نیم قرن با اقتصاد ایران؛

از واکنش مجلس به افزایش بهای بنزین و گاز تا پیش‌بینی واردات 30 هزار خودروی لوکس!

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تصویر از واکنش مجلس به افزایش بهای بنزین و گاز تا پیش‌بینی واردات 30 هزار خودروی لوکس!

به گزارش سایت خبری پرسون، در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

11 بهمن 1352؛ برنامه 10 ماده‌ای نیکسون برای شکست بحران نفتی

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا یک برنامه 10 ماده‌ای به کنگره تسلیم کرد و وعده داد که تصویب و اجرای این برنامه پشت بحران نفتی را خواهد شکست و دنیا را با قدم‌های غول‌آسا به طرف صلح پایدار پیش خواهد برد و در داخل آمریکا موجد اصلاحات اجتماعی و اقتصادی تازه‌ای خواهد شد.

درباره بحران انرژی نیکسون در پیام سالانه خود به کنگره گفته است که به‌زودی تقاضا خواهد شد که کنفرانس فوق‌العاده‌ای در خاورمیانه تشکیل شود و در آن با در نظر گرفتن تحولات ناشی از امضای قرارداد جداسازی نیروهای مصر و اسرائیل فکر پایان دادن به تحریم نفتی آمریکا بعضی از کشورهای دیگر مصرف‌کننده از طرف اعراب مورد بحث قرار گیرد.

نیکسون گفت که امضای این قرارداد نشانه امیدبخشی است ولی حتی در صورتی که کشورهای عرب تولیدکننده نفت دست از تحریم بردارند باز هم بحران انرژی پایان نخواهد یافت.

بانک بیمه بازرگانان منحل شد

بانک ملی ایران به نمایندگی از طرف بانک مرکزی اداره امور بانک بیمه بازرگانان را به عهده گرفت.

بانک مرکزی شب گذشته اجازه تاسیس بانک بیمه بازرگانان را به علت تخلف از مقررات قانون پول و بانکی کشور از تاریخ سه‌شنبه 9 بهمن لغو کرد و رسیدگی به امور مشتریان و مطالبات این بانک را به عهده بانک ملی گذاشت.

بانک ملی ایران به نمایندگی از طرف بانک مرکزی ایران امور بانک مذکور را اداره خواهد کرد و سپرده‌های اشخاص در بانک سابق بیمه بازرگانان به سپرده‌های نزد بانک ملی ایران تبدیل و صاحبان سپرده می‌توانند وجوه خود را هر موقع بخواهند از بانک ملی ایران دریافت کنند.

بانک بیمه بازرگانان در سال 1331 تاسیس شد. سرمایه پرداخت‌شده این بانک در پایان سال 1350 بالغ‌بر 154 میلیون ریال بود و فعالیت تجاری داشت.

تعداد شعب بانک بیمه بازرگانان در پایان سال 1350 به حدود 344 شعبه و تعداد کارکنانش به 1500 نفر بالغ می‌شد.

فروش کارخانه برق اتمی به ایران

هیات بازرگانی انگلیسی که به تهران آمده است، امروز با مقامات وزارت آب و درباره برق اتمی و قیمت‌های آن به گفت‌و‌گو پرداخت و آمادگی خود را برای فروش کارخانه به ایران اعلام کرد.

دکتر ایرج وحیدی، وزیر آب و برق و مقامات این وزارتخانه پس از اوامر اخیر شاهنشاه آریامهر در مورد ایجاد واحدهای تولید برق اتمی در ایران، بررسی‌های وسیعی را شروع کردند.

در حال حاضر کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، سوئد، فرانسه، کانادا، ژاپن و سه کشور دیگر کارخانه تولید برق اتمی می‌سازند. قیمت این کارخانه‌ها حداقل 2 تا 2.5 برابر قیمت کارخانه‌های موجود گازی و بخاری است و به‌طور مثال اگر قیمت هر کارخانه براساس تولید هر کیلووات برق 100 دلار باشد قیمت کارخانه برق اتمی 200 تا 250 دلار خواهد بود.

