آنچه در دومین روز جشنواره تئاتر فجر گذشت

گزارشی از دومین روز از چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه آمده است.
تصویر آنچه در دومین روز جشنواره تئاتر فجر گذشت

به گزارش سایت خبری پرسون، چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی در حالی از روز شنبه اول بهمن آغاز به کار کرد که بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی آن تا روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه روی صحنه می‌روند.

دومین روز از جشنواره با نمایش تئاترهای مختلف روی صحنه رفت. در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، «طلقه الرحمه» به کارگردانی محمد موید از عراق، «روز دهم» به کارگردانی علی برجی از تهران، «بیست و سومین جلسه جن‌گیری آنه میشل» اثری از مسعود احمدی از شیراز، «بی در کجایان» به نویسندگی و کارگردانی سجاد بحری از تنکابن، «صنم» اثری از امیرارسلان مهدوی از ساری، «آهوان» به کارگردانی محمد جهانپا از مشهد، «هی می‌خوابم خوابتو می‌بینم» اثری از رضا بهنامی از تهران و نمایش «که» به نویسندگی و کارگردانی بهمن علاقبندان روی صحنه مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی و تماشاخانه ایرانشهر رفتند.

هم‌چنین در بخش نمایش‌های خیابانی نیز نمایش‌های «شوشی و انگشتر»، «راه بی‌پایان»، «مترس‌ها»، «سردار بی‌سر»، «هدیه حاج قاسم برای دخترم» و همراه مردم مقابل تالار وحدت اجرا کردند و نمایش «تکم» نیز در ایوان انتظار متروی ولیعصر اجرا شد.

مهم‌ترین خبر روز دوم جشنواره تئاتر فجر حضور وزیر ارشاد در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فجر و بازدید او از روند برگزاری این رویداد هنری بود. وی هم‌چنین از تعدادی از نمایش‌های در حال اجرا نیز بازدید کرد.

واکنش وزیر ارشاد به حضور کمرنگ هنرمندان پیشکسوت

اسماعیلی قبل از حضور در نمایش "روز دهم" در جمع خبرنگاران درپاسخ به اینکه چرا هنوز بودجه مورد نظر جشنواره تئاتر فجر پرداخت نشده است، گفت: مشکلی در زمینه پرداخت بودجه نیست و هماهنگی‌هایی انجام شده و کارهایی در این زمینه صورت گرفته است، بنابراین آقای سالاری معاون هنری و آقای نظری مدیرکل هنرهای نمایشی این کار را انجام می‌دهند.

وی درباره تعیین حریم تئاتر شهر به خبرنگاران گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی انجام شده و در روزهای آینده به اتفاق شهرداری کار رسماً آغاز خواهد شد. فقط هماهنگی‌های اجرایی مانده است، توافق‌نامه انجام شده و به زودی حریم تئاتر شهر برقرار می‌شود و امیدواریم شهرداری زودتر این کار را انجام دهد.

اسماعیلی درباره شرایط جشنواره و حضور جوان‌ها و گروه‌های شهرستانی، افزود: فکر می‌کنم در بین ادواری که جشنواره برگزار شده و ما بررسی کرده‌ایم، امسال پر رونق‌ترین دوره جشنواره تئاتر از نظر حضور هنرمندان شهرستانی را داشتیم؛ به ویژه کاری که در مناطق چهارگانه و استان‌ها انجام شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد هنرمندان شهرستانی با اشتیاقی بسیار بالا شرکت کرده بودند. الحمدالله یک دوره کم‌نظیر را برای جشنواره داریم.

وی درباره حضور کمرنگ هنرمندان پیشکسوت در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز تأکید کرد: به هر حال ما فضا را فراهم کردیم و حتی دوستان تلاش کردند که از بزرگان هم استفاده کنند. تلاش ما این است همه به اندازه لازم حضور داشته باشند. به هر حال جشنواره فرصتی است برای شناساندن ظرفیت‌های جدید .

اساتیدی از 4 کشور، کارگاه‌های آموزشی تئاتر فجر را برگزار می‌کنند

در دومین روز از جشنواره، فهرست کارگاه‌های آموزشی جشنواره تئاتر فجر مشخص شد تا معلوم شود که این کارگاه‌ها با حضور و تدریس استادانی از ایرلند، صربستان، روسیه و الجزایر در پلاتو تئاتر شهر برگزار می‌شود.

برنامه این کارگاه‌ها از این قرار است:

کارگاه‌های آموزشی(گریم تئاتر) به سرپرستی خانم کلر الکساندرا بامفرد از کشور ایرلند، 7 و 8 بهمن ساعت 14 الی 16

کارگاه‌های آموزشی (کارگردانی) به سرپرستی خانم ایوانا ووجیک کومیناک از کشور صربستان، 5 ، 6 ، 7 بهمن ساعت 10:30 الی 13:30

کارگاه‌های آموزشی (کارگردانی و بازیگری) به سرپرستی آقای یوسیف رایخلگاوز از کشور روسیه 8 و 9 بهمن ساعت 10:30 الی 13:30

کارگاه‌های آموزشی (بازیگری سیستم) به سرپرستی آقای شیخ عقباوی از کشور الجزایر 10 بهمن ساعت 10:30 الی 13:30

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه‌های آموزشی می‌توانند به سایت چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به آدرس https://fitf.theater.ir/fa/form_data/add/form_id=247 مراجعه و ثبت‌نام کنند.

اعلام داوران بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ادنا زینلیان، نصرالله قادری، فرهاد قائمیان، ایوب آقاخانی و حکمت داوود (عراق) داوری بخش مسابقه بزرگ «تئاتر صحنه‌ای» این دوره از جشنواره تئاتر فجر را برعهده دارند. هم‌چنین داوری بخش مسابقه بین‌الملل نیز توسط تاجبخش فناییان، مهدی حامد سقایان از ایران و جیونگ ووسون از کره جنوبی، ایوانا ووجیچ کومیناج از صربستان و احمدحسن موسی ازعراق انجام می‌شود.

در بخش نمایش‌های خیابانی نیز آثار حاضر در جشنواره توسط مسلم قاسمی، بهمن صادق حسنی، ابوالفضل همراه، حمید ابراهیمی و پژمان شاهوردی داوری می‌شوند.

تئاتر در رادیو

برنامه رادیویی «تئاتر 41» به پوشش اخبار و رخدادهای روزانه جشنواره می‌پردازد. این برنامه رادیویی ضمن پوشش اخبار جشنواره، به گفت‌وگو با عوامل نمایش‌ها و هنرمندان نیز می‌پردازد.

براین اساس، «تئاتر 41» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:30 تا 22 و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 22 تا 23 از شبکه رادیویی نمایش روی آنتن می‌رود. این برنامه که از سالن انتظار تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر پخش می‌شود، به صورت همزمان از شبکه چهارم سیما و اپلیکیشن ایران صدا نیز روی آنتن می‌رود.

علاقه‌مندان برای شنیدن این برنامه رادیویی می‌بایست به شبکه نمایش روی موج FM ردیف 107.5 مگاهرتز مراجعه کنند.

منبع: تسنیم

458769