها میزان کشش سطحی آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و از ایجاد لکه آب و وجود قطره‌ها روی ظروف جلوگیری می‌کنند. این کار به خصوص در مناطقی که سختی آب بالاتری دارند، بسیار توصیه می‌شود. علاوه بر آن با این کار آب کمتری روی ظروف باقی مانده و ظرفشویی انرژی زیادی را برای خشک کردن ظروف مصرف می‌کند. مایع براق کننده نیز در برندهای مختلفی موجود است که می‌توانید با توجه به مدل ظرفشویی خود بهترین آن را انتخاب و خریداری کنید.

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای بسیار کاربردی است که امروزه در اکثر منازل یافت می‌شود. این ماشین‌ها در سایزها و برندهای مختلفی تولید شده و برای محیط‌های پرجمعیت بسیار مناسب هستند. برخی از آن‌ها علاوه بر شستشوی ظروف برای شستن انواع میوه و سبزیجات نیز مناسب هستند. اما نحوه استفاده و همچنین نکات مختلف در نگهداری و مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است. هر چه در رعایت این باید و نباید های کار با ظرفشویی توجه بیشتری داشته باشید، ماشین ظرفشویی شما کارکرد بهتری داشته، ظروف موردنظر را تمیزتر کرده و عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

460387