کتاب «تاریخ اندیشه فلسفی چین» در کتاب‌فروشی‌ها

کتاب «تاریخ اندیشه فلسفی چین» منتشر شد.
تصویر کتاب «تاریخ اندیشه فلسفی چین» در کتاب‌فروشی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، گیرایی منحصر به فرد فلسفه چینی در معرفت فلسفی آن نهفته است، معرفتی که حاصل گرامی داشتن و شناساندن مستمر آن توسط فلاسفه چینی در طول تاریخ است. با وجود اینکه این معرفت فلسفی نزد فلاسفه در دوره‌های گوناگون درباره کون و مکان زندگی آدمی است. دقت و درک حکمت ظریف فلاسفه چینی درباره زیست آدمی و جهان به افزایش فهم خواننده از زندگی و رویارویی بهتر با تغییرات جهان کمک می‌کند. در نهایت باعث ارتقای ارزش‌های زندگی می‌شود.

نسخه اصلی کتاب تاریخ اندیشه فلسفی چین سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات چاینا اینترکنتینتال پرس منتشر شده و حق کپی‌رایت‌شان در ایران به انتشارات ققنوس واگذار شده است.

کتاب تاریخ اندیشه فلسفی چین نوشته وِن های‌مینگ است. این‌کتاب به معرفی اندیشه‌های فلسفی چین از دوره ماقبل خاندان چین تا روزگار معاصر اختصاص دارد و سیر تحول دگرگونی‌های تفکر فلسفی در چین را تصویر می‌کند. مکاتب فلسفی چین در این ‌کتاب ضمن مشخص‌ شدن ظرف زمانی و هر دوره تاریخی، با توجه به تقسیم‌بندی‌های غربی، تعریف و تبیین می‌شوند.

ون های‌مینگ نویسنده کتاب پیش‌رو سال ۲۰۰۶ دکترای فلسفه تطبیقی‌ خود را از دانشگاه هاوایی دریافت کرد و در حال حاضر استاد دانشکده فلسفه دانشگاه خلق چین است و دو رشته فلسفه چین و فلسفه تطبیقی را به زبان‌های چینی و انگلیسی تدریس می‌کند.

قسمتی از متن کتاب

فلسفه معاصر چین در پاسخ به تاثیر قدرتمند فلسفه غرب شکل گرفت. در شرایطی که فلسفه چین دچار چرخش بزرگی شد. اما در عین حال فهم فلسفی درونی فلاسفه چینی همچنان ادامه داشت. از جنگ تریاک تا جنبش چهارم مه، در وضعیت نگرانی از اوضاع درونی و آسیب‌پذیری خارجی، تعداد زیادی از فلاسفه سنتی و نوگرای چینی از مواضع مختلف از طریقت فلسفه چینی حراست کردند. زنگ گوافن، کانگ یووی، لیانگ چی‌چاو، جانگ تی‌ین، ین فو و وانگ گووی از چهره‌های شاخص این جریان‌اند.

اواخر دوران چینگ (۱۶۱۶-۱۹۱۱ م)، مطالعه آثار علمای قبل از دوران دودمان چین رواج یافت که جایگاه یکتای شریعت‌گرایی را به چالش می‌کشید. زنگ گوافن(۱۸۱۱-۱۸۷۲م) در برابر ضربه‌های غرب‌شناسان، طرفدار پیوند شریعت‌گرایی و علمای قبل از دوران چینگ بودند تا بر بستر نوشریعت‌گرایی مجددا محتوای شریعت‌گرایی را تبیین کنند. او به خوبی مکاتب دوران هان سونگ و اندیشه دیگر بزرگان را تلفیق کرد، اما نوآوری‌های او محدود به شریعت‌گرایی بود. پس از آن، جانگ جی دونگ (۱۸۳۷-۱۹۰۹م)، بر بستر ذات کارکرد، ایده ذات چینی و کارکرد غربی را مطرح کرد، و امید داشت از این طریق اندیشه وی یون مبنی بر یادگیری علوم غربی برای مقابله با غربی‌ها را محقق سازد.

کتاب تاریخ اندیشه فلسفی چین نوشته ون های‌مینگ و ترجمه امین بذرافشان با ۱۶۷ صفحه مصور، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

منبع: ایرنا

456830