عواملی که باعث گرایش بانوان به مصرف سیگار و قلیان می‌شود

یک جامعه‌شناس در چهارمحال و بختیاری گفت: جمع دوستان و نوع گردهمایی که برای بانوان وجود دارد در گرایش به سمت مصرف سیگار و قلیان از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین تفریح بر پایه لذت‌گرایی نیز در این امر دخیل است چراکه انسان به صورت ذاتی به دنبال گذران اوقات خوش برای کاهش تنش‌های روحی خود هستند و در چنین فضایی ممکن است هر پیشنهادی برای افراد دارای جذابیت باشد.
تصویر عواملی که باعث گرایش بانوان به مصرف سیگار و قلیان می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، شهرام مقدس در گفت‌وگویی درخصوص دلایل گسترش مصرف سیگار و قلیان میان بانوان، اظهار کرد: همانگونه که سایر مواد اعتیادآور به تدریج وارد جامعه می‌شود و گروه‌های مختلف را درگیر می‌کند امروزه زمینه و فضای متفاوتی نیز برای بانوان ایجاد شده است که براساس آن مصرف قلیان و سیگار توسط آن‌ها عادی‌انگاری می‌شود.

این جامعه‌شناس افزود: امروزه فضاهای مناسبی برای تشکیل دورهمی بانوان و همچنین برنامه‌ها و تفریحات سالمی برای این گردهمایی‌ها وجود ندارد و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز حرکت به سمت مصرف سیگار و قلیان توسط بانوان باشد بنابراین اگر بسترسازی مناسب، مثبت، فعال، بانشاط و سالم وجود نداشته باشد ممکن است گرایشات و سرگرمی‌های منفی ایجاد شوند و محتوای دورهمی‌هایی که به منظور تفریح تشکیل می‌شوند به سمت مصرف سیگار و قلیان کشیده شوند.

وی ادامه داد: جمع دوستان و نوع گردهمایی که برای بانوان وجود دارد در گرایش به سمت مصرف سیگار و قلیان از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین تفریح بر پایه لذت‌گرایی نیز در این امر دخیل است چراکه انسان به صورت ذاتی به دنبال گذران اوقات خوش برای کاهش تنش‌های روحی خود هستند و در چنین فضایی ممکن است هر پیشنهادی برای افراد دارای جذابیت باشد برای مثال زمانی که فرد در جمع دوستان خود قرار می‌گیرد که همگی درحال مصرف قلیان هستند مقاومت خود را از دست داده و او نیز به مصرف قلیان تمایل پیدا می‌کند.

مقدس عنوان کرد: نوع نگرش پایه و باور اولیه افراد نسبت به مصرف دخانیات همچون سیگار و قلیان نیز در گرایش آن‌ها به سمت مصرف این مواد موثر است یعنی اگر فرد دارای نگرشی منفی به این مسائل باشد در انتخاب دوستان و نوع گردهمایی‌ها و محتواهای آن‌ها با دقت و توجه ویژه‌ای عمل می‌کند همچنین در هنگام مواجهه با موقعیت مصرف قلیان و سیگار از خود مقاومت نشان می‌دهد و تنها به دلیل قرار گرفتن در جمع دوستانه تمایلی جهت مصرف سیگار و قلیان پیدا نمی‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت مهارت‌های زندگی، اضافه کرد: با وجود تاکید فراوانی که بر اهمیت این مهارت‌ها انجام شده است اما متاسفانه شاهد اقدامات عمیق و جدی درحوزه آموزش این موارد نیستیم درصورتی که پایه رفتاری انسان‌ها در این فضا قابل شناسایی است برای مثال مهارتی تحت عنوان "مراقبت از خود" وجود دارد که در این مهارت به افراد آموزش داده می‌شود تا برای حفاظت از سلامت خود یک برنامه‌ریزی دقیق شامل غذای مناسب، ورزش، رعایت بهداشت فردی و... داشته باشند که این موارد از زمان کودکی آموزش داده می‌شود و نزدیک نشدن به موقعیت خطرناک، تمیز نگه داشتن خود و... برای کودکان تبیین می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین مهارت مراقبت از خود از موضوعات پایه است که باید از کودکی در افراد شکل بگیرد و زمانی که باور انسان این باشد که باید از خود مراقبت کند پیش از انجام هر کاری بررسی می‌کند که این اقدام چه تاثیری بر سلامت من دارد، متاسفانه این باورهای اولیه نیز به خوبی شکل نگرفته یعنی خطر و آن چیزی که سلامت را مورد تهدید قرار می‌دهد و دوری از آن‌ها برای بسیاری از افراد اهمیت ندارد و به همین دلیل این افراد به راحتی تحت تاثیر دوستان خود قرار می‌گیرند.

مقدس یادآور شد: تاکید بر ارزش زندگی نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در دوری کردن از مصرف سیگار و قلیان داشته باشد، زمانی که ارزش زندگی فرد تحت تاثیر فضاهای پیرامون مانند بیکاری، نداشتن امید به آینده و... قرار می‌گیرد و کاهش پیدا می‌کند مراقبت از خود و حفظ سلامت نیز دچار آسیب می‌شود و فرد به سمت رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار و قلیان کشیده می‌شود.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: داشتن یک جامعه پویا، پرنشاط همراه با برنامه‌ها و اهداف مناسب در پیشگیری از آسیب‌های مختلف از جمله مصرف سیگار و قلیان تاثیر بسیار بالایی دارد و در چنین جامعه‌ای دورهمی بانوان و جوانان نیز به باشگاه‌های ورزشی، فضاهای علمی، فرهنگی، هنری و یا هر فضایی که محیطی با نشاط اما در عین حال سازنده و ارتقادهنده دارد انتقال پیدا می‌کند.

413794