11 بهمن 1372؛ مجلس، پیشنهاد افزایش بهای بنزین و گاز را رد کرد

بررسی تبصره 25 لایحه بودجه سال 1373 کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و بند الف این تبصره، مبنی‌بر افزایش نرخ مواد انرژی‌زا (بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز طبیعی) به تصویب نرسید و رد شد.

با حذف این بند، افزایش نرخ مواد انرژی‌زا در سال آینده منتفی شد و قیمت مواد سوختی کماکان در سقف سال‌جاری باقی خواهد ماند.

در بند الف تبصره 25 پیشنهاد شده بود در سال 1373 نرخ بنزین به مبلغ 80 ریال، نفت سفید 20 ریال، نفت گاز 15 ریال، نفت کوره 10 ریال و گاز طبیعی از قرار هر مترمکعب 12.4 ریال افزایش یابد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و از دستور کار جلسه علنی خارج شد.

11 بهمن 1382؛ پیش‌بینی واردات 30 هزار خودروی لوکس

پیش‌بینی می‌شود 20 تا 30 هزار دستگاه خودروی لوکس سال آینده وارد کشور شود.

میرخانی رشتی، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود وزارت بازرگانی بعد از انتخابات یعنی ابتدای سال آینده ثبت سفارش خود را شروع کند.

وی ادامه داد: خودروهای وارداتی روی ماشین‌های لوکس موجود در کشور مثل بنز و... تاثیر داشته و قیمت این نوع خودروها را کاهش می‌دهد، اما روی خودروهای معمولی که مورد مصرف عامه مردم است، تاثیری ندارد.

استقبال 90 شرکت بین‌المللی از مناقصه 16 بلوک جدید اکتشافی ایران

مذاکرات مقدماتی شرکت ملی نفت ایران برای معرفی 16 بلوک اکتشافی به شرکت‌های نفتی بین‌المللی با استقبال شرکت‌های معتبر نفتی جهان روبه‌رو شد.

بالغ‌بر 200 نفر از مدیران و روسای 90 شرکت معتبر نفتی جهان و بانک‌های بین‌المللی در این نشست که با عنوان «کنفرانس ویژه مناقصه بین‌المللی جدید برای 16 بلوک اکتشافی ایران» در شهر لاهه هلند برگزار شد، شرکت کردند.

در این گفت‌و‌گوها هیات ایرانی نیز شرایط فنی، مالی و نوع قراردادهای مربوط به این بلوک‌ها را اعلام کرد.

در نشست دو روزه لاهه بلوک‌های «کوهدشت-خرم‌آباد-کرمانشاه-بیجار-مکران شرقی و غربی-زابل-جازموریان غربی-سراوان-طبس-گرمسار-ساوه-راز-مراوه تپه و دو بلوک در مغان» معرفی شد و اطلاعات که همزمان با برگزاری کنفرانس برپا شده بود، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

با معرفی این 16 بلوک اکتشافی در کنفرانس لاهه، تمام اطلاعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیکی از اول فوریه (12 بهمن) تا دهم مارس (20 اسفند) در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار خواهد گرفت و در صورت خرید اطلاعات تا 11 جولای (20 تیر 83) به آنها فرصت داده می‌شود که پس از بررسی مدارک، اطلاعات، شرایط مالی و قراردادی، قیمت‌های پیشنهادی خود را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کنند.

معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی از تغییر روش تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد.

وی گفت: پیشنهاد ما این است که سازمان خصوصی‌سازی از این پس، سهام شرکت‌ها را به عموم مردم واگذار و دولت به جای شرکت‌های جدید، درآمد واگذاری را به طلبکاران پرداخت کند.

مهدی کرباسیان گفت: بنا به درخواست دولت، این موضوع قرار است در نخستین جلسه هیات عالی واگذاری مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در بودجه سال آینده کشور باز هم موضوع تسویه بدهی دولت به این نهادها، به شیوه واگذاری بنگاه‌ها، پیش‌بینی شده است اما با توجه به موضع‌گیری وزرای اقتصاد و بازرگانی، این شیوه احتمالا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

دنیای اقتصاد

460343