پرسون از شرق تهران گزارش می دهد؛

خاک سفید همچنان محله محروم پایتخت

محله گلشن در شرق تهران در محدوده منطقه 4 قرار دارد؛ محله ای که قدیمی ها آن را به خاک سفید می شناسند؛ اما با تغییر نام، این محله نیز دست خوش تغییرات اجتماعی و فرهنگی شده است.
تصویر خاک سفید همچنان محله محروم پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، اوایل انقلاب بود که بسیاری دست به مهاجرت از شهرهای گوناگون کشور به تهران زدند و در ابتدا مهاجران تصمیم گرفتند محل سکونت شان را در محله فعلی گلشن به پا کنند و بسیاری بدون توجه به معیارهای شهرسازی خانه های کوچک و تو در تو ساختند و سکونت شان را برقرار کردند.

رفته رفته این محله به دلیل نداشتن هویت و فراهم شدن موقعیت برای سود جویان به محیطی مناسب برای خلاف‌کاران تبدیل شد، خرید و فروش انواع مواد مخدر و مشروبات الکلی به راحتی در این محله صورت می گرفت، از سوی دیگر روزی نبود که سرقت، زورگیری و درگیری در این محله به خون و خونریزی تبدیل نشود؛ موضوع نا امنی در این محله به قدری وحشتناک بود که بسیاری در این محله سلاح گرم در خانه نگهداری می کردند و برخی از متخلفان گودهایی برای مخفی شدن در زیر خانه ها برای خود فراهم کرده بودند.

تا اینکه 21 سال پیش بود که نیروی انتظامی دست به کار شد و این محله را مورد ساماندهی قرار داد و شهرداری نیز این محله را به نام گلشن تغیر داد؛ اما قدیمی ها این محله را هنوز به نام خاک‌سفید می‌شناسند در حالی که دیگر خبری از آن خلاف کارها نیست؛ ولی جزو محلات محروم پایتخت به حساب می آید.

شهرداری و دولت به این محله بی توجه هستند

اگرساکنان خانه های فرسوده در این محله نیز دست به نوسازی بزنند قطعا این محله آبادتر خواهد شد؛ اما چند مشکل وجود دارد، یکی از مشکلات این است که شهرداری اجازه افزایش تراکم ساخت به دلیل ریزدانه بودن را نمی دهد.

با بالا رفتن قیمت مسکن این محله تهران نیز دست خوش تغییرات شده است؛ کافی است به معابر اصلی و محلی این محله سر بزنیم و ساختمان های نوساز چهار تا شش طبقه را مشاهده کنیم؛ تعداد مغازه که در حوزه املاک فعالیت دارند نشان از تحول در این منطقه می دهد.

علی بنگاه دار خیابان آل‌قصاب در این باره به خبرنگار ما گفت: درست است بسیاری تصور می کنند که خاک سفید به دلیل تاریخچه بدی که دارد محله ای ارزان قیمت است؛ اما این باور درست نیست چرا که بسیاری از جوانان این محله تمایل دارند در محل زندگی خودشان بعد از مستقل شدن سکونت داشته باشند، به همین منظور مشتری اجاره و خرید خانه در این محله بالاست.

وی درباره این سوال که هر متر مربع خانه در این محله چه میزان است؟ پاسخ داد: بین 30 تا 45 میلیون تومان خانه در این محله قیمت گذاری و مورد معامله قرار گرفته است.

این بنگاه دارمحله خاک سفید به خانه های فرسوده این محله نیز اشاره کرد؛ گفت: اگرساکنان خانه های فرسوده در این محله نیز دست به نوسازی بزنند قطعا این محله آبادتر خواهد شد؛ اما چند مشکل وجود دارد، یکی از مشکلات این است که شهرداری اجازه افزایش تراکم ساخت به دلیل ریزدانه بودن را نمی دهد.

علی ادامه داد: یک مشکل دیگر این است که برخی از خانه ها اصلا سند مالکیت ندارند و تنها سکونت در آن جریان دارد و اجازه ساخت و ساز به مالکان داده نمی شود و نهایتا اینکه برخی از افراد ساکن در خانه های فرسوده که سند مالکیت نیز دارند به دلیل درآمد اندک توان سخت و ساز ندارند که جا دارد شهرداری و دولت برای ساماندهی چهره این محله طرح های تشویقی را ارائه دهد؛ اما متاسفانه شاهد بی توجهی شهرداری و دولت به این محله هستیم.

هنوز خلاف کار وجود دارد

به هرحال این روزها با شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم شده است عده ای رو به فعالیت خلاف آورده اند؛ در گذشته نیز آن افرادی که در این محله رو به خلاف کاری آورده بودند به دلیل نبود شغل و مشکلات مالی خلاف می کردند.

