چالش های مهمی که سر راه چین قرار دارد

«شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین از اواخر سال گذشته میلادی با چالش‌های مختلفی از جمله تلاش برای بهداشت عمومی و بحران اقتصادی درگیر بوده و این چالش‌ها وارد سال جدید میلادی نیز شده‌اند. همچنین حذف سیاست "کووید صفر" توسط این رئیس‌جمهوری می‌تواند نگرانی‌هایی را ظرف ماه‌های آینده برای چین به دنبال داشته باشد.»
تصویر چالش های مهمی که سر راه چین قرار دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه در گزارشی نوشت: «آقای شی جینپینگ در ماه اکتبر برای سومین بار به عنوان دبیرکل حزب حاکم کمونیست چین انتخاب شد، اما اندکی پس از این انتصاب موجی از اعتراضات علیه سیاست شی نسبت به "کووید صفر"، قرنطینه‌هایی ناشی از افزایش همه‌گیری کرونا و همچنین اقتصاد به راه افتاد. با این حال حذف این سیاست‌ و قرنطینه‌ها و احتمالا افزایش مجدد همه‌گیری می‌تواند چین، دومین اقتصاد جهان را بیشتر تهدید کند و نگرانی‌هایی را برای این کشور در سال جدید میلادی به دنبال داشته باشد.

برخی از تحلیلگران خروج پرتلاطم چین از سیاست‌های "کووید صفر" را عمدتا به عنوان "نوعی خود زنی" توصیف می‌کنند. به عبارتی پیامدهای این تصمیم می‌تواند تاثیرات عمیقی بر آقای شی بگذارد؛ رئیس‌جمهوری که استراتژی همه‌گیری خود را به عنوان نمونه‌ای از حکومت برتر حزب کمونیست چین معرفی کرده بود.
آلفرد وو، دانشیار مدرسه سیاست عمومی "لی کوآن یو" در سنگاپور مدعی شد: امسال احتمالا سال آشفته‌ای برای شی جینپینگ خواهد بود. پس از پایان سیاست "کووید صفر"، انرژی حزب کمونیست چین در راستای مدیریت تاثیرات اقتصادی و اجتماعی مصرف می‌شود. در واقع، اعتبار رهبر چین در خطر است. شی ادعا می‌کند که اعتباری دارد و مایه سربلندی کشورش است اما به نظر من او مستحق سرزنش‌هایی نیز است.
وی در ادامه گفت: آقای شی ظاهرا بر اولویت‌های خود پافشاری می‌کند. در چنین زمان‌های سختی او اغلب بر نیاز مبارزه بیشتر تاکید می‌کند و اصرار می‌ورزد که باید بر چالش‌ها پیروز شوند.
رهبران چین لحنی "خونسرد و خویشتن‌دارانه‌ای" داشته‌اند. آن‌ها وعده داده‌اند تا رشد اقتصادی قابل‌قبولی را در سال ۲۰۲۳ ارائه دهند و از مقامات خواسته‌اند تا برنامه‌هایی را برای تسهیل بیشتر مقرراتی که منجر به سقوط شدید در بازار املاک شده و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را مختل کرده، نشان دهند.
آقای شی در پیام تلویزیونی سال نو میلادی گفت: ما اکنون وارد فاز جدیدی از کنترل‌ همه‌گیری شده‌ایم؛ موقعیتی که چالش‌های سخت آن همچنان باقی می‌ماند. بیایید تلاش‌های مضاعف خود را انجام دهیم تا به موفقیت برسیم. با استقامت و وحدت به پیروزی می‌رسیم.
بسیاری از اقتصاددانان با اشاره به خطر افزایش کووید-۱۹، اختلال در زنجیره تامین و مراقبت‌های بهداشتی انتظار دارند که سال "ناخوشایندی" برای چین در پیش باشد. اگرچه برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا در بهار تجارت چین بهبود یابد اما باید دید که این وضعیت چقدر پایدار خواهد بود.
از طرفی به لحاظ دیپلماتیکی، از سرگیری دیدارهای مقامات چینی با مقامات سایر کشورها این امید را افزایش داده که احیای تعاملات فرا-مرزی می‌تواند به کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی با غرب کمک کند. خود آقای شی هم پیشتر با شرکت در تعدادی از اجلاس‌های چندجانبه در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ به غیبت خود در عرصه بین‌المللی پایان داد.
روابط چین با دولت‌های غربی به دلیل حمایت پکن از حمله مسکو به کی‌یف همچنان پرتنش است. تنش‌ها با ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد و این درحالیست که آقای شی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار ماه نوامبر متعهد شدند تا گفت‌وگو و ثبات در روابط را بازگردانند.
جسیکا چن وایس، استاد دانشگاه کرنل که سیاست خارجی چین را مطالعه می‌کند، گفت: پکن همانند واشنگتن به دنبال ثبات بیشتر در آینده‌ای نزدیک است. تنش‌ها بدون اقدامات متقابل احتمالا فروکش نخواهند کرد.
از طرف دیگر، چین تنش‌هایی با آمریکا بر سر مسئله تایوان دارد. پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و سفر مقامات غربی از جمله آمریکا به این جزیره را نقض حاکمیت پکن تلقی می‌کند. همچنین سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان بر این تنش‌ها دامن زد. اگرچه آمریکا به سیاست "چین واحد" پایبند است اما همچنان روابط غیررسمی خود را با تایوان حفظ کرده است.»

457194