گرفتگی کدام عضله در ورزشکاران بیشتر رخ می‌دهد؟

گرفتگی در ساق پا میان ورزشکاران شایع‌تر است.
تصویر گرفتگی کدام عضله در ورزشکاران بیشتر رخ می‌دهد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، کرامپ یا گرفتگی عضلانی شامل انقباض‌های عضلانی ناگهانی و دردناک است که در طول انجام فعالیت بدنی حتی در حین استراحت بروز کرده و بیشتر ران و پشت ساق پا را درگیر می کند. این مشکل اغلب بعد از انجام یک فعالیت بدنی که بدون گرم کردن بدن انجام می‌شود، بروز می‌کند.

عدم مصرف آب و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، پتاسیم و...) در بروز آن نقش مهمی دارد و همچنین تجمع سموم در بدن، گردش خون نامناسب، ‌ افزایش اسید لاکتیک، سموم و اختلال در روند تبادل املاح معدنی باعث خشکی عضلات می شود.

بر اساس این مطلب که از سوی زینب حیدرزاده تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ما قرار گرفته، آمده است: کرامپ عضلانی در ساق پا شایع‌تر است و برخی از عوامل مانند سرما، گرمای زیاد، فعالیت جسمی شدید، مصرف زیاد کافئین، دخانیات، الکل و داروهای ضد سرطان و همچنین سرما باعث کاهش جریان خون شده و اکسیژن کافی به عضلات نمی‌رسد. در گرمای مرطوب ورزشکاران فعالیت شدید داشته و آب کافی نمی‌نوشند. همچنین مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین دار، انرژی‌زا و الکل، مانع دفع سموم از بدن می شوند.

برای پیشگیری از بروز این گرفتگی‌ها باید از مواد غذایی حاوی منیزیم، کلسیم، پتاسیم مانند سبزیجات سبز، کاکائوی سیاه، غلات و حبوبات مانند عدس استفاده کرد و به میزان لازم از نوشیدنی‌های سالم برای دفع سموم از بدن بهره برد.

نکته دیگر اینکه مشکل گرفتگی عضلات می‌تواند در اثر نارسایی کلیوی، بارداری، روماتیسم، دیابت، کم خونی و ... نیز بروز پیدا کند.

باید توجه داشته باشید که اگر ورزش کردید قبل و بعد از ورزش هر ۲۰ دقیقه مقداری آب بنوشید و بیش از حد ورزش‌های سنگین انجام ندهید و از کفش و لباس ورزشی مناسب استفاده کنید و عضو آسیب دیده را به آرامی ماساژ دهید.

منبع: ایسنا

410787