هادی پیر مرد محله گلشن زیر سایه درخت مقابل خانه اش در خیابان نشسته است، از چهره اش پیداست که 60 بهار را دیده است؛ او که خود را ساکن قدیمی این محله معرفی کرد، گفت: آن زمان هرکس هرجا دلش می خواست خانه می ساخت و نه دولت کاری داشت و نه شهرداری مثل این روزها نبود که شهرداری مانع شود.

وی افزود: درست است که این محله از نظر ظاهری کمی بهتر شده اما همچنان مواد فروشان و متخلفان به شکل پنهان فعالیت خودشان را ادامه می دهند.

در این بین رسول پسر همسایه آقا هادی بیرون می آید و شاهد گفتگوی ما هست، گفت: خاک سفید محله پایین و بالا دارد در محله پایین معروف به جزیره خلاف کار بیشتری وجود دارد.

او ادامه داد: در این محله همه چیز وجود دارد؛ از سلاح تا مواد مخدر و خلاف‌های دیگر؛ اما نسبت به سال‌های گذشته خلاف‌کار کمتر شده است.

رسول در باره اینکه آیا در زیر ساختمان های این محله تونل وجود داشته و دارد که خلاف کاران از آن در گذشته استفاده می کردند؟ پاسخ داد: اصلا چنین چیزی صحت ندارد؛ بسیاری از همسایه ها در گذشته با یکدیگر آشنا بودند و این آشنا بودن موجب شده بود که زمانی که پلیس برای دستگیری اقدام می کرد این افراد متخلف از پشت بام همسایگان فرار کنند.

او ادامه داد: به هرحال این روزها با شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم شده است عده ای رو به فعالیت خلاف آورده اند؛ در گذشته نیز آن افرادی که در این محله رو به خلاف کاری آورده بودند به دلیل نبود شغل و مشکلات مالی خلاف می کردند.

بافت فرسوده سد راه رشد محله خاک سفید

درست است که نام این محله تغییر کرده است؛ اما همچنان بسیاری این محله را با آن ناهنجاری ها می شناسند و برای رفع این معضل باید نهادهای مسئول برنامه های فرهنگی و اجتماعی را به مناسبت های مختلف در این محله به اجرا در آورند تا نوع نگرش ها تغییر کند، برای نمونه برگزاری سنت چهارشنبه سوری، عید نوروز ، اعیاد مذهبی و...با مشارکت شهروندان کمک بسزایی به رونق محلی بودن این محیط خواهد داشت.

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ زهرا نژادبهرام عضو سابق شورای شهر تهران رفته ایم؛ وی که در چهار سال دوره شورای چهارم چندین بار از این محله بازدید داشته است، معتقد است: رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده محله گلشن یا همان خاک سفید می تواند فرصت رشد و توسعه را فراهم کند؛ البته درست است که آسیب های اجتماعی گذشته در این محله وجود داشته است اما به این معنی نیست که امروز نتوانیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات محله گلشن این است که طرح های توسعه این محله مصوب نشده است و از سوی دیگر سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری در این محله ندارند.

نژاد بهرام افزود: اقداماتی در دوره های قبل برای توسعه و آبادانی این محله انجام شده است، برای نمونه مجوزهای نوسازی بافت های فرسوده صادر شده اما بازهم نیاز به توجه بیشتر دارد و از سوی دیگر نیاز به تسهیلات است.

این عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: درست است که نام این محله تغییر کرده است؛ اما همچنان بسیاری این محله را با آن ناهنجاری ها می شناسند و برای رفع این معضل باید نهادهای مسئول برنامه های فرهنگی و اجتماعی را به مناسبت های مختلف در این محله به اجرا در آورند تا نوع نگرش ها تغییر کند، برای نمونه برگزاری سنت چهارشنبه سوری، عید نوروز ، اعیاد مذهبی و...با مشارکت شهروندان کمک بسزایی به رونق محلی بودن این محیط خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری می تواند این محله را به محیطی فرهنگی در پایتخت تبدیل کند و با این اقدام چهره خاکستری این محله از ذهن همگان حذف خواهد شد، ناگفته نباشد یکی از مشکلات اهالی این محله نداشتن سند مالکیت است که اگر دستگاه های اجرایی همت کنند و این مشکل کهن ساکنان این محله را برطرف کنند رضایت مندی شهروندان را به دنبال خواهد آورد و آن وقت شهروندان در آبادانی محله کوشاتر خواهند شد.

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال خبرنگار ما در باره اینکه در دوره قبل شورای شهر اقدامی برای رفع مشکلات این محله در زمینه سند مالکیت شان صورت گرفته است؟ پاسخ داد: در دوره گذشته تلاش هایی صورت گرفت تا با همکاری اداره ثبت سند مالکیت ساکنان این محله صادر شود و این اداره هم همکاری داشت اما همچنان این مشکل پابرجاست.

گزارش از: سیاوش پارسا

409642