نشانه های یک تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید در واقع حالتی است که موجب می‌شود مقدار زیاد هورمون به بافت‌های بدن برسد. اگرچه علل متفاوتی برای پرکاری تیروئید وجود دارد اما علائم و نشانه‌های آن مشابه است.با هم در مجله خبری پرسون حقایقی را درباره پرکاری تیروئید می خوانیم
تصویر نشانه های یک تیروئید پرکار

به گزارش سایت خبری پرسون، همان‌طور که می‌دانید اگر غده تیروئید پرکار شود، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن دچار اختلال می‌شود؛ اما پرکاری تیروئید علائمی دارد که این بیماری بواسطه آن ها تشخیص داده می‌شود. کشف این عارضه در بدن با مطالعه علائم بالینی و انجام آزمایش‌ خون انجام می‌شود.

علائم تیروئید پرکار

این بیماری گاهی به صورت بسیار شدید بروز پیدا می‌کند و کاهش وزن غیرعادی، نارسایی‌های قلبی و مشکلات تنفسی را به دنبال دارد؛ جالب است بدانید که تیروئید پرکار می‌تواند حتی روی خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد و او را زودرنج و پرخاشگر کند.

بعضی اوقات این اختلال از روی برآمدگی‌های روی گردن و محل غده مشخص می‌شود و گاهی مثلا در افراد مسن، این علائم خیلی واضح نیست و شاید کمی فرد را بی‌قرار، بی‌حال و ضعیف بکند. در ادامه با ما همراه باشید تا با علائم مختلف پرکاری تیروئید بیشتر آشنا شوید:

1. افزایش اشتها:

غدة تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که روی اکثر اندام‌های داخلی تاثیر می‌گذارد، از جمله اعصابی که در مغز و معده به انسان هشدار می‌دهند که باید غذا بخورد؛ وقتی این قسمت بیش از اندازه هورمون تولید کند شما به صورت غیرعادی و زودتر از موعد گرسنه می‌شوید.

مشاورۀ آنلاین با دکتر غدد و متابولیسم مورد نظرتان را رزرو کنید

به صفحه مشاورۀ آنلاین غدد و متابولیسم بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.رزرو مشاورۀ غدد

2. تعریق بیش از حد:

از آنجا که هورمون‌های تولید شده توسط این غده سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می‌کنند، اگر بیش از حد کار کند دمای بدن را بالا می‌برد و در نتیجه شما زیاد عرق می‌کنید؛ در این حالت شما همیشه احساس گرما می‌کنید و تحمل دمای بالا را به هیچ عنوان ندارید.

3. لاغری شدید:

اگرچه در حالت تیروئید پرکار بیشتر غذا می‌خورید اما چون سوخت و ساز بدن شما بیش از حد نرمال است و بیش از حد چربی و انرژی می‌سوزانید، به جای چاق شدن رفته‌رفته وزنتان را از دست خواهید داد و بدن شما خشکیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن قند خون در بارداری با مواد غذایی و داروهای گیاهی

4. تپش قلب:

یکی از اندام‌های حیاتی که هورمون‌های تیروئید بر آن اثر می‌گذارند، قلب است؛ این قسمت که با تنظیم گردش خون به نوعی در متابولیسم بدن نقش اساسی ایفا می‌کند، با افزایش مواد ترشح شده توسط تیروئید، دچار تپش‌های مکرر و حتی بالا رفتن تعداد ضربان می‌شود.

5. برآمدگی تیروئید:

نوعی از پرکاری تیروئید به راحتی قابل مشاهده است و ممکن است توده‌هایی روی این غده رشد کنند و هنگام لمس، برجستگی یا گره‌هایی مشاهده شود که این حالت نوعی گواتر است و به آن گواتر سمی گره‌ای می‌گویند.

6. خستگی شدید و ضعف عضلانی:

می‌دانید که برای خسته شدن حتما لازم نیست تحرک زیادی داشته باشید و وقتی فعالیت‌های درونی بدن بیش از حد بالا برود، همیشه در اعضا و جوارح خود احساس کوفتگی شدید خواهید کرد.

7. اختلالات روانی:

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، بالا رفتن سوخت وساز، دمای بدن را بالا می‌برد که همین امر ممکن است باعث بی‌حوصلگی و تندمزاجی شود؛ از این گذشته افزایش هورمون‌های تیروئید بر اعصاب کنترل‌کنند مغز هم اثر می‌گذارد و فرد را مضطرب و یا عصبی و پرخاشگر می‌کند.

8. ریزش مو:

موهای بدن توسط فرآیندهای متابولیسمی بدن تغذیه می‌شوند و وقتی این عملکردها در بدن دچار اختلال شوند، ممکن است ابروها و موهای سر بیش از اندازه بریزند.

9. تغییر حالت چشم‌ها:

در بعضی موارد پرکاری تیروئید روی حالت فیزیکی چشم بیمار تاثیر می‌گذارد. در این حالت ممکن است چشم‌ها بیرون‌زده شوند و یا به صورت خیره بمانند؛ گاهی هم حرکت چشم محدود و حتی دردناک می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی باید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید وجود داشته باشد؟

علائم پرکاری تیروئید:

این عارضه در بدن انسان علائم بسیار دیگری هم می‌تواند تولید کند که در ادامه به صورت اجمالی آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

اسهال‌های پشت سر هم

فشار خون بالا

عجول شدن و تند راه رفتن

ورم یکی از پاها و یا هردوی آنها

بالا رفتن میزان میل جنسی

خارش و خشک شدن پوست بدن

غلیظ شدن خون

کاهش خونریزی در دوران پریودی

به هم ریختن زمان قاعدگی در زنان

ورم کردن سینه در آقایان

دیرخوابی

بیش‌فعالی و بی‌قراری

لرزش انگشتان دست

حالت تهوع و استفراغ

از بین رفتن قدرت تمرکز

تشخیص تیروئید پرکار:

علاوه بر مطالع علائم ذکر شده و معاینات فیزیکی، روش‌های دیگری هم برای تشخیص تیروئید پرکار وجود دارد. اولین گام برای تشخیص این بیماری بررسی کردن سابقة پزشکی و مشاهده‌های جسمی است و بعد از آن پزشک غدد و متابولیسم ممکن است با آزمایش خون، اندازه‌گیری میزان هورمون‌های تیروئید، بررسی میزان کلسترول و یا سونوگرافی و… پرکاری تیروئید را کشف کند.

459956