بیماری که بیشتر خانم ها به ارث می برند

هاشیموتو یک نوع بیماری خود ایمنی تیروئید است و به علت ساخته شدن آنتی بادی علیه نوعی آنزیم ایجاد می‌شود که مسئول ساخته شدن هورمون تیروئید در غده تیروئید است.
تصویر بیماری که بیشتر خانم ها به ارث می برند

به گزارش سایت خبری پرسون، بیماری «هاشیموتو» ارثی است و خانم‌ها بیشتر از آقایان به آن مبتلا می‌شوند. علائم این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز پیدا کند و در برخی افراد نیز بدون بروز علائم همراه است که تنها در آزمایش‌ها و بررسی که فرد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، مشخص می‌شود.

این بیماری به علت ساخته شدن آنتی بادی علیه یک نوع آنزیم مسئول ساخته شدن هورمون تیروئید در غده تیروئید ایجاد می‌شود. در حقیقت این آنزیم توسط سیستم ایمنی فرد، ناشناخته تلقی شده بنابراین سیستم ایمنی شروع به ساختن آنتی بادی علیه آن می‌کند.

بتدریج با غیر فعال شدن این آنزیم ساخته شدن هورمون تیروئید به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد و غده تیروئید به تدریج بزرگ می‌شود و ایجاد گواتر می‌کند. در مراحل پیشرفته‌تر چنانچه با بزرگ شده غده تیروئید، هورمون تیروئید به اندازه کافی ساخته نشود علائم و نشانه‌های بالینی کم‌کاری تیروئید خود را بروز می‌دهد که شامل تورم صورت، دست و پا، خشکی پوست، ریزش مو، عدم تحمل سرما، یبوست، خواب آلودگی، اختلال در تمرکز و فراموشی می‌شود.

بیماری هاشیموتو به طور کلی به نام «تیروئیدیت هاشیموتو» نامیده می‌شود که ممکن است با وجود بالا بودن آنتی بادی علیه آنزیم ذکر شده که بنام «پراکسیداز تیروئید» نامیده می‌شود، مدت‌ها بیماری بدون علائم اختلال عملکرد تیروئید باشد.

تشخیص و درمان بیماری

بیماری با یک معاینه بالینی و به صورت گواتر خود را نشان می‌دهد و تشخیص نهایی با اندازه‌گیری هورمون تیروئید و آنتی بادی ضد پراکسیداز تیروئید انجام می‌شود.

پزشکان برای درمان بیماری هاشیموتو تنها قرص تیروئید را تجویز می‌کنند که بیمار باید تا آخر عمر آن را مصرف کند.

برای بارداری، اگر بیماری به موقع تشخیص و مورد درمان قرار بگیرد هیچ گونه‌ای خطری برای مادر و نوزاد به همراه ندارد و همچنین مصرف داروهای این بیماری نیز هیچ گونه عوارضی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند.

علائم این بیماری در هر سنی می‌تواند بروز پیدا کند و در برخی افراد نیز بدون بروز علائم همراه است که تنها در آزمایش‌ها و بررسی که فرد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، مشخص می‌شود. بنابراین به افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلا به بیماری را دارند توصیه می‌شود برای انجام بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

منبع: بهداشت نیوز

457501