هک کردن اینترنت ماهواره‌ای؛ سلاحی جدید در جنگ

پس از آنکه اعلام شد، آمریکا از طریق اینترنت ماهواره‌ای، اطلاعات لازم را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، جنگ روسیه و اوکراین وارد مرحله جدیدی شد.
تصویر هک کردن اینترنت ماهواره‌ای؛ سلاحی جدید در جنگ

به گزارش سایت خبری پرسون، همیشه اطلاعات در جنگ‌ها از پایه ای‌ترین ابزارها به شمار آمده است. به همین‌خاطر، روسیه هم بیکار ننشست و چندی پیش یک حمله سایبری گسترده را علیه شبکه اینترنت ماهواره‌ای طراحی کرد.

آنطور که خبرگزاری رویترز اعلام کرد، این حمله سایبری گسترده باعث شد که ده‌ها هزار مودم در آمریکا، انگلیس، کانادا، استونی و برخی از کشورهای دیگر اروپایی آفلاین شوند.

روز گذشته هم یکی از مقام‌های روسیه اعلام کرد که با اتفاق‌هایی که سمت آمریکا رقم خورده ماهواره‌ها تبدیل به هدفی مشروع در درگیری‌ها شده‌اند.

آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که از ماهواره‌ها استفاده گسترده‌ای برای ضربه زدن به رقبای خود می‌کنند. این موضوع چندی پیش تحت عنوان کمیته کاهش تهدیدهای فضایی به سازمان ملل کشیده شد.

قطع ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای شبکه‌ای به نام «ویاستا» قابل توجه‌ترین حمله سایبری بود که از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌توان از آن نام برد. این حمله به حدی گسترده بود که بخش عمده‌ای از کاربران اینترنت ماهواره‌ای در سراسر اروپا را فلج کرد و آنها مجبور به تعویض مودم‌های تخریب شده خود شدند.

راب جویس، مدیر امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا در حاشیه یک کنفرانس امنیت سایبری گفت: «بعد از اینکه این مودم‌ها آفلاین شدند، اینطور نبود که آنها را از برق جدا و دوباره وصل کنید تا مشکل حل شود. آنها به‌شدت آسیب دیده بودند و باید برای تعویض به کارخانه سازنده بر می‌گشتند.»

این اتفاق همچنان قابل توجه‌ترین حمله سایبری در یک جنگ محسوب می‌شود. اگرچه این نوع از حملات هنوز ادامه دارد، اما اطلاعاتی در مورد این حملات افشا نشده است. این در حالی است که ایلان ماسک، مالک شرکت استارلینک مدعی شده که سرویس اینترنت ماهواره‌ای او در برابر حملاتی چون پارازیت و هک مقاومت کرده است.

417224