خروج از دام انزوا با فرمان دیپلماسی باز

روندی که ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایش در مورد ایران در دستور کار قرار داد‌اند، می‌تواند ایران را در جامعه جهانی منزوی کند.
تصویر خروج از دام انزوا با فرمان دیپلماسی باز

به گزارش سایت خبری پرسون، تحریم‌هایی که این کشورها سال‌ها است در مورد ایران اعمال می‌کنند باعث شده تا شدیدترین چالش‌های اقتصادی در داخل ایران به وجود بیاید و این تحریم‌ها همچنان ادامه دارد، موضوعی که نشان از اختلافات شدید ایران و این کشورها دارد. در هفته‌های اخیر و بعد از شروع ناآرامی‌ها در ایران واکنش‌ها به آنچه سیاست‌های ایران نامیده می‌شود افزایش پیدا کرده است و در خبرهایی که در این رابطه منتشر می‌شود می‌بینیم که هر روز تحریم‌های جدیدی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی اعمال می‌شود. برخی کارشناسان معتقدند که ساختار سیاست خارجه ایران با آنچه در نظام بین‌الملل بر آن اتکا می‌کنند تفاوت‌های بسیاری دارد که در این مورد مسئولان نظام باید بازبینی جدی انجام دهند.

لندن: بیش از 300 فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرده‌ایم

در همین مورد روز گذشته وزیر امورخارجه انگلیس با اشاره به اقدامات دولت این کشور درقبال ایران طی سه ماه‌ گذشته یادآور شد که لندن در طول این مدت بیش از 300 فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرده است.

جیمز کِلورلی وزیر امورخارجه انگلستان در پیامی توئیتری اقدامات کشورش طی ماهای گذشته علیه ایران را برشمرد و آن را با فوت «خانم مهسا امینی» مرتبط دانست.


وی نوشت در حساب توییتری خود نوشت: سه ماه پیش در چنین روزی مهسا امینی پس از بازداشت توسط «پلیس اخلاق» ایران درگذشت. از آن زمان تاکنون ما بیش از 40 مقام ایرانی را تحریم کرده‌ایم.
وزیر امورخارجه انگلیس ادامه داد: درمجموع،‌ ما بیش از 300 فرد و نهاد، از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌طور کامل تحریم کرده‌ایم. مقامات غربی و آمریکایی از زمان بروز ناآرامی‌هایی در ایران در پی درگذشت مهسا امینی به بهانه حمایت از مردم کشورمان تحریم‌هایی را علیه افراد و نهادهای ایرانی وضع کرده و مدعی‌اند که با این کار قصد پشتیبانی از آنچه اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران عنوان می‌کنند را دارند. برخی مقامات ایرانی معتقدند که آنها با اقدامات مداخله‌جویانه خود در امور داخلی ایران، طی سه ماه گذشته تلاش کرده‌اند به ناآرامی‌ها در کشورمان دامن بزنند و آشکارا اعلام کرده‌اند که از اعترضات در ایران حمایت می‌کنند. پاسخ مقامات ایران همواره به این اقدامات مداخلانه‌جویانه این بوده است که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بوده که با

تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات تسلیم شود و اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

سیاست‌خارجه ایران نیاز به بازبینی دارد

«حسن بهشتی‌پور»، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال خبرنگار «آرمان امروز» که راه‌های برون رفت از انزوایی که غربی‌ها رفته رفته در مورد آنچه سیاست‌های بین‌المللی ایران خوانده می‌شو،د در دستورکار قرار داده‌اند، می‌گوید: «پیش از هرچیز اینکه ایران در انزوای بین‌المللی قرار گرفته است را باید بپذیریم. متاسفانه باید بگوییم که با شعارهایی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مورد تحریم‌ها می‌دهند، اینکه در انزوا قرار داریم را هنوز نپذیرفته‌اند

ما باید قبول کنیم که آنچه ایران در مورد روابط بین‌الملل تعریف می‌کند با قوانین و نگاه سایر کشورها در حوزه بین‌الملل متفاوت است. به‌عنوان مثال در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران در خاورمیانه یک چالش اساسی وجود دارد. ایران می‌گوید برای مقابله با اسرائیل باید در سوریه حضور نظامی داشته باشد یا اینکه برای اینکه از مرزهای خود در برابر داعش دفاع کند باید در عراق حضور داشته باشد. این تعریف باتوجه به اینکه در داخل ایران پذیرفته شده است و جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی محسوب می‌شود ولی در جوامع بین‌المللی پذیرفته نیست و همین مورد عاملی است که غربی‌ها برای محدود کردن ایران بهانه‌گری می‌کنند.»

