ایران؛ عضو دایم شانگهای

تهران در راستای ارتقای سطح مشارکت در این سازمان از عضویت ناظر به عضویت دایم، باید حدود ۵۰ سند امضا کند که سند تعهدات و ترتیبات اجرایی الحاق یکی از مهم‌ترین آن هاست.
تصویر ایران؛ عضو دایم شانگهای

به گزارش سایت خبری پرسون، سرانجام پس از 17 سال عضویت ناظر در سازمان شانگهای، ایران در اجلاس سمرقند به عضویت دایم این سازمان درآمد، اقدامی که فصل جدیدی را در افزایش همکاری بین ایران با کشورهای منطقه فراهم خواهد کرد. با وجود امضای تفاهم های عضویت دایم بین ایران و سازمان شانگهای اما فرایند عضویت کامل تهران و پذیرش اسناد و اساسنامه‌های عضویت احتمالا زمانبر خواهد بود و ممکن است تا سال ۲۰۲۳ به طول ‌انجامد.

پیش از این نیز کشورهای هند و پاکستان هم چنین روند زمانبری را طی کرده بودند.قرار است اسناد تعهدات در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و همچنین کشورهای دیگر نیز این تفاهم نامه‌ها را بررسی خواهند کرد و در نهایت از سوی همه اعضای سازمان، عضویت دایم ایران به طور رسمی اعلام خواهد شد.

سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به سمرقند، جمعه شب با آغاز و اعلام عضویت دایم ایران در سازمان شانگهای توسط رئیس جمهور ازبکستان و با تشویق حاضران و در نهایت با بازدید از مجموعه تاریخی «ریگستان» پایان یافت. بیست و دومین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار شد که آیت ا... سید ابراهیم رئیسی در سومین و آخرین روز سفرش به ازبکستان علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با برخی همتایان خود از جمله روسای کشورهای ازبکستان،قرقیزستان، تاجیکستان، پاکستان، روسیه، بلاروس، چین، هند و ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

برای پذیرش عضو جدید در سازمان شانگهای باید همه اعضا رای موافق داشته باشند و از جهت اداری و حقوقی هم باید شرایط و مقررات دوجانبه میان سازمان و کشور متقاضی عضویت فراهم و حدود ۲۸ سند حقوقی میان دو طرف امضا شود. البته با توجه به این که روسیه و چین قدرت‌های تعیین‌کننده در سازمان همکاری شانگهای هستند، پذیرش عضو جدید در این سازمان به موافقت این دو کشور بستگی داشت.

تغییر عضویت از ناظر به دایم که با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس شانگهای تسریع شد، یک مزیت و فرصت مغتنمی برای دو طرف است. از نگاه کارشناسانه با توجه به فعالیت‌های اعضای آن در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، بازرگانی، پولی- بانکی و انرژی، فضای مناسبی برای تعاملات بین‌المللی ایران رقم می‌خورد.ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ درخواست عضویت دایم و کامل را ارائه کرد.

از آن جایی که قبول درخواست هر کشوری نیازمند موافقت همه اعضای سازمان همکاری شانگهای است، ایران به علت مخالفت تاجیکستان و ازبکستان تا مدت‌ها نتوانسته بود به عضویت آن درآید.بنابراین ایران بیش از یک دهه در تلاش بود تا به عنوان عضو دایم این سازمان به رسمیت شناخته شود؛ تغییر جایگاهی که مستلزم تصمیم‌گیری و موافقت هم اعضای سازمان بود و حالا عضویت دایم ایران در شانگهای از سوی دولت سیزدهم به عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ این دولت مطرح شده است.


دعوت رسمی از رئیسی برای سفر به پکن
رئیس جمهور سومین روز سفرش را در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با دیدار شی جین‌پینگ همتای چینی خود آغاز کرد. آیت ا... رئیسی برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دانست.

شی جین پینگ نیز با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس نیز حمایت می‌کند. در این دیدار همچنین شی به صورت رسمی از آیت‌ا... رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.

گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره و دیدار با نخست وزیر هند و غرس نهال از برنامه های دیگر سفر رئیسی به سمرقند بود که پیش از ترک ازبکستان انجام شد. «نارندرا مودی» نخست وزیر هند نیز در این دیدار ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال تحریم‌های یک جانبه از سوی یک کشور علیه کشور یا کشورهای دیگر، به نقش و اهمیت کلیدی بندر چابهار در حمل و نقل کالا در منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه این بندر موجب توسعه اقتصادی کشورهای منطقه خواهد شد.


روابط گسترده تجاری مسکو – تهران

روسای جمهور ایران و روسیه هم در سمرقند با یکدیگر دیدار و گفت وگو و با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور به ویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خشنودی کردند.ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی کرد و گفت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در پنج ماه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است

رئیس جمهور روسیه با بیان این که توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر این که هر آن چه لازم است برای عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، تاکید کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد

.بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای با صدور بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد که در آن اعضا خواستار اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران توسط تمام طرف‌ها شدند.

رئیس جمهور در بازگشت از ازبکستان نیز گفت: نتایج حاصل شده از سفر به ازبکستان، نشان می‌دهد که تلاش دشمن برای به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران با تهدید و تحریم، با شکست مواجه شده است و امروز همه کشورها علاقه مند به گسترش همکاری‌ها و روابط خود با ایران هستند.

منبع: روزنامه خراسان

416982