بهترین راه و روش برای تمیز کردن آکواریوم

تمیزکردن آکواریوم یکی از مواردی است که زیبایی اکواریوم را دوچندان می کند. بنابراین بهتر است هر هفته یک بار آب آکواریوم را با روشهای اصولی تمیز نمایید.
تصویر بهترین راه و روش برای تمیز کردن آکواریوم

به گزارش سایت خبری پرسون، معمولا، ماهی باید در یک منطقه با تهویه ی مناسبی از اتاق نگهداری شود. آب تمامی موادی که بر روی دیواره آکواریوم هستند را در خود حل میکند و ماهی ها نیز کمی محیط خود را کثیف می سازند، به همین دلیل تمیز بودن آکواریوم اهمیت دارد.

به طور کلی، ماهی ها حیوانات خانگی هستند که احتیاج به نگهداری و مراقبت زیادی ندارند. آنها فقط نیاز به کمی غذا، آب پاک و اکسیژن دارند. در این بخش به شما نحوه صحیح تمیز کردن آکواریوم را آموزش می دهیم تا بتوانید ماهی های خود را در یک محیط تمیز، سالم نگهداری کنید.

برای تمیز کردن آکواریوم به چه لوازمی نیاز دارید؟

آماده کردن همه چیز مانند حوله در ابتدا بسیار مهم است، زیرا معمولا در هنگام تمیز کردن آکواریم مقداری آب از آن خارج خواهد شد. به خاطر داشته باشید که اولویت شما به حداقل رساندن آسیب به ماهی ها است. به همین دلیل آب باید کم کم از آکواریم خارج شود.

برای شروع پاکسازی باید لوازم زیر را آماده کنید:

1 سطل خالی

حوله های تمیز

1 سیفون آب

1 وسیله ی پاکسازی خزه

تهویه آب

توجه: هنگام تمیز کردن آکواریوم باید بسیار مراقب باشید که ماهی ها را مضطرب و آشفته نکنید تا به آنها آسیب نرسد.

مراحل تمیز کردن آکواریوم:

1. حوله تمیز را در اطراف آکواریوم خود قرار دهید تا آبی که از اکواریم به بیرون ریخته میشود را در خود جذب کند. اگر یک حوله کافی نباشد، حوله های بیشتری را در اطراف آن قرار دهید.

2. با دقت تمام وسایل تزئینی داخل آکواریم را بردارید و آنها را با کمک یک اسفنج و آب گرم، تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی جلبک هایی که درون آکواریم تشکیل شده اند را پاک کرده باشید.

3. از پاک کننده های خارجی ساینده و سوزش آور استفاده نکنید زیرا آنها در داخل وسایل تزئینی آکواریوم ته نشین میشوند و ممکن است به ماهی شما آسیب برسانند. از سوی دیگر مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده برای ماهیان شما سم هستند.

4. شیشه ی داخلی آکواریوم را با استفاده از وسیله ی زداینده ی جلبک تمیز کنید؛ حرکات بالا به پائین و برعکس را به آرامی انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا از قسمت سفت و زبر اسکرابر و سپس قسمت صاف آن استفاده کنید.

5. از یک توری برای جمع آوری جرم ها و کثیفی هایی که به سطح آب آمده اند استفاده کنید. سپس مقداری از آب آکواریوم را توسط سیفون خارج کنید. بخش زیادی از آب را توسط سطل خالی کنید.

در صورت امکان می توانید از یک پمپ کوچک نیز استفاده کنید که کار خروج آب از سیفون را ساده تر کند؛ سیفون را بر روی سنگریزه هایی که کثیف است، قرار دهید تا بخشی از کثیفی آن را از بین ببرد. مراقب باشید که هیچ سنگی توسط سیفون مکیده نشود. هنگامی که 15 یا 20٪ از کل آب موجود در آکواریوم باقی مانده است سیفون را بردارید.

برای تمیز کردن آکواریوم مجبور نیستید که تمام سنگ های درون آن را تمیز کنید، تمیز کردن تعدادی از آنها کافی است.

6. دوباره وسایل تزئینی تمیز را درون آکواریوم قرار دهید و سپس آب تمیز را از شیر آب به آکواریوم اضافه کنید تا پر کردن مخزن با تهویه آب تکمیل شود. هنگام ریختن آب در آکواریم ، مراقب باشید که آن را به آرامی و از یک گوشه انجام دهید تا باعث مضطرب کردن و اذیت ماهی ها نشود.

توصیه های لازم برای تمیز کردن آکواریوم

آکواریوم را حداقل یکبار در ماه بشویید.

از سفید کننده یا هر نوع صابون برای تمیز کردن آکواریوم استفاده نکنید زیرا ممکن است ماهی را مسموم کنید.

اگر جلبک هایی را مشاهده کردید که در حال رشد در آکواریوم هستند، لازم است فورا آن را تمیز کنید.

از ظروف تمیز فقط برای آکواریوم خود به طور انحصاری استفاده کنید زیرا ممکن است باکتری هایی را که می توانند به ماهیان شما آسیب برسانند، از طریق ظروف متفرقه وارد اکواریوم شوند.

ماهی هایی معروف به "لجن خوار " (مانند گربه ماهی کوچک) وجود دارد که می تواند از طریق آلودگی هایی که در آب شنا می کنند، خود ا تغذیه کنند. قبل از وارد کردن این ماهی ها به داخل آکواریوم خود، اطمینان حاصل کنید که آنها با ماهی هایی شما سازگار هستند.

درجه دمای آبی که داخل آکواریوم می ریزید باید با دمای آب موجود در مخزن ماهی یکی باشد تا از شوکه شدن ماهی ها جلوگیری شود.

اگر داخل آکواریوم از گیاههان دریایی استفاده ی کنید، حتما آنها را با دقت پاک کنید و خوب بشویید.

در نهایت باید توجه داشته باشید که قرار دادن ماهی های زیاد در یک آکواریوم موجب کثیف شدن سریعتر آب می شود.

413396