این استاد دانشگاه در همین مورد و با اشاره به اختلافات هسته‌ای که باعث شده تا برخی کشورهای اروپایی و آمریکا روند انزوای ایران را در دستور کار قرار دهند، ادامه می‌دهد: «از مرداد 81 روند انزوای ایران باتوجه به سیاست‌های هسته‌ای که در دستور کار قرار داده است به بهانه‌ای تبدیل شده است که به‌دنبال آن ایران را محدود کرده‌اند و همچنان از این اهرم استفاده می‌کنند. پیش از هرچیز در این مورد مانند مواردی که به آن اشار کردیم و در ادامه هم خواهیم پرداخت، سیاست‌خارجه ایران نیاز به باز تعریف دارد تا بر اساس قوانین بین‌المللی در عرصه جهانی فعالیت داشته باشیم. در طول این سال‌ها بهانه‌هایی به کشورهایی مانند آمریکا داده‌ایم که حتی متحدان شرقی ایران مانند چین روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با او دارند. ایران با عملکردی که نیاز به بازبینی و بررسی چالش‌ها دارد شعارهایی را مطرح می‌کنند که باعث محدودیت بیشتر ایران خواهد شد و کمکی به حل چالش و بحران نمی‌کند. اگر بخواهم به صورت خلاصه جواب سوال شما را بدهم باید بگویم که چالش‌ها و بهانه‌هایی که باعث به وجود آمده این انزوا شده است را یک به یک بررسی کنیم. با اطمینان می‌توان گفت که با بررسی‌هایی که انجام می‌شود و البته با هدف اینکه بخواهیم آنها را اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد در غیر این صورت محاصره اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ایران رفته رفته افزایش پیدا خواهد کرد.»

بهشتی‌پور با پرداخت به چالش حقوق بشری که کشورهای غربی به‌عنوان یکی از فاکتورهای انزوای ایران در دستور کار قرار داده‌اند اضافه می‌کند: «موضوعات حقوق بشری که نگاه جامعه جهانی با آنچه در ایران می‌گذرد تفاوت بسیاری دارد، یکی دیگر از چالش‌های ایران و جامعه جهانی است که این مورد هم نیاز به بازبینی دارد. در این مورد باید به چالشی اشاره کنیم که در ادبیات مسئولان و دولت‌مردان ایرانی به کار گرفته می‌شود. اینکه هیچ یک از انتقادات کشورهای جهان را نمی‌پذیریم خود چالش اصلی است که آنها بهانه‌تراشی می‌کنند. تحریم‌های کشوری مانند آمریکا باعث شده است تا بانک‌داری، تجارت، سرمایه‌گذاری و هرآنچه به اقتصاد ایران مربوط می‌شود در جهان مسدود شود ما حتی شاهد آن هستیم که این تحریم‌ها باعث شده تا صنعت توریست ایران هم به کما برود.

ایران باید با بررسی این چالش‌ها رابط بهتری با جهان ایجاد کند و در ادامه بررسی‌های این موارد به‌دنبال نتیجه مطلوب باشند نه اینکه بازهم با شعارهایی که در طول این سال‌ها سرداده‌اند، بخواهند به همین روند ادامه دهند. باید قبول کنیم که سهم ایران در تولید و اقتصاد جهان چند درصد فعالیت‌های اقتصادی آمریکا است. با این تعریف بازهم می‌بینیم که ایران در پی ادامه سیاست‌های بین‌المللی خود است که این روند می‌تواند بهانه‎های بیشتری را در اختیار کشورهایی قرار دهد که به‌دنبال منزوی کردن ایران در نظام جهانی هستند.»

منبع: آرمان امروز